Luftburken sitter inte tätt mot förgasaren...

McRed

Medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
1. Någon som har ett bra tips hur man tätar... eller är det bara att leta upp en
ny luftburk? Känns som gummit har stelnat och vill inte sätta sig mot
förgasaren.

2. Funderar samt på det här med att byta luftfilter, finns det någon vits med
det, eller kommer den bara gå sämre? Har nån slipon på hojen men fråga mig
inte vad det är, står bara stansat honda på burken.

3. Det här med att justera förgasaren, spelar det någon roll ifall luftburken
sitter tätt eller inte?

tacksam ifall någon orkar hjälpa en novis, har läst en massa inlägg men blir inte klokare

/ McRed

1. Det går ju att fullaga ibland, men det är nog läge att köpa nytt. DU borde inte behöva köpa en ny luftburk, brukar finnas några små packningar man kan byta bara. Eller?

2. Byta luftfilter ska man ju göra ibland, eller menar du byta till nåt öppnare filter? Strunta i det i så fall, du vinner troligtvis ingen effekt alls på det.

3. Ja.

Då börjar jag med att leta upp lite reservdelar till luftburken.

Tänkte att jag skulle byta till en öppnare filter pga av att jag har slipon, men det kanske inte har någon inverkan?

Tack för svaren!

/McRed

Tjena.

Jag hade exakt samma problem med min gpx750r. Lösningen är att köpa nya gummin mellan förgasare och luftburk.
Jag köpte min hos Johans MC och de kostade ca 1.000-1.200 för alla 4:a.
E lite pilligt att byta för man måste egentligen ta ur förgasar bryggan och sen ta ur luftburken. Jag skar sönder de gamla gummina så jag kunde skruva loss främre delen på luftburken och sen pillade jag ur den med förgasarna i. Sen, med lite hjälp av WD40, kunde jag pilla i främre delen av luftburken med gummina i. Var lite bökigt men värt det tyckte jag.
Operationen tog väl 1.5 timme med hjälp av min 3 åriga dotter så utan en hjälpande han så klarar du det på under en timme skulle jag tro.

Ang luft filter så e väl ett KN utbytes filter att rekommendera framför öppna iom vaccumförgasare.

// JN

Det var inga billiga små gummibitar... hmm tur att man har tid nu att spara ihop innan nästa säsong :D

tack för dit svar Jonten1.

Ps. Jag har oxå en dotter på 3år så får se ifall det blir 1 eller 2 timmar :rolleyes:

Mina gummi mot förgasarna glipar också lite på några ställe. Funderar på om det är därför den tvekar vid fullgas? Har problem med att om jag drar full gas så känns det som den blir "mättad" liksom och sen kommer de. Kan det ha med saken att göra?

Köp nya gummin!!!! viktigt att förgasarna inte tar tjuvluft den vägen, ni kommer att märka en avsevärd skillnad på tomgång och bottendrag med täta gummin.
Jag hade otäta och det slutade med att vakumet i förgasarna släppte och jag fick 600liter bensin rinnander ner i motorn genom cylindern, hade vid tillfället oxå en trasig bensinkran...

Jag hade problem för ett tag sen med att min läckte bensin. Hittade aldrig var det kom ifrån, kan det ha kommit från otäta gummin mot förgasarna?

Nya gummin är köpta!

Nu skall dom bara monteras och testas... synd att det snöar sådant :gnissla

Dom var lite billigare hos spinning wheel, sparade 400kr :tummenupp

Hej på er...

Tänkte bara säga att nu har jag bytt ut dom gamla och stela gummirören från luftburken till förgasaren och VILKEN SKILLNAD DET BLEV!!!

Hojen jämnare tomgång och axar mycket snabbare, den blev som en helt annan hoj!

Mvh McRed

Köp nya gummin!!!! viktigt att förgasarna inte tar tjuvluft den vägen, ni kommer att märka en avsevärd skillnad på tomgång och bottendrag med täta gummin.
Jag hade otäta och det slutade med att vakumet i förgasarna släppte och jag fick 600liter bensin rinnander ner i motorn genom cylindern, hade vid tillfället oxå en trasig bensinkran...

600 liter ??? Jävlar vilken tank det måste va på den modellen ???...:jisses

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back