luftburksmod gixxer600

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Till tjejens SV fick läste jag om mod där man sågade upp insugshålet så att det blev lika stort som luftfiltret + att man gick upp lite i storlek på munstyckena, och det funkade skitbra. Nån som har gjort lått liknande på Gixxern?

Last edited:
Du har ju ramair på GSX R600. Alla hål du gör i luftburken kommer garanterat att försämra effekt/körbarhet. Låt den vara.

Mattias skrev:
Du har ju ramair på GSX R600. Alla hål du gör i luftburken kommer garanterat att försämra effekt/körbarhet. Låt den vara.

jo, men grejen är inte att ta luft utanför de ordinaie luftvägarna, utan helt enkelt göra dem som finnns lite större, så att mer luft kommer in. Har gjort så på min TL också med bra resultat. Att däremot borra en massa hål i luftburken när man har ram-air inte väl inte att rekommendera

Jag kan inte tänka mig att Suzuki har lagt ner miljarder yen på att utveckla en luftburk som man enkelt kan förbättra med en bågfil hemma i garaget. Ett säkert sätt att få hojen att gå fortare är att hålla reglaget på höger styrhalva i läge "öppet" oftare och längre.

Mattias skrev:
Jag kan inte tänka mig att Suzuki har lagt ner miljarder yen på att utveckla en luftburk som man enkelt kan förbättra med en bågfil hemma i garaget. Ett säkert sätt att få hojen att gå fortare är att hålla reglaget på höger styrhalva i läge "öppet" oftare och längre.

Det där skulle man ju kunna tro, men på alla hojar brukar man ju kunna klämma ut några hästar extra gansak enkelt. Det beror ju på att det finns en massa löjliga regler som tillverkarna måste ta hänsys till. tex så på SV var insugshålet pyttelitet för att det inte skulle låta så mycket, fixa man till det blev den genast mycket piggare och lät lite roligare. TRE-mod är ju en annan pryl som är billig och lätt att fixa till själv, eller hur. Jag tror ju inte att tillverkaren inte kuunde lista ut det själv.

visst ger moddar på luftburken mer effekt i vissa fall, men inte lär du få ut särsillt mycket mer iaf, kanske nån häst om du vet vad du gör, men att bara såga upp större behöver inte betyda bättre.
Det kanske kommer att låta mer insugningsljud bara och så inbillar du dig at nu går hojen mycket bättre.
Gör iaf inget utan att kolla runt och se om nån annan har gjort nåt som lyckats.

Silwer skrev:
visst ger moddar på luftburken mer effekt i vissa fall, men inte lär du få ut särsillt mycket mer iaf, kanske nån häst om du vet vad du gör, men att bara såga upp större behöver inte betyda bättre.
Det kanske kommer att låta mer insugningsljud bara och så inbillar du dig at nu går hojen mycket bättre.
Gör iaf inget utan att kolla runt och se om nån annan har gjort nåt som lyckats.

Det var liksom det som var meningen med tråden...

Mattias skrev:
Jag kan inte tänka mig att Suzuki har lagt ner miljarder yen på att utveckla en luftburk som man enkelt kan förbättra med en bågfil hemma i garaget.

Jo faktisk.

Hayabusa får 4hk mere ved en enkel luftburkmod som tar ca 10min.

Slik er det med de fleste Suzuki men 600 kubikkeren får bare 1-2 hester mere.

Yngve skrev:
Jo faktisk.

Hayabusa får 4hk mere ved en enkel luftburkmod som tar ca 10min.

Slik er det med de fleste Suzuki men 600 kubikkeren får bare 1-2 hester mere.
Många glada amatörer sågar sönder luftboxen och mäter upp skillnader i en bromsbänk där man varken har effekten från fartvind eller kallare luft med i beräkningen. Att en del hojar dessutom har hyfsat avancerade system där man utnyttjar resonanser mm gör att jag är väldigt tveksam till att strula med sånt själv. Visst, man kanske kan mäta upp någon % på topp stillastående i en bromsbänk men vad säger det egentligen?

Heja Stavgren! Precis vad jag tycker. Vad hjälper fyra hästar på topp om hojen inte går att köra under 8000 rpm, liksom...?

Mattias skrev:
Heja Stavgren! Precis vad jag tycker. Vad hjälper fyra hästar på topp om hojen inte går att köra under 8000 rpm, liksom...?

Før dere åpner munnen og lar idiotsnack komme ut så må dere vite HVA man gjør med luftburken og HVORFOR og ikke bare dømme slikt ned og hjem.

Jeg har testet min Hayabusa sikkert 100 ganger på dyno ( og selvsagt på landevei ) i fra standard til nu 240 hk og kan "bevise" alt jeg har gjort med dynoutskrifter.
Kjørbarheten på gatan kan ikke bevisest uten en prøvekjøring men tro meg... det funker ( luftfilter mod altså )

4 hk på topp. 1-3 gjennom hele registeret OCH bedre svar igjenom hele registeret, mindre bensinforbruk.

ENESTE "ulempen" er litt høgre innsugslyd og det er nettop derfor Suzuki har utformet luftfilterboxen slik.

Søk på hayabusa.org etter "small airbox mod " eller ring Mc-Xpress og snakk med Affe...

Yngve skrev:
Før dere åpner munnen og lar idiotsnack komme ut så må dere vite HVA man gjør med luftburken og HVORFOR og ikke bare dømme slikt ned og hjem.

Jeg har testet min Hayabusa sikkert 100 ganger på dyno ( og selvsagt på landevei ) i fra standard til nu 240 hk og kan "bevise" alt jeg har gjort med dynoutskrifter.
Kjørbarheten på gatan kan ikke bevisest uten en prøvekjøring men tro meg... det funker ( luftfilter mod altså )

4 hk på topp. 1-3 gjennom hele registeret OCH bedre svar igjenom hele registeret, mindre bensinforbruk.

ENESTE "ulempen" er litt høgre innsugslyd og det er nettop derfor Suzuki har utformet luftfilterboxen slik.

Søk på hayabusa.org etter "small airbox mod " eller ring Mc-Xpress og snakk med Affe...

Vad jag menar är att dynotest utan vindtunnel är ointressant om du försöker optimera luftboxen. Du har inga aerodynamiska effekter och där inbillar jag mig att de som utvecklat boxen, luftkanaler mm lagt både 1 o 2 timmar.

Du nämner 4hk på topp (240hk?) = 0,25%. Vad har man för felmarginaler på en bromsbänk?

edti:
Sök på vilket mc-märke som helst och "airbox mod" så kommer du hitta mängder med söndersågade boxar och dynotest som "bevisar" att det ger mer effekt. Jag tror hemligheten ligger i att så som man testar en hoj i bänk så ger det mer effekt men vad som händer i 100+ kollar ingen.

Du kanske har rätt, det är möjligt att Suzuki av en eller annan anledning valt en sämre lösning ur effekthänseende men varför chansa för nån % mer effekt?

Last edited:
De 4 hestene er på STANDARD sykkel.

Hvis du noengang hadde sett i en Hayabusa luftfilterboks hadde du skjønt hva du prater om ( og hva jeg prater om )
Til da får du sitte på nett og fundere og komme med idiotiske teorier. Jeg har testet og flere med meg at det fungerer.

Min Hayabusa på 240 hester har jeg ingen peiling på hva vil gi med en standard luftfilterbox. Trolig ca 225 hester... hvem vet og hvem vil vite?

Og ja... jeg har kjørt min sykkel når den var standard i 100 før og etter luftfiltermodifiseringa.....
og i 150.. og i 200.. og i 250.. og i 300..

Skilnad? nope... man kan IKKE kjenne 1 hk forskjell i 100 kmt. Ei heller 4 hk i 300.

Derimot fikk jeg 4kmt høyere fart på 1/4 med luftiltermodden men selv det er diskutabelt da det var på to forskjellige dager.

Det er derfor en dynobenk er uvurdelig når det gjelder å finne hester...

Men du tror vel også at det ikke finnes et avgassystem som er bedre enn orginalt for Suzuki har jo brukt millioner av Yen for å få frem det best som går ann ?

:whip :1pajas

Last edited:
Psychobiker skrev:
Det var liksom det som var meningen med tråden...

Verkar inte som om folk har några erfarenheter av din hoj, finns det inga stora utlänska forum om din hoj?
Eftersom du har luffarturbo redan så lär vinsterna bli betydligt lägre än för hojar utan den finnessen.

Om man moddar luftburken på busan så blir den framförallt mycket rappare på gasen men speeden ökar även på strippen med nån eller några km.
Som ni vet lite här och lite där blir mer

Jo, jag har varit lite in på gixxer.com och rotat lite, men inte hittat något, så förmodlingen så är det inget utbrett.
Kan som upplysning nämna att på SV:n ökade bakhjulseffekt ifrån 60 till 70 hästar med hjälp av luftburksmod, öppna rör och lite större munstycken, och där är ingen luffarturbo på den heller.
Och angående luffarturbo så borde effekten bli bättre om man har friare luftvägar in, eftersom (iallfall på en TL), så räcker övertrycket i burken inte till, utan motorn måste suga iallfall, även om det natuligtvis hjälper till att trycker på lite.
I vilket fall så tänker jag inte göra nått förren jag fått tag på ordentligt fakta från nån som har gjort en modd som funkar.

Tack för att ni tagit er tid att svara iallafall! :hej

/Pajje

enl. r1 forumet så gav en mod av orgluftboxen på en äldre R1 (inga ramair grejor) 1.5 uppmätta bakhjulshästar med ombestyckning och grejor, så man vet aldrig.
Jag tycker knappt en sån sak är värd besväret om det inte kliar i fingrarna att såga sönder prylarna.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!