Lyfta hojen i fram för demont gaffel.

• Thread starter Thread starter HBSS
  • Start date Start date

HBSS

Guest
Håller på med lite vinterservice på ninjan och nu är det dags för gaffeln. Har tidigare ställt fotpinnarna på pallbockar och tänkte göra så även nu och sen spänna ner bakhjulet men pinnarna sitter ju för långt bak(rädd att det går av). Alutråget är ingen hit att palla på antar jag? Om inte det också sitter för långt bak rentav. Jag har inte nån krok i taket att lyfta med tyvärr. Så hur lyfter man skrotet?

Nej nej! Köp INTE Biltemas depåstöd för gaffelkronan. Riktig skit!
Jag talar av egen erfarenhet. Skiten vek sig pga av för dålig metall. Spara pengar och köp ett kvalitetstöd!

Depåstöd bak och en domkraft och planka under grenrören.
Har funkat på min gsxr 750 och 1000, men kan inte lova att det håller för just din hoj.

Jo menade mest principen.

Jag håller med om att Biltema suger. Kör själv med stöd från Checkray
http://www.checkray.se/motor/depa_fgaffel.htm

Finns du nära sthlm kan du få låna om du inte vill köpa...bor söder om stan.

Jo jag förstod det:) Men många springer och köper det stödet på Biltema så en varning är på sin plats:gnissla

Jag gjorde däremot en annan variant när jag monterade av gaffelbenen på min fighter i väntan på en ny styrkrona ifrån Slowdog.

Jag köpte en saxlyft ifrån Verktygsboden för 595:- och använde depåstöd i bak. Står stadigt som satan:tummenupp

Bifogat

• Saxlyft.jpg
    Saxlyft.jpg
    17.1 KB · Visningar: 1,844
Depåstöd bak och en domkraft och planka under grenrören.
Har funkat på min gsxr 750 och 1000, men kan inte lova att det håller för just din hoj.

Dyrt och tråkigt om det inte skulle hålla. Inte kul med bucklor i rören.

Ett depåstöd som lyfter i kronan är inte överdrivet dyrt, är även praktiskt om man senare behöver byta däck eller göra bromsjobb etc.

Har precis haft av gaffeln för service jag med, när jag tar av den (eller framhjulet) så står den på depåstöd bak, sen tar jag bara spännband och hissar upp den fram i en kraftig krok som jag har skruvat fast i taket. Din hoj är ju tyngre än min så vet inte om det funkar, men jag har iaf gjort detta många gånger :) det krävs ju dock att man har något lämpligt att lyfta i, jag tar spännbandet under ramen framför tanken...

Edit: såg nu att du inte har någon krok, sorry.

Jo jag förstod det:) Men många springer och köper det stödet på Biltema så en varning är på sin plats:gnissla

Jag gjorde däremot en annan variant när jag monterade av gaffelbenen på min fighter i väntan på en ny styrkrona ifrån Slowdog.

Jag köpte en saxlyft ifrån Verktygsboden för 595:- och använde depåstöd i bak. Står stadigt som satan:tummenupp

Helt rätt!

Om du ska serva fronten så ingår väl styrlagret i det jobbet?
Och då kan du väl inte lyfta cykeln under kronan! :va

Satsa hellre på Verktygsbodens saxlyft och lyft i framkant på ramen under motorn så kommer du åt ALLT du behöver på en gång. :yoparty

Då kan du kan till och med sänka ner cykeln på golvet efter demonteringen.

Det finns ju inte direkt något att lyfta på framför motorn med en saxlyft. Men depåstöd för gaffelkronan verkar shysst, kommer säkert få användning för det fler gånger. Biltemas stöd då, vart viker det sej? Det kanske går att förstärka lite.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT