Lustgas kontra syrgas

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Hoj
såld
Är det någon keminisse här som vet varför man använder lustgas istället för rent syre?

// soon to be Chemical Ali :tungan

Järn + värme + rent syre = järnet brinner upp (det är så en skärbrännare fungerar förresten). Förutom det självantänds olja och andra saker gör diverse andra roliga grejer. Därför är ren syrgas inte hanterbar i det sammanhanget.

Shit asså. Tänk om kvinnorna skulle självantända under förlossning! Tur de använder lustgas och inte syrgas!!!!!

Shit asså. Tänk om kvinnorna skulle självantända under förlossning! Tur de använder lustgas och inte syrgas!!!!!

Visstserru! Även därför man tillsatt massa annat till syret för att man inte ska explodera när man går ut.

Jo, främst var det väl förlossningen jag tänkte på, men också trimmning av förbränningsmotorer. Hör och häpna.

Tack förresten för svar, det låter fullkomligt logiskt, rätt och riktigt när ni säger så. Det som förvånar mig är att min kemilärare inte kläckte det :S

Last edited:
Lustgas har bara fördelar:

1. Det går att tillsätta i insuget på motorcyklar för markant effektökning
2. Det går att få ett rus av
3. Det är smärtstillande
4. Det är bra när man är lat i armen och inte orkar vispa grädde
5. Det är en väldigt effektiv växthusgas, beach 2034 börjar i feb.

vill bara tillägga att skulle du andas 100% rent syre skulle du dö av syrechock till följd av förhöjd syrehalt i blodet. rent syre är "giftigt" i den bemärkelsen och antagligen därför man föredrar lustgas;)

Syre gör så att det brinner okontrollerat. Syre och olja kan tex självantända under tryck.

Lustgas har bara fördelar:

1. Det går att tillsätta i insuget på motorcyklar för markant effektökning
2. Det går att få ett rus av
3. Det är smärtstillande
4. Det är bra när man är lat i armen och inte orkar vispa grädde
5. Det är en väldigt effektiv växthusgas, beach 2034 börjar i feb.
Du menar att när man har sprängt motorn (1) så kan man dränka sina sorger i ett rus (2), lindra smärtan (3), göra sig lite gladare med en marängswiss med massor med grädde (4) och när man väl har rehabat å lagat hojen kan man åka året runt (5)? :D

Du menar att när man har sprängt motorn (1) så kan man dränka sina sorger i ett rus (2), lindra smärtan (3), göra sig lite gladare med en marängswiss med massor med grädde (4) och när man väl har rehabat å lagat hojen kan man åka året runt (5)? :D

Precis du har förstått min tankegång........

vill bara tillägga att skulle du andas 100% rent syre skulle du dö av syrechock till följd av förhöjd syrehalt i blodet. rent syre är "giftigt" i den bemärkelsen och antagligen därför man föredrar lustgas;)

Man dör tydligen inte av det direkt. Sänker man trycket går det alldeles utmärkt att andas 100% rent syre. Det var det dom gjorde i Apollo, den som brann upp på startplattan. Efter det gick man ner till 60%, men det var enbart för brandrisken.

Sä här står det på Howstuffworks:

However, the astronauts in the Gemini and Apollo programs breathed 100-percent oxygen at reduced pressure for up to two weeks with no problems

http://www.howstuffworks.com/question493.htm

Man dör tydligen inte av det direkt. Sänker man trycket går det alldeles utmärkt att andas 100% rent syre. Det var det dom gjorde i Apollo, den som brann upp på startplattan. Efter det gick man ner till 60%, men det var enbart för brandrisken.

Sä här står det på Howstuffworks:

However, the astronauts in the Gemini and Apollo programs breathed 100-percent oxygen at reduced pressure for up to two weeks with no problems

http://www.howstuffworks.com/question493.htm

där ser man... aja, vid normalt tryck dör man iallafall:D

Lustgas upplevs som mycket effektivt och hjälpande vid förlossningar.
90% av kvinnorna föredrog den på den förlossningsavd. jag arbetade på, övriga provade men gillade inte att det snurrade runt i huvudet så de valde att avstå helt eller gick över till annan smärtlindring.
Lustgasen gav viss smärtlindring, avslappning, lugn och faktiskt en viss tendens till att slumra till mellan värkarna (hos några av kvinnorna)
Man ska börja andas in lustgasen när man känner att en värk är på gång då det tar cirka 2-3 inandningar av gasen innan den ger full effekt.
Vi körde i regel alltid på 50/50 men vid behov ändrade vi till 60/40 eller 70/30.
Hjälpter inte 70/30 övergår man till något annat.

Har själv använt lustgas vid några tillfällen och det funkar för mig helt perfekt. Klockrent!

Har du fler frågor ang. smärtlindring, förlossning etc så går det utmärkt att PM:a mig då jag som sagt arbetat på förlossningen och har stor kunskap inom det området.

Last edited:
Lustgas upplevs som mycket effektivt och hjälpande vid förlossningar.
90% av kvinnorna föredrog den på den förlossningsavd. jag arbetade på, övriga provade men gillade inte att det snurrade runt i huvudet så de valde att avstå helt eller gick över till annan smärtlindring.
Lustgasen gav viss smärtlindring, avslappning, lugn och faktiskt en viss tendens till att slumra till mellan värkarna (hos några av kvinnorna)
Man ska börja andas in lustgasen när man känner att en värk är på gång då det tar cirka 2-3 inandningar av gasen innan den ger full effekt.
Vi körde i regel alltid på 50/50 men vid behov ändrade vi till 60/40 eller 70/30.
Hjälpter inte 70/30 övergår man till något annat.

Har själv använt lustgas vid några tillfällen och det funkar för mig helt perfekt. Klockrent!

Har du fler frågor ang. smärtlindring, förlossning etc så går det utmärkt att PM:a mig då jag som sagt arbetat på förlossningen och har stor kunskap inom det området.

Han kanske inte är gravid men kanske förskyld och behöver ngn form av smärtlindring :hihi,

Last edited:
Nä man kan andas ren syrgas vid normlat tryck , för att det skall bli giftigt krävs betydligt högre tryck.

Militärabubbelfria dyksystem med ren syrgas kan bara användas på grunt vatten - inte djupare än 10-15m

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti