Lvg cykelväska på MC..?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Funderar på längre tur i sommar... Har ju en moppe som inte är gjord för packning och då slår det mig att det kanske funkar att ha nå't liknande en sån här på bönpallen?
cykelväska.jpg
Någon som provat? Finns det bättre mjuka väskor till sportisar?
Undrar Fredrik

Ser ju lite mer hojanpassade ut... Egentligen kanske mina frågor var: "vad använder ni?" Är MC-specifika väskor så mycket bättre/passar så mycket bättre att det motiverar flera tusen kronor mer?"
Man får väl helt enkelt åka in på en cykelaffär och prova...

Biltemas mjuka sidoväskor kostar väl bara några hundra? Finns ju bättre modeller än deras med som inte kostar skjortan om du är ute efter mjuka sidoväskor till hojar?

Hade ett par biltemaväskor, men gav bort dem när jag skaffade ett par givi hårda väskor med en avtagbar ram för sidoväskor. :) Ungefär lika mycket bättre som dyrare. :rolleyes:

Har svårt att tro att ett par cykelväskor klarar farterna du kommer köra i med mc`n

De väskor jag länkade till.
I 150+ med väskorna maxpackade så blev bakdelen en aningen orolig.
Men rullar på bra i typ 120-130.

Motsvarande från Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Sadelvaskor-82163/

Det man ska tänka på med biltemas väskor är att ha något mellan remmarna och eventuell lack, för de repar lacken markant om de har direkt kontakt med den. Vet inte hur det är med andra tygväskor däremot.
Sedan är biltemas regnöverdrag totalt värdelösa (de tätar inte på insidan av väskan och blåser sönder rätt fort i fartvinden) så man ska packa i plastpåsar om man vill ha torr packning. :)
Men de funkar helt okej.

Det man ska tänka på med biltemas väskor är att ha något mellan remmarna och eventuell lack, för de repar lacken markant om de har direkt kontakt med den. Vet inte hur det är med andra tygväskor däremot.
Sedan är biltemas regnöverdrag totalt värdelösa (de tätar inte på insidan av väskan och blåser sönder rätt fort i fartvinden) så man ska packa i plastpåsar om man vill ha torr packning. :)
Men de funkar helt okej.

Placera följande mellan hoj och väska.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Antislip-netGlidskyddsnat-82536/

Nu är vi väl lite OT men..
Jag har testat Biltemas sidoväskor och kan tyvärr inte rekommendera dom.

Positivt:
  • Billiga (i inköp..)
  • Tillgängligheten, finns på alla Biltema jag varit på. Kan alltså funka som nödlösning

Negativt:
  • Som tidigare nämnt är regnskyddet ett skämt, ena blåste av efter 100 m och det andra blåste sönder efter 2 km i laglig hastighet.
  • De passar väldigt dåligt på min gammelgixxer eftersom dom är för sladdriga och inte sitter still i tvärsled på hojen (gled ner och la sig på avgasröret => tandkrämstuben som låg i ytterfacket smälte och hela väskan luktar nu mint).
  • Kardborren som används vid stängningen började gå sönder redan efter halva säsongen och är nu i princip värdelös.
  • Ena spännstumpen som ska hålla ihop stängningen gick sönder när jag försökte packa väskan hårt.

Sen som tidigare skrev kan väskorna skava på lacken men det tror jag inte är unikt för Biltemas väskor. Grus, skit och sand hamnar gärna mellan väskan och hojen och slipar/repar lätt. Är du väldigt rädd om lacken på din hoj är glidmattan eller någon form av väskhållare ett måste.

Biltemas mjuka väskor klarar 200+ :fakta
Men dom repar lacken som attan, så någon form av skydd mellan väskor och lack är ett måste..

Kört en säsong med dom, och dom håller än. Fast regnskydden duger inte till något, så dom kan man ju hiva direkt..

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back