Lv-reggad tvåtakt

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag är riktigt sugen på en lv-reggad tvåtaktsmotard/enduro.

Jag har spanat lite på Gasgas ec 300 och den finns ju till vettiga pengar.
Är det någon som kört en sån på gata? Jag kan tänka mig att den kan kännas lite trött.

Drömmen är ju Maicos 700cc motard med 82 pållar, men den ligger något över budget...

Finns det lv-reggade 500cc?
 
Last edited:
300 cc tvåtakt, slö? Om du tycker att din 690 är rapp så kommer även den att vara det! Ketchup-effekten kommer ge den en känsla av massvis med hk. Lite snabba googlingar ger 58 hk i Gasgas EC 300, och 65 i SMCn.

Något mer relevant och aktuellt vet jag nog inte :)
 
300 cc tvåtakt, slö? Om du tycker att din 690 är rapp så kommer även den att vara det! Ketchup-effekten kommer ge den en känsla av massvis med hk. Lite snabba googlingar ger 58 hk i Gasgas EC 300, och 65 i SMCn.

Något mer relevant och aktuellt vet jag nog inte :)

Det låter kanon. Frågan är bara om man har dom 58hk mellan 9600-9800 rpm.
Jag hade en Apa RS250 för ett tag sedan. Den var riktigt rolig men väldigt kort register.
Dom tvåtaktshojar som jag har suttit på har haft ett liknande register.

Frågan är om Gasgas 300 är lite lugnare och körbar på gata...
 
inte testat gas gas 300, men generellt brukar 2taktare vara snällare ju större de blir (rs 250 är ju som 2st 125cc så den har väl gabnska tufft register) ^_^

min ktm 380 kan man ligga tomgång i kurvorna på fisketrålar-rpm och sen bara vrida om så kommer kraften direkt, ungefär som en 4-taktare förutom att den inte e lika slö på högvarv :P
 
inte testat gas gas 300, men generellt brukar 2taktare vara snällare ju större de blir (rs 250 är ju som 2st 125cc så den har väl gabnska tufft register) ^_^

min ktm 380 kan man ligga tomgång i kurvorna på fisketrålar-rpm och sen bara vrida om så kommer kraften direkt, ungefär som en 4-taktare förutom att den inte e lika slö på högvarv :P

Den hade jag glömt helt.
Vet du om den finns i reggat utförande och om SM-fälgar från andra kåttar passar?
 
Det låter kanon. Frågan är bara om man har dom 58hk mellan 9600-9800 rpm.
Jag hade en Apa RS250 för ett tag sedan. Den var riktigt rolig men väldigt kort register.
Dom tvåtaktshojar som jag har suttit på har haft ett liknande register.

Frågan är om Gasgas 300 är lite lugnare och körbar på gata...

Nu går det definitivt över min erfarenhet :) Vad jag kan säga om min 2-taktare är att registret är ungefär dubbelt så stort mot vad jag tänker mig.* Det verkar alltid finnas mer varv att ge, och effekten kommer inte förens man varvar (nästan) ur.

*När jag är ute och fiskör.

En RS250 borde ha betydligt mer ketchupeffekt än vad en enduro har, rent generellt, eftersom en enduro 'ska' ha bottenvrid. Det är väll tämligen oanvändbart på en högvarvig roadracingcykel.

Finns medlemmar här på forumet som har stora 2-takts motorcyklar (enduro/sm). Har tyvärr glömt namnen nu :näsblod
 
Den hade jag glömt helt.
Vet du om den finns i reggat utförande och om SM-fälgar från andra kåttar passar?

finns nog bara som e-reggad, men fälgar från andra ktm'er av samma årsmodell passar (de bytte ju framnav nån gång runt 03-04)
 
Borde väll finnas 380 kit till GasGasen? Eller är 300 redan en "fabriksuppgradering" från 250?
 
Husqvarna,Gasgas,ktm,Husaberg,Tm har alla stora (300cc) endurohojar som e LV-reggade. ja iaf dom från tidigt 2000 o sen framåt... Bara att köpa en endurohoj o sen slänga på motard sulor o sen kan du köra lagligt...(ja nästan iaf, dom e ju typade med tyo 11kw 0o med 21/18 sulor men ostryp o 17" kan väl inte ses som jätte olagligt)
 
Husqvarna,Gasgas,ktm,Husaberg,Tm har alla stora (300cc) endurohojar som e LV-reggade. ja iaf dom från tidigt 2000 o sen framåt... Bara att köpa en endurohoj o sen slänga på motard sulor o sen kan du köra lagligt...(ja nästan iaf, dom e ju typade med tyo 11kw 0o med 21/18 sulor men ostryp o 17" kan väl inte ses som jätte olagligt)

Det svåra är ju att hitta en som är lv-reggad.
Quarnorna och gasgas finns, men resten är svåra att hitta i det utförandet som tvåtakt.
Husa började väl med tvåtakt 2010? För dom pengarna köper jag nog hellre en Maico.
 
Det svåra är ju att hitta en som är lv-reggad.
Quarnorna och gasgas finns, men resten är svåra att hitta i det utförandet som tvåtakt.
Husa började väl med tvåtakt 2010? För dom pengarna köper jag nog hellre en Maico.


Nästan alla ktm's exc modeller är lv reggade, men kolla innan du köper för endel är bara e reggade.

Gasgasen finns som motard ifrån fabrik. Ktms exc är en enduro så fjädringen är lite för mjuk för motardåkning igentligen.

Själv så åker jag på en ktm 300 02'a med 380 kit på.
380 kitet ger ett sjukt tryck i mellanregistret, men inte så stor skilnad emot 250-300 i toppeffekt.

2t motard är precis så sjukt kul som man kan tro, och sen lite till.
:banana

Första gången jag provkörde en 450 4t trodde jag det va fel på den eftersom den kändes så slö.... :död
 
Åkte på gatan på 80talet med HVA 430 var ganska kul:D allt eller inget:gnissla hade planer att sätta på landsvägsdäck långt innan motarderna var uppfunna
 
Jag åkte gasgas 300 på gatan. Var riktigt trevlig att åka faktist. Åkte lite längre sträckor ibland och det var inga problem med rätt drevning. Höll fint och kändes nästan olaglig att köra även fast den inte var det. :)
 
300 cc tvåtakt, slö? Om du tycker att din 690 är rapp så kommer även den att vara det! Ketchup-effekten kommer ge den en känsla av massvis med hk. Lite snabba googlingar ger 58 hk i Gasgas EC 300, och 65 i SMCn.

Något mer relevant och aktuellt vet jag nog inte :)


58 hk? 45 är nog närmre sanningen. Effekten ligger väl runt 6-7000 rpm.

Vad jag vet :va
 
Jag har kollat lite på youtube.
Det ser helt löjligt ut med gatreggade cr 500 i supermoto utförande.

Finns dom som e-reggade tro?

Glida runt på Gotland 2011 med en reggad CR 500....:nicka
 
Jag har kollat lite på youtube.
Det ser helt löjligt ut med gatreggade cr 500 i supermoto utförande.

Finns dom som e-reggade tro?

Glida runt på Gotland 2011 med en reggad CR 500....:nicka

Det går fint att enduroregga en CR. Jag enduroreggade min KTM 500 tvåtaktscross och gasade rundor med på gatorna. Kom 5 mil på en tank och var helt genomsvett efter några kilometer eftersom hojen hoppar, wheelar och far åt alla håll :D Går på bakhjulet hela tiden vid minsta lilla blipp på gasen oavsett växel, och blippa måste man för att motorn ska må bra. Kul som fan men man får kämpa. Tyvärr sålde jag den hojen men nu blev jag väldigt sugen igen när jag tänker på det :)
 
Varför e-reg om man ska köra gata?
Kan man ju likaväl skita i de.
 
Det går fint att enduroregga en CR. Jag enduroreggade min KTM 500 tvåtaktscross och gasade rundor med på gatorna. Kom 5 mil på en tank och var helt genomsvett efter några kilometer eftersom hojen hoppar, wheelar och far åt alla håll :D Går på bakhjulet hela tiden vid minsta lilla blipp på gasen oavsett växel, och blippa måste man för att motorn ska må bra. Kul som fan men man får kämpa. Tyvärr sålde jag den hojen men nu blev jag väldigt sugen igen när jag tänker på det :)

Vad behöver man göra för att regga den då? Jag har två st honda cr 250 som jag skulle vilja e regga eller lv regga men vad måste man byta för att det ska gå?
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top