Lustig vinter

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Tog en sista runda med duccen idag, solen sken och det kändes som tidig vår ute. Vad här hänt? Det är ju 14 Januari, nu ska det ju vara -10 och isracing på närmsta sjö... Någon som har minne av att det har varit så här innan något år?

Bra att veta: Global uppvärmning ger mer polarisar inte mindre

aci skrev:
Tog en sista runda med duccen idag, solen sken och det kändes som tidig vår ute. Vad här hänt? Det är ju 14 Januari, nu ska det ju vara -10 och isracing på närmsta sjö... Någon som har minne av att det har varit så här innan något år?

Bra att veta: Global uppvärmning ger mer polarisar inte mindre

Hur tänker du då?

Polarisen smälter
Sedan 1979 har polarisen smält lika mycket som en yta av tre Sverige. En ökad mängd smält sötvatten kan påverka havscirkulationen och därmed också rubba Golfströmmen.

tIgGeR skrev:
Hur tänker du då?

Polarisen smälter
Sedan 1979 har polarisen smält lika mycket som en yta av tre Sverige. En ökad mängd smält sötvatten kan påverka havscirkulationen och därmed också rubba Golfströmmen.

Vad jag menar är att det är så kallt där uppe att om det blir 3 grader varmare så är det fortfarande mycket minus men luften kan hålla mer fukt så det snöar mer dvs isen växer ännu snabbare.

Edit: det gör att det lossnar större bitar/mer men den växer snabbare

Last edited:
tIgGeR skrev:
Hur tänker du då?

Polarisen smälter

Om alla i hela världen bidrar med ett paket salt så äre lugnt. :tungan

Seriöst nu, om golfisen rubbas så blir det the day after tomorrow.

Solid snake skrev:
Om alla i hela världen bidrar med ett paket salt så äre lugnt. :tungan

Seriöst nu, om golfisen rubbas så blir det the day after tomorrow.

Golfströmmen avtar lite hela tiden.... problemet är CO2

Edit: Om man då inte lyssnar på Institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet då kommer den att öka...

Last edited:
Hoppade ur bilen idag, solen värmde och det kändes verkligen som vår. Skumt. Aci, vi köper en jetski nu istället för isdäck! Vi hittade ju en snygg vid Yamaha igår ju! :fakta:rofl

Emmi skrev:
Hoppade ur bilen idag, solen värmde och det kändes verkligen som vår. Skumt. Aci, vi köper en jetski nu istället för isdäck! Vi hittade ju en snygg vid Yamaha igår ju! :fakta:rofl

Var det inte en Kawa mod. Starwars? :rofl

Men bara om jag får klä min med plysh och tygmärke det står "pimp" på

aci skrev:
Vad jag menar är att det är så kallt där uppe att om det blir 3 grader varmare så är det fortfarande mycket minus men luften kan hålla mer fukt så det snöar mer dvs isen växer ännu snabbare.

Edit: det gör att det lossnar större bitar/mer men den växer snabbare

Kalla mig gärna envis men jag köper inte riktigt ditt argument. Du menar att......temperaturen ökar, vilket leder till högre luftfuktighet som i sin tur leder till att det snöar mer. Men ponera att 1 kvadratmeter is smälter och sedan faller ner som snö....den snön sprids ju ut över en stor yta och då den faller i vattnet som aldrig håller under 4 grader blir snön till vatten! Detta leder ju till slut till en minskning av ismassorna.
http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/fororen/klimat/klimat/arktis.html

tIgGeR skrev:
Kalla mig gärna envis men jag köper inte riktigt ditt argument. Du menar att......temperaturen ökar, vilket leder till högre luftfuktighet som i sin tur leder till att det snöar mer. Men ponera att 1 kvadratmeter is smälter och sedan faller ner som snö....den snön sprids ju ut över en stor yta och då den faller i vattnet som aldrig håller under 4 grader blir snön till vatten! Detta leder ju till slut till en minskning av ismassorna.
http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/fororen/klimat/klimat/arktis.html

Igentligen bygger ju allt på antaganden, ingen kan säga att de vet hur det kommer att bli. Skulle tex Golfströmmen avta helt skulle det ju bli istid här och varmare ju närmare ekvatorn man kommer. Detta skulle ju inte minska isen runt våra trakter och norrut precis. Finns många rapporter och gissningar om allt men fakta är att om luften blir varmare där uppe kommer det snöa mer, snö är det som bygger ismassorna. Vatten kan vara kallare än 4° det gäller bara under tryck på botten kan mycket väl vara 0° på ytan.

Edit: tror det beror på att vatten är tyngst vid + 4° Celsius, sedan blir det lättare både om det är kallare och varmare.

Edit2: Vattennivån kommer att höjas vid global uppvärmning men detta har inget med polarisarna att göra utan att vattnet helt enkelt tar mer plats då det blir varmare.

Last edited:
Hur som helst: Om ett par år har vi mc-säsong året runt och alla är överlyckliga...

Men, minns ni förra sommarn? 2v sol och värme... Tänk om det blir favourit i repris... Då tar jag fan till hagelbössan och skjuter skallen av mig... =(

aci skrev:
Var det inte en Kawa mod. Starwars? :rofl

Men bara om jag får klä min med plysh och tygmärke det står "pimp" på

De va det nog. Min ska också vara pimpad, rosa/lila/mintgrön med feta guldklistermärken på!

Jag vill ha Darth-mask & lasersvärd också och köra ute vid Vätterstranden. Sen ska jag stanna inne vid stranden och fäktas lite med lasersvärdet och sen åka därifrån. :rock

Emmi skrev:
De va det nog. Min ska också vara pimpad, rosa/lila/mintgrön med feta guldklistermärken på!

Jag vill ha Darth-mask & lasersvärd också och köra ute vid Vätterstranden. Sen ska jag stanna inne vid stranden och fäktas lite med lasersvärdet och sen åka därifrån. :rock

Nej, jag ska ha darth masken, andas tungt och metalliskt, sparka ner ett sandslott se ond ut och snabbt åka där ifrån i snygg elak posé

aci skrev:
Nej, jag ska ha darth masken, andas tungt och metalliskt, sparka ner ett sandslott se ond ut och snabbt åka där ifrån i snygg elak posé

Låter som teamwork, vi har båda mask och åker på pimpade jetskis från -90. :fakta
Du sparkar ner sandslott medans jag ser farlig ut när jag fäktar i luften med lasersvärdet.
Sen åker vi därifrån i en snygg elak posé med lasersvärdet i högsta hugg i stil med Stålmannen... :yoparty

aci skrev:

Känner jag dig rätt så kommer du väl innan du kommer in till stranden highsida ut i en sjögräsfålla och skylla på att alla andra körde sakta....

eller :pannkyss

//jaG

Emmi skrev:
Låter som teamwork, vi har båda mask och åker på pimpade jetskis från -90. :fakta
Du sparkar ner sandslott medans jag ser farlig ut när jag fäktar i luften med lasersvärdet.
Sen åker vi därifrån i en snygg elak posé med lasersvärdet i högsta hugg i stil med Stålmannen... :yoparty

Zeb får ha stereo på sin så "Imperial March" dånar skrämmande och taktfullt i bakgrunden

Zeb_Macahan skrev:
Känner jag dig rätt så kommer du väl innan du kommer in till stranden highsida ut i en sjögräsfålla och skylla på att alla andra körde sakta....

eller :pannkyss

//jaG

Nej det var en hal fläck just där jag skulle dra era skyfighters :kocko

Sounds like a plan! :tummenupp
Hörru, skyfighters... nu snackar vi jetskis i StarWarsmodell...:fakta

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back