Luftning av koppling

DJocke

Medlem
Gick med
25 Mar 2012
Hoj
ktm640sm
tjena, jag behöver lufta min koppling nu och tänkte försöka göra det "underifrån" med hjälp av någon sorts spruta och pumpa upp oljan. vad jag undrar är ifall någon vet var man kan få tag på lite större och helst billig spruta för denna sorts arbete. har försökt på apoteket men det enda jag fick där var en liten 5ml.
har förresten en andra fråga också, tips på hydraulisk mineral olja som man kan använda istället för den rekommenderade "magura blood"?

Borra hål i korken på en liten petflaska och trä in en slang. Hålet ska vara så att det sluter tätt kring slangen. Sen håller du flaskan upp och ner och klämmer upp vätskan genom systemet. Har funkat för mig :)

Om du nu inte hittar nån fin spruta

hmm, vet du om något särskilt apotek eller bör alla sälja det? får väl gå och testa igen...:)

Du ska väl inte ha olja där? Bromsvätska?
Är nog en magura koppling eftersom TS nämner magura blood. Magura kopplingar använder en hydralolja och inte bromsvätska så som många japanska hojar gör.

det går att hälla i bromsvätska med (har provat) men kopplingen blir då väldigt snärtig och dessutom säger ryktet att oringar m.m kan svälla då de inte är gjorda för bromsvätska.

ATF fungerar däremot skitbra i magurakoppling, själv kört på det och flera andra jag vet också, finns ett obekräftat rykte som påstår att "magura blood = svindyr ATF", vet inte om det stämmer, är samma färg och fungerar lika bra iaf, till 1/100 av priset

Jag köpte en spruta på apoteket, modell stor för 6 kronor för två veckor sen. Trädde på en genomskinlig slang och luftade bromsarna, funkade finfint!

Jag köpte en spruta på apoteket, modell stor för 6 kronor för två veckor sen. Trädde på en genomskinlig slang och luftade bromsarna, funkade finfint!

hmm testade en gång till, de hade också bara mini-modeller, de föreslog att jag gick till någon veterinär typ..
Vilket apotek var du på?

Varför inte bara handla på Biltema?
Eller bara lufta ovanifrån.

Jag rekomenderar starkt att göra på "det vanliga" sättet

av med locket

Släpp banjobulten längst ner, in med kopplingen, dra åt banjobulten, släpp kopplingen.

och sedan från början igen och igen och igen. På med ny fräsch bromsvätska hela tiden.

OBS - I ditt fall ATF-hydraulolja då det är en Magura

Back