Luftfilter

Tobbe_89

-Cross-
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
2000 Yamaha yz
Hejsan!! har hört här många ggr folk pratar om k/n filter och öppna filter mm.

Vad e ett K/n filter och hur ser ett öppet filter ut?
(lite nybörjar frågot kanske men man måste ju ta reda på det någon gång :P)

Vilket är det bästa filtret och vilket ger bäst effekt goast ljud mm

ge gärna länk

Öppet filter är kort sagt ett filter utan någon luftburk, dvs ett filter direkt på förgasaren.

K/N är ett märke så tillverkar filter. Det enda som är avgörande av filtrets "trimgrad" är hur mkt luft den släpper in. Hoppas du förstår.

De flesta moppesidor har en uppsjö av mkt filter av hög kvalitet!
(t.ex. www.scooter-attack.com & www.startuning.se )

:)

crossniklas skrev:
2210155 Öppet filter är kort sagt ett filter utan någon luftburk, dvs ett filter direkt på förgasaren.

K/N är ett märke så tillverkar filter. Det enda som är avgörande av filtrets "trimgrad" är hur mkt luft den släpper in. Hoppas du förstår.

De flesta moppesidor har en uppsjö av mkt filter av hög kvalitet!
(t.ex. www.scooter-attack.com & www.startuning.se )

:)

Tack så mycket...tänkte nästan att det var så(med öppetfilter) men jag förstår inte vrf det gör så att hojen låter mer :va För det gör den väl?

Ljudet ur insuget kommer ut mycket tydligare(utan att"kvävas" i en luftburk") testa köra helt utan luftfilter med choken eller nått på får du se

Edit: Endast torrgasa så att det inte kommer skit in!

Trashcan skrev:
2210556 Beror väl på vad man tycker är "bättre"... Det ger mer effekt, men renar sämre.

asså när jag skrev vanligt menade jag ett öppet filter som inte var av skummgummi (lite dumt att skrtiva vanligt :tungan )

Öppet luftfilter på en gathoj är OK, men inte på en enduro/cross/offroadhoj som körs i dammiga förhållanden. Dessa oljas inte ens in oftast

Tobbe_89 skrev:
2210602 asså när jag skrev vanligt menade jag ett öppet filter som inte var av skummgummi (lite dumt att skrtiva vanligt :tungan )

Jaha. Är ingen luftfilterexpert, men eftersom skumgummifiltrena är mycket billigare än de andra filtersorterna kan jag bara rent logiskt sett gissa att dom är sämre.

Vart kan man köpa K/N filter till 125:a ?? på bikersneed.se finns det bara till stora hojjar r1 och så :va

Tobbe_89 skrev:
2210840 Vart kan man köpa K/N filter till 125:a ?? på bikersneed.se finns det bara till stora hojjar r1 och så :va

Kolla anslutningsdiameter så kan du väll tjöpa det varsomhelst.

Skumgummifilter är det bästa, KN filter eller så kallade öppna filter är till för posörer.

(Ja jag hade det på förra hojen, mest för ljudet dock.)

okej då får det bli ett skumgummi filter då...men det spelar ingen roll vilket av alla sorter/märken av skumgummi filter man väljer bara den har rätt diameter?

Bara att tänka logiskt, du kommer nog se vilket av filtren som bör rena bra; släpper igenom minst skit. :näsblod

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back