Lustigt ljud Gsx-r 600

Easy

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-r 600 -00 KTM-660 -06
Jag har en gsx-r 600 -00 och det är så att den låter inget när den inte är varm utan när man har varit ute en stund och värmt upp den, så börjar den som ticka man känner det när man sitter på den. men det låter inte som om att det är nått metall ljud. Frågan är nån som har nån anning om vad det kan va? :confused:

trickar det så du kan känna det, eller hur menar du?
försök lokalisera var det kommer från, ventiler som står fel kan ticka en del men det är ju inget man känner i kroppen.

tickande

Har också en gsxr 600 -00a, jag har också ett ganska högt tickande på min. Det framkommer när hojjen är varm, ljudet verkar komma från vänster sida på hojjen (ventilljud) ???

Min har bara gått 700mil.

Har hört att kamkedje spännaren kan bli kass på dessa gixxer modeller, detta ska ge ett rasslande ljud?

Vilken temp håller din hoj när den är varm ( normal körnig )

Tempen på hojen ligger och pendlar mellan ca 73 till 82. Min båge har gått 1020 mil nu. Jag har själv bara kört ca 60 mil så jag vet inte om det är normalt. Är det nått som har kommit eftersom för dig eller?

Easy skrev:
Tempen på hojen ligger och pendlar mellan ca 73 till 82. Min båge har gått 1020 mil nu. Jag har själv bara kört ca 60 mil så jag vet inte om det är normalt. Är det nått som har kommit eftersom för dig eller?

Min pendlar också mellan 73 - 82
det gjorde min förra gixxeer också
Enligt handboken så är det normal temp för min
(750 99:a)

Re: tickande

Robbano skrev:
Har också en gsxr 600 -00a, jag har också ett ganska högt tickande på min. Det framkommer när hojjen är varm, ljudet verkar komma från vänster sida på hojjen (ventilljud) ???

Min har bara gått 700mil.

Har hört att kamkedje spännaren kan bli kass på dessa gixxer modeller, detta ska ge ett rasslande ljud?

Vilken temp håller din hoj när den är varm ( normal körnig )

Kamkedjan sitter på höger sida och när den rasslar så hör man direkt var det kommer ifrån, dessutom så tror jag att det redan sitter den modifierade kedjesträckaren på 00: orna, men för säkerhets skull så kan du ju alltid kolla med nån handlare.

Vilken olja har du i motorn?

Mineralolja blir tunnare med ökad temperatur vilket kan orsaka tickande men då jag antar att den är vattenkyld så borde det inte vara problemet...

Olja

Oljan jag vart rekomenderad från butik är. Helsyntet shell advance ultra 10w-40w 4T. Undra vad det kan va som gör at den tickar ingen som har nått förslag?

M.V.H
Andreas

Det kan ju vara ventilerna, låter dock otroligt när den inte gått längre än 1020 mil....åk till en mc-firma och fråga vad dem tror det kan vara.

tickande

Min pendlar också mellan 73-82 för det mesta ligger den runt 78-80 grader.

man skulle kanske testa att köra på 98oktanigt istället?

vad kostar en ventijustering?

Bifogat

• min2.jpg
    min2.jpg
    41.2 KB · Visningar: 120
Jag kör på 98!! Om du hinner före med att kolla upp vad det är för fel hos en verkstad så får du hemst gärna posta här vad svaret blev :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT