Lufta kylsystemet på en GPZ900 -85

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Old School ZX900R-A2
Har precis skruvat ihop min GPZ med ny motor, och har kikat här på forumet hur jag lättast luftar kylaren när jag fyller på ny vätska, den är alltså tom från början. Har testat de knep som angavs här på sporthoj med att varmköra sen öppna nipplar för att trycka ut luften, verkar inte fungera dessvärre.

Finns det någon som vet hur man går tillväga med en gammelhoj som denna? Jag har fyllt kylaren helt, och fyllt på i expansionskärlet till strax under maxnivå. Nippeln vid vattenpumpen har jag öppnat och luftat ur där, men vid termostaten kommer ingen luft. Ingen slang klämd eller så, har kollat det. har även klämt på alla slangar för att trycka bort luft den vägen. Nån som har en mirakellösning?

Är det bara att köra och låta den självlufta eller hur funkar det?

Det kommer alltså ingen luft från nippeln på termostathuset? Men kommer det vätska då? Hur vet du att det är luft kvar i systemet?

Locket till expansionskärlet läcker förmodligen. Polarens GPZ900 felsökte länge och väl innan han kom på varför hojen gick varm - inget övertryck i kylsystemet pga locket.

URRninja skrev:
Det kommer alltså ingen luft från nippeln på termostathuset? Men kommer det vätska då? Hur vet du att det är luft kvar i systemet?

Kommer ingen vätska heller så då antar jag att det är luft kvar. Kan möjligt vara som andersbrink säger att det är expansionskärlets lock som läcker luft. får kolla upp det.

Ok..

Jag ska INTE säga hur du ska göra...

Ska bara säga hur man ska göra med andra Kawaskis...alltså såna som jag vanligtvis brukar bli vansinnig på...

Alltså...(o detta ÄR enligt handboken från Kawaski):

Starta hojen o låt den gå på tomgång, (innan detta förfarande ska du leta reda på säkringen till fläkten o tagit bort den)...

Låt sen motorn gå tills det börjar bubbla i expansionskärlet...Sätt då tillbaka säkringen!!...
INNAN mätarnålen gått till rött!

(Till skillnad från handboken har jag dock lärt mig nåt annat....STÄNG INTE AV MOTORN!!
Gör du det blir motorn varm utav helvete...sätt i stället tillbaka säkringen o låt den gå, med andra ord, låt fläkten kyla motorn ett tag innan du stänger av!)

Då är det mer luftat än om du skulle kunna ta dig upp med expansionskärlet till toppen på Kebnekaise!...

Vet som sagt inte om det är ok med din hoj...men på min/mina hojar har det funkat superbt dom sista 20 åren....
Men vad vet jag, jag kanske gör nåt fel...(antar att nåra här kommer att förklara för mig vad jag gör för fel...så lyssna på dom...eller mig!..*ler*..).

Ha det

fwk skrev:
Har precis skruvat ihop min GPZ med ny motor, och har kikat här på forumet hur jag lättast luftar kylaren när jag fyller på ny vätska, den är alltså tom från början. Har testat de knep som angavs här på sporthoj med att varmköra sen öppna nipplar för att trycka ut luften, verkar inte fungera dessvärre.

Om jag inte misstar mig så skall du inte ha locket fastsat på kylare eller exp-tank när du luftar. Blir väl vakum då, och då rör sig inte vätskan någon stans.
Jag luftade min kall enl mek boken! Funkade bra!

Det kan ju vara så att någon av slangarna är täta. Fick själv byta en av dom till expansion tanken när jag renoverade min..
Har du mekboken? (Heynes) Om inte så säg till! Jag kan skanna in avsnitt och maila dig om du behöver något spec.. Dra ett pm/mail till mig om du behöver något! :tummenupp

Last edited:
JörgenT skrev:
Om jag inte misstar mig så skall du inte ha locket fastsat på kylare eller exp-tank när du luftar. Blir väl vakum då, och då rör sig inte vätskan någon stans.
Jag luftade min kall enl mek boken! Funkade bra!

Det kan ju vara så att någon av slangarna är täta. Fick själv byta en av dom till expansion tanken när jag renoverade min..
Har du mekboken? (Heynes) Om inte så säg till! Jag kan skanna in avsnitt och maila dig om du behöver något spec.. Dra ett pm/mail till mig om du behöver något! :tummenupp

Jo, jag har Haynes mekbok, kan som du säger vara så att det blir något skumt vakumläge, ska prova med både expansionskärlet och kylarlocket av, tror jag gjort det men får testa igen så får vi se, annars blir det nån annan teori som jag får prova. Tack för alla tips dock!! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back