Luftfilter

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu när man börjat med tocken där lortkörning så kanske det vore bra att göra rent luftfiltret. Fick med ett gäng men dom är också skitiga.

Frågor:
1. Hur rengör ni luftfiltrena lättast/effektivast/skonsammast?
2. Hur smörjer man in filtret? Doppa eller sprayar eller vad gör man?
3. Vilken är den bästa filteroljan?

Hagster skrev:
Nu när man börjat med tocken där lortkörning så kanske det vore bra att göra rent luftfiltret. Fick med ett gäng men dom är också skitiga.

Frågor:
1. Hur rengör ni luftfiltrena lättast/effektivast/skonsammast?
2. Hur smörjer man in filtret? Doppa eller sprayar eller vad gör man?
3. Vilken är den bästa filteroljan?
Det här är ju en sån där grej där det finns lika många läror som meckar, d.v.s. det finns en hel massa sätt att göra det på.

1. Ner med filtret i en burk bensin och skölj igenom. Filtret blir blixtsnabbt rent. Tvätta ur bensinen ur filtret mha ljummet vatten och diskmedel. Skölj ur diskmedlet. Låt torka _helt_ torrt.

2. Spray funkar inte över huvud taget eftersom det bara lägger sig på utsidan, använd olja. Dränk in filtret rejält i olja och här är det dränk som är det springade ordet. Man vill vara säker på att varenda por av skumgummit har fått sitt. Krama sen ur överflödig olja.

Innan montering, stryk fett (typ kullagerfett eller nåt) på den plana yta av filtret som skall täta mot luftburken. På så vis säkerställer man att små partiklar inte smiter förbi.

Till sist, om man är riktigt paranoid (vilket den som bryr sig om sin cykel är), så sprayar man kedjespray i den delen av luftburken/insuget som är mellan filtret och fuggen. Skulle någon partikel smitit förbi fettet så fångas det förhoppningsvis upp av detta kladd.

3. Jag kör med Motorex men det finns många som funkar alldeles utmärkt.

:Bugar Spretman för fett och kjedjeoljetipsen.

.

Last edited:
Det finns färdiga filter rengörings-kit att köpa, dom innehåller allt man behöver.
Annars verkar folk göra lite olika. Så här gör jag:

1: Tvättar filtret först i fotogen för skölja ur oljan. Sen med varmvatten & lite diskmedel. Låter det torka över natten. Det ska vara snustorrt innan du går vidare till punkt 2.
2. Dränker filtret i olja & kramar sen ut det ordenligt (inte vrida ur det).
3. Det har inte skiljt något märkbart på dom olika oljor jag använt. Ta det din cross handlare har hemma/rekomenderar. Jag kör på Putoline's olja.

Det jag har lärt mig är att man ska försöka få ut så mycket olja ur filtret som möjligt. Brukar använda en tygtrasa och vira den runt filtret för att få bort det där lilla extra. Fick det förklarat att om man har för mycket olja skulle det "bromsa" luften osv..

Och en tredje variant då, hehe

Bensin och fotogen låter lite agressivt för mig, använder vanlig avfettning. Gör ordentligt rent. Dränk med ny filterolja, krama ur överflöd.
Kör du bara asfalt så är oljan lite överflödig eftersom den bara tar dammpartiklar som enbart filtret annars "missar". Du använde väl inte filterolja till R1an va!? Men vad jag sett på dina bilder så bör du inte vara feg med filteroljan ;)

Sprang på det här igår av en slump http://www.notoil.com , verkar klockrent! Inget jävla kladd med bensin och farlig avfettning mm. Kan tom köras i TVÄTTMASKIN! Fatta vad skönt o köpa på sig en 10 filter och så bara slänga rubbet i maskin när alla är slut... :banana

Någon som provat det? Vilka säljer?

Suomalainen skrev:
Sprang på det här igår av en slump http://www.notoil.com , verkar klockrent! Inget jävla kladd med bensin och farlig avfettning mm. Kan tom köras i TVÄTTMASKIN! Fatta vad skönt o köpa på sig en 10 filter och så bara slänga rubbet i maskin när alla är slut... :banana

Någon som provat det? Vilka säljer?

Ingen farlig avfettning, vad tror du "NoToil Filter Cleaner" är för något? :rolleyes:

I övrigt fattar jag inte vad som är så speciellt? Du kan köra alla filter i tvättmaskinen. Men det är ju inget att rekomendera om du inte vill få luftfilterolja på alla kläder du tvättar där efter.

Barrett skrev:
Ingen farlig avfettning, vad tror du "NoToil Filter Cleaner" är för något? :rolleyes:

I övrigt fattar jag inte vad som är så speciellt? Du kan köra alla filter i tvättmaskinen. Men det är ju inget att rekomendera om du inte vill få luftfilterolja på alla kläder du tvättar där efter.

Läs lite nogrannare så förstår du. :7peta

"No more solvents! No more gasoline! No-Toil Filter Cleaner is a high-concentrated powder that dissolves in water and creates a solution that will clean a filter, treated with No-Toil, in seconds. The cleaner breaks down the waterproofing agents of the filter treatment and rim grease before completely washing out oil, grease, dirt and dust from the filter. No-Toil filter cleaner is a non-toxic, no-fume, no-odor cleanser that is skin safe and designed to be used in a kitchen sink, a bucket or even a washing machine. When finished cleaning, the filter will look “brand new” clean. The cleaning solution will clean your hands while cleaning the filter. It will clean the sink or bucket and you’ll come away smelling clean, not like gas! Now, just dump dirty cleaning solution down the drain or water your roses with it….no harm will come to the environment."

No Toil är grymt smidigt att använda.Cleanern är tvättmedel(pulver).Bara att skölja ur med varmvatten.Inget jävla grisande med avfettning,bensin eller fotogen.Men använd helst nya filter när du börjar använda det,alt. tvätta ur oljan ur dom gamla riktigt noga.

Låter ju nästan för bra för att vara sant :va

Och då brukar det ju oxå vara det tyvärr. Men ni har alltså använt det och menar att de tär så bra som det verkar ??

Isf, var köper jag det??

Det är Duells som importerar så det går nog att köpa hos dom flesta handlare.

Suomalainen skrev:
Läs lite nogrannare så förstår du. :7peta

"No more solvents! No more gasoline! No-Toil Filter Cleaner is a high-concentrated powder that dissolves in water and creates a solution that will clean a filter, treated with No-Toil, in seconds. The cleaner breaks down the waterproofing agents of the filter treatment and rim grease before completely washing out oil, grease, dirt and dust from the filter. No-Toil filter cleaner is a non-toxic, no-fume, no-odor cleanser that is skin safe and designed to be used in a kitchen sink, a bucket or even a washing machine. When finished cleaning, the filter will look “brand new” clean. The cleaning solution will clean your hands while cleaning the filter. It will clean the sink or bucket and you’ll come away smelling clean, not like gas! Now, just dump dirty cleaning solution down the drain or water your roses with it….no harm will come to the environment."

Tänk lite längre..... :7peta

Och om man har läst något mer än högstadiekemi så inser man att det där bara är skitsnack att detta tvättmedel skulle kunna lösa vanlig luftfilterolja.....

Det finns iof icke petroleumbaserade medel som klarar av att lösa luftfilterolja men hur har de tänkt sig att detta dundermedel skall klara av att binda oljan till sig så att det inte avlagras?

Sen kan man också undra hur det kan vara miljövänligt att spola ut större mängder luftfilterolja i avloppet, för hur man än vrider och vänder på det så finns ju all olja kvar även om den tilfälligt skulle vara löst.

DVS detta tvättmedel fungerar inte på vanliga luftfilteroljor som är petroleumbaserade utan endast på Notoils egen luftfilterolja vilken (jag misstänker är) baserad på biologiskt framställd olja (typ rapsolja) och då fungerar deras eget rengöringsmedel ungefär lika bra som yes diskmedel.

Bottomline: Använder du vanlig luftfilterolja så tvätta med lågaromatisk kallavfettnig (5l dunk på biltema för 79:-, vill jag minnas) använder du notoil luftfilterolja så kan du lika gärna tvätta i vanligt handdiskmedel (eller maskindiskmedel för den delen)

Är det någon som påstått att No Toil filterrengöring funka på vanlig petroleumbaserad luftfilterolja då :va

Busaberg skrev:
Är det någon som påstått att No Toil filterrengöring funka på vanlig petroleumbaserad luftfilterolja då :va

Tja det beror på hur man tolkar inläggen av Suomalainen och Barett, enl min tolkning så verkar det som om de tror att cleanern fungerar på vanlig luftfilterolja vilket inte är fallet.

Borsiin JR skrev:
Bottomline: Använder du vanlig luftfilterolja så tvätta med lågaromatisk kallavfettnig (5l dunk på biltema för 79:-, vill jag minnas)...

Ja Biltema avfettningen funkar kanon till luftfiltertvätt, en aning trevligare och hälsosammare än bensin och dyl.

Borsiin JR skrev:
Tja det beror på hur man tolkar inläggen av Suomalainen och Barett, enl min tolkning så verkar det som om de tror att cleanern fungerar på vanlig luftfilterolja vilket inte är fallet.

Var skrev jag det? Naturligtvis funkar inte cleanern på annat än just deras filterklet. Är visst några på enduromx.com som kör med notoil och är helnöjda också. Tydligen nån som faktiskt kör i tvättmaskin också, hans fruga hade visst vart tveksam i början... men det funkar kanon tydligen.

Till frågan var köper man?

Gammal tråd men söker svar.. Är det dödsviktigt med filterolja nu under vinterkörningen, för jag kommer bara att köra på is, finns inget grus o damm här uppe nu som skulle skunna slinka in.. Alldeles kritvitt ute :tummenupp

*edit* kanske skulle nämnt att det är bara nu under helgen jag tänkte köra utan o smörja in, ska köpa olja på mån...

Last edited:
så här gör jag:

Tvätta filtret i disel, bensin kan ha sönder filtret om det är limat annars ingen fara. Sen en skvätt olja, motorolja eller tvåtaksolja :rolleyes: vet inte har aldrigt varit något problem för mig många säger att alla olja hammar i botten.
men det har inte jag varit med om.

vad jag vet vatten och yes ingen bra ide hjälper inte ändå blir bara blöt.

Back