Lufta Oljepumpen?

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
Jag har satt dit ny cylinder och hela köret nu. Min fråga är, måste jag lufta oljepumpen och kylarsystemet då? eller flyter det på av sig själv om man fyller på med olja och kylarvätska.
I så fall HUR luftar man oljepumpen respektive kylarsystemet?

Tacksam för svar :Bugar

//nomo

Kylaren: Det brukar (har alltid gjort för mig) att bara hälla i vätska, vicka på den fram och tillbaka, hälla i mer, tills det inte sjunker mer i volym. Håll koll på tempmätaren, inget händer om du gör det :)

cRoC skrev:
Kylaren: Det brukar (har alltid gjort för mig) att bara hälla i vätska, vicka på den fram och tillbaka, hälla i mer, tills det inte sjunker mer i volym. Håll koll på tempmätaren, inget händer om du gör det :)

tack för svar :tummenupp men är det ingen som vet något om oljepumpen ???? skulle behöva veta för jag ska fixa det idag :yoparty

nomolas skrev:
tack för svar :tummenupp men är det ingen som vet något om oljepumpen ???? skulle behöva veta för jag ska fixa det idag :yoparty
Du kan försöka suga ut olja genom slangen från oljepumpen och se om det är några luftbubblor i oljan. Är det luftbubblor i oljan så fortsätt pumpa ut olja tills bubblorna är borta. När bubblorna är borta så tryck dit slangen i insuget/förgasaren lite snabbt.

Ta ur tändstiftet och och körrunt på startmotorn litegrand så att du får en smörjfilm innan motorn rasslarigång. Vet ej hur man kan kolla funktionen på enkelt sätt på en tvåtaktare, hade du haft en 4-taktare så hade du bara lyft på ventilkåpan och sett om det kommit olja till kamaxlarna.

Står säkert i verkstadshandboken, men proffs behöver ju inte sånt.... :D

I princip ska du lossa oljeslangen vid insuget och pumpa och kolla att det kommer olja utan bubblor där. Antar du kommer åt att pumpa manuellt nånstans, ev. under nån motorkåpa. Full gas kan vara en ide så att varje pumpslag tar så mycket som möjligt.
Vet inte hur just den motorn (vilken det nu är....) är gjord.
Btw: har du rivit nåt m oljepumpen överhuvudtaget ?
/u

Last edited:
Jag ska inte uttala mig om 2-t specifikt men på 4-t brukar jag alltid smörja pumpen invändigt med lite lagerfett. Det bruna flottet man har till hjullager, inte molyfett!
Detta gör att pumpen blir tätare och alltså lättare suger upp olja ur tråget just vid uppstart. Man får med andra ord snabbare oljetryck vid första uppstarten.

Det brukar finnas en luftningsskruv på pumpen. Öppna, vänta tills det kommer olja, stäng. Starta, kör. Var glad och nöjd.

Mattias skrev:
Det brukar finnas en luftningsskruv på pumpen. Öppna, vänta tills det kommer olja, stäng. Starta, kör. Var glad och nöjd.

Jepp. Och som Silwer sa, kör en ½ tank med färdigblandat om du är osäker.

Jag kör f.ö. med genomskinliga silikonslangar som jag köpt i en modellflygaffär, de använder dem som bränsleslangar för deras metanol. Ger alltid en extra känsla av säkerhet när man verkligen kan se att det är olja på väg in i fuggarna.

Ett annat område vad gäller oljeinsprutningen är ju de backventiler som normalt finns i förgasarna (på min hoj sitter de precis innanför nippeln till oljeslangen på resp fugge). Man kan med fördel kontrollera funktionen hos denna innan man kör igång. Använd ny slang och sug/blås (jajaja, freudianskt värre...) och kolla att de funkar.

Jag brukar vara toknojig när det kommer till oljepumperiet, men jag har nog aldrig hört att det har varit någon som har haft större problem med dessa.

En annan bra grej att kolla är att nivågivaren (om elektrisk sådan finnes) och varningslampan för densamme funkar.

/J

RG500-Johannes skrev:
... Jag kör f.ö. med genomskinliga silikonslangar som jag köpt i en modellflygaffär, de använder dem som bränsleslangar för deras metanol. ...
Tål de verkligen mineraloljan?

Jaja, får ni inte fatt på silikonslang så finns det här:
http://www.rc-hobby.se/

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back