Luftburksmodifiering

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Bandit 1200 S
Någon som har erfarenhet av att modifiera luftburken på sin hoj? Dvs. ändra formen så den passar i ramen. Jag skall klämma in en Banditburk i min GSX1200 ram och undrar om det kanske går att "forma" den på något sätt. T.ex. värma och trycka till eller hur materialet(tror att det är ABS-plast) är att "löda" samman.

e de inte bättre o köpa lösa filter till varje fugge..liten plats o snyggt :tummenupp

ozeo skrev:
e de inte bättre o köpa lösa filter till varje fugge..liten plats o snyggt :tummenupp

Ja men ger oftast bara ett jävla jobb att gixa med förgasarbestyckning samt problem med vacumstyrningen.

Vad det gäller att forma om ABS plast rekomenderar jag att söka på forumet det har varit uppe ett flertal gånger förut.

Inazuma skrev:
Någon som har erfarenhet av att modifiera luftburken på sin hoj? T.ex. värma och trycka till eller hur materialet(tror att det är ABS-plast) är att "löda" samman.

Är det ABS plast så går det utmärkt att värma med varmluftpistol. Helst en med ställbar temperatur, 300 grader har jag för mig. Funkar även att svetsa med varmluftpistolen Eller det sämre alternativet smälta med typ lödkolv.

Lösa filter funkar inte så bra på vaccumfuggar. Förutom ett j-a jobb med bestyckningen så blir de vindkänsliga på landsväg, men tack ändå.... :tummenupp

ozeo skrev:

Hade hoppats på det svaret, jag har hört det från folk som kör med fyra hjul men de kan man ju inte lita på, tack....det blir att rota fram pistolen som tyvärr inte är ställbar men det går nog ändå.

Hotrodbiker skrev:
Är det ABS plast så går det utmärkt att värma med varmluftpistol. Helst en med ställbar temperatur, 300 grader har jag för mig. Funkar även att svetsa med varmluftpistolen Eller det sämre alternativet smälta med typ lödkolv.

men om man formar om luftburken, ändrar man då inte luftflöde på nåt viss då? kanske måste bestycka ändå. :va

Det jäkliga är att jag hittar inte de trådarna i forumet... :confused: Var finns de...?

var hittar jag de trådarna? kam inte hitta dem... :confused:

Borsiin JR skrev:
Ja men ger oftast bara ett jävla jobb att gixa med förgasarbestyckning samt problem med vacumstyrningen.

Vad det gäller att forma om ABS plast rekomenderar jag att söka på forumet det har varit uppe ett flertal gånger förut.

Inazuma skrev:
Lösa filter funkar inte så bra på vaccumfuggar. Förutom ett j-a jobb med bestyckningen så blir de vindkänsliga på landsväg, men tack ändå.... :tummenupp

Blir dom vindkänsliga alltså? Märker man verkligen av det i så fall?
Låter som ett kul fenomen. :3freak

PacMan skrev:
Blir dom vindkänsliga alltså? Märker man verkligen av det i så fall?
Låter som ett kul fenomen. :3freak

Jag skulle också vilja veta hur det kommer sig?
Blåser de bort eller? :hihi

Faktum är att jag har inte själv upplevt "fenomenet" eftersom jag bestämde mig från att avstå från att prova när jag fick höra det från flera trovärdiga källor. Det skall röra sig om att den går sämre när det kommer in "extra" luft från sidorna eftersom de är öppna.Jag tycker det låter logiskt och dessutom är det ju allmänt känt att man skall täcka över dem t.ex. när man tvättar hojen, det lär ju göra dem till fuktkänsliga också eller? Jag avser dessutom inte bara att åka på gata utan tänkte semestra lite i sommar också. Då vill man ju inte få några dylika bekymmer. Skulle jag bara dragit på strippen eller runt kvarteret så hade jag också valt öppna filter eftersom det är betydligt fräckare.... :tummenupp
Stå på er ni som gillar öppna filter, jag föredrar nog slutet.

gthyni skrev:
Jag skulle också vilja veta hur det kommer sig?
Blåser de bort eller? :hihi

Vindkänslighetsfenomenet existerar verkligen men det beror snarare på turbulens vilket är en av huvudanledningarna till luftburk nämligen att skapa ett jämt insugningstryck. Ser man bara till att ett öppet filter får en jämn tillströmning av luft är det inte sämre. Detta brukar dock resultera i att det byggs en öppen form av luftburk för att stabilisera trycket. Och då är vi ju tillbaka.......

Tack för det..... :tummenupp

Borsiin JR skrev:
Vindkänslighetsfenomenet existerar verkligen men det beror snarare på turbulens vilket är en av huvudanledningarna till luftburk nämligen att skapa ett jämt insugningstryck. Ser man bara till att ett öppet filter får en jämn tillströmning av luft är det inte sämre. Detta brukar dock resultera i att det byggs en öppen form av luftburk för att stabilisera trycket. Och då är vi ju tillbaka.......

Varför inte fixa effektluftfilter och öppet lock till burken bara?
Det har jag. funkar kanon. Fast du kanske vill ha jääättemycke luft.
Bara ett litet tips. Borde ju vara lättare att bara klippa lite i locket än att byta och mecka.

Borsiin JR skrev:

Problemet med resonemanget är att 99 av 100 luftburkar inte
skapar ett jämt insugningstryck utan ett varierande undertryck!
Turbulensen kring ett öppet filter är försumbar och inget säger att den
skulle vara värre än turbulensen kring insuget till luftburken.

Lösningen om man vill ha burk (och det måste tillverkarna för att klara
bullerkraven) är *trumvirvel* luffarturbo.
Det har tidigare konstanterats att övertrycket som skapas är så
marginellt att det inte ger någon effekt, MEN eftersom det normalt
skapas undertryck i burken så är luffarturbo bra för att motverka
detta och där med få ett tryck som ligger kring kringliggande atmosfär.

Det krävs dock att designen på burken är bra ur flödessynpunkt,
annars kan man fortfarande vinna lite effekt på att lämna den i
garage och klämma ditt poddar.

nuda-mods.jpg

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...