Lufta koppling

petta-77

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Hoj
Suzuki gsxr 750/1100 -90, Gsxr 1000 -05
Hej är det någon som har något snabbt bra tips på hur man lättast utan special (verktyg) får i olja i ett helt tomt kopplings system?

Ja det där har vi prövat:) Pumpa i olja bakvägen med en spruta eller en oljekanna med slang:tummenupp

En vild gissning är ju att du inte ska ha olja, utan DOT4/5.1 bromsvätska. Annars är det precis som med bromsar, antingen fyller du på, pumpar och luftar eller så tar du en spruta och trycker in kopplingsvätskan nerifrån, då behöver man ofta inte lufta alls, även om man alltid bör kolla för säkerhets skull.

En vild gissning är ju att du inte ska ha olja, utan DOT4/5.1 bromsvätska. Annars är det precis som med bromsar, antingen fyller du på, pumpar och luftar eller så tar du en spruta och trycker in kopplingsvätskan nerifrån, då behöver man ofta inte lufta alls, även om man alltid bör kolla för säkerhets skull.

Solklart:glömdet

På min superduke hällde jag i behållaren och släppte ut gradvis tills större delen av luften var borta. Sedan luftade jag. Man kan också ta underifrån såklart. Du kan köpa en stor pump från apoteket. Jag fick en sådan när jag frågade. men det måste vara en väldigt stor så att man fyller systemet. Sedan behöver man en slang som passar till sprutan och nippeln.

Tänk också på att det är väldigt viktigt vad du använder för vätska. tilmin superduke var det inte dot vätska utan någon annan PSA hydraulikolja som var likvärdig som KTMs rekomenderade. Du får kolla i din manual vad just ditt system ska ha. Men köp inte tillverkarens pyttesmå burkar för flera hundra om du inte kan hitta likvärdig.

På min superduke hällde jag i behållaren och släppte ut gradvis tills större delen av luften var borta. Sedan luftade jag. Man kan också ta underifrån såklart. Du kan köpa en stor pump från apoteket. Jag fick en sådan när jag frågade. men det måste vara en väldigt stor så att man fyller systemet. Sedan behöver man en slang som passar till sprutan och nippeln.

Tänk också på att det är väldigt viktigt vad du använder för vätska. tilmin superduke var det inte dot vätska utan någon annan PSA hydraulikolja som var likvärdig som KTMs rekomenderade. Du får kolla i din manual vad just ditt system ska ha. Men köp inte tillverkarens pyttesmå burkar för flera hundra om du inte kan hitta likvärdig.

Vart sitter behållaren för kopplingsvätskan??
Hittar inget om det i min haynesbok....
En kawasaki Gpx 600R -94

Vart sitter behållaren för kopplingsvätskan??
Hittar inget om det i min haynesbok....
En kawasaki Gpx 600R -94

Brukar sitta vid kopplingshandtaget. Men inte om du var vajerkoppling på hojen. Har du det?

Den vätska du har då är motoroljan som flyter runt lite överallt i motorn:)

Haha... Ja jo motorolja o bromsolja o dämparolja käner jag väl till o bytt...
Men finns den ingen växellådsolja??
O det e alltså bara hydraliska kopplingar som har olja =)

Haha... Ja jo motorolja o bromsolja o dämparolja käner jag väl till o bytt...
Men finns den ingen växellådsolja??
O det e alltså bara hydraliska kopplingar som har olja =)

Hydraliska kopplingar har hydralvätska (DOT4, DOT5.1) som styr koplingen. Med andra kopplingar styr du kopplingen med vajer. Motoroljan smörjer även växellådan, finns alltså ingen separat behållare för växellådan.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti