lufta koppling. behöver hjälp fort!!!

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
vi lyckas fan inte lufta kopplingen på min brors 250 gas gas. det är hydralisk koppling förstås. vi har provat två metoder.

1. pumpa. öppna nippel. pumpa igen. öppna nippel. pumpa igen. men det händer liksom inget. det sprutar typ inte ut något när vi lättar på nippeln och nivån i oljebehållaren sjunker inte. någon gång ibland har det sprutat ut lite ur nippeln när man lättat på den, men bara någon enstaka gång.

2. trycka oljan nedifrån och upp med hjälp av en spruta(som det står i manualen att man ska göra), men det är tvärstopp. det går inte att trycka upp oljan uppåt hur mycket man än tar i. förstår inte varför för det sprutar ut olja ibland i alla fall när vi tycker på kopplingshandtaget med nippeln öppen.

varför vi började riva med detta från början var för att brorsan vurpade och pajade koppingshandtaget och fästet för det, så hela grejen(oljebehållare, handtaget osv) uppe vid styret är ny.

vad ska man använda sig av för olja egentligen. i gas gasens manual stod det inte vad man ska ha för olja, men i min manual till min ktm står det vanlig mineralolja. borde väl vara samma?

jag skulle verkligen behöva lite tips för vi hade tänk dra och sprätta lite gegga på crossbanan imorgon och i nuläget är det ju kört för brorsan.
 
kolla så att det finns ett litet spel mellan handtaget och kolven i kopplingscylindern,finns på vissa hojar en justerskruv där ?
sen är det lätt hänt att det blir en liten luftbubbla i banjobulten på handtaget.
alltid en början,eller ?

edit:det sitter väl inte ett låsclips nånstans på det nya handtaget som ska tas bort ?
 
Last edited:
sportbike skrev:
2605428 kolla så att det finns ett litet spel mellan handtaget och kolven i kopplingscylindern,finns på vissa hojar en justerskruv där ?
sen är det lätt hänt att det blir en liten luftbubbla i banjobulten på handtaget.
alltid en början,eller ?

edit:det sitter väl inte ett låsclips nånstans på det nya handtaget som ska tas bort ?

vi ska kolla så att det finns spel, men jag tror att det finns det.

hur ska man kunna veta om det finns en luftbubbla i banjobulten och hur får man bort den isåfall?

jag sökte lite på "lufta" här på forumet och hittade detta:

"Fick tips om att lufta bromsarna genom att koppla på en slang på en spruta modell större...sedan koppla på luftningsnippeln...öppna huvudcylindern...pressa upp bromsvätskan genom systemet (istället för att pumpa den från huvudcylindern ner i oket. Har någon provat detta??
Funkar tydligen hur bra som helst."

vadå öppna huvudcylindern? vad menas med det. vi har bara tagit bort locket på oljebehållaren uppe vid styret samt skruvat ut nippeln nere vid kopplingen, måste man göra något mer?
 
ni håller väll inne kopplingshandtaget medans ni öppnar nippeln??
 
bmwjohan skrev:
2605444 vi ska kolla så att det finns spel, men jag tror att det finns det.

hur ska man kunna veta om det finns en luftbubbla i banjobulten och hur får man bort den isåfall?

jag sökte lite på "lufta" här på forumet och hittade detta:

"Fick tips om att lufta bromsarna genom att koppla på en slang på en spruta modell större...sedan koppla på luftningsnippeln...öppna huvudcylindern...pressa upp bromsvätskan genom systemet (istället för att pumpa den från huvudcylindern ner i oket. Har någon provat detta??
Funkar tydligen hur bra som helst."

vadå öppna huvudcylindern? vad menas med det. vi har bara tagit bort locket på oljebehållaren uppe vid styret samt skruvat ut nippeln nere vid kopplingen, måste man göra något mer?

öppna huvudcylinder måste ju va lika med:lyft av locket.
enklast att få ur luften ur banjobulten är att fylla behållaren,sätta på locket och lägga ner hojen på vänstersidan,öppna bulten som håller bromsslangen,och dra in kopplingsgreppet.
kan ju behöva upprepas ett par ggr,men res upp hojen innan du släpper ut handtaget igen.
 
bmwjohan skrev:
2605422 vi lyckas fan inte lufta kopplingen på min brors 250 gas gas. det är hydralisk koppling förstås. vi har provat två metoder.

1. pumpa. öppna nippel. pumpa igen. öppna nippel. pumpa igen. men det händer liksom inget. det sprutar typ inte ut något när vi lättar på nippeln och nivån i oljebehållaren sjunker inte. någon gång ibland har det sprutat ut lite ur nippeln när man lättat på den, men bara någon enstaka gång.

2. trycka oljan nedifrån och upp med hjälp av en spruta(som det står i manualen att man ska göra), men det är tvärstopp. det går inte att trycka upp oljan uppåt hur mycket man än tar i. förstår inte varför för det sprutar ut olja ibland i alla fall när vi tycker på kopplingshandtaget med nippeln öppen.

varför vi började riva med detta från början var för att brorsan vurpade och pajade koppingshandtaget och fästet för det, så hela grejen(oljebehållare, handtaget osv) uppe vid styret är ny.

vad ska man använda sig av för olja egentligen. i gas gasens manual stod det inte vad man ska ha för olja, men i min manual till min ktm står det vanlig mineralolja. borde väl vara samma?

jag skulle verkligen behöva lite tips för vi hade tänk dra och sprätta lite gegga på crossbanan imorgon och i nuläget är det ju kört för brorsan.

Antar att jag väl missförstår din beskrivning under 1)
Rätt borde vara:
Tryck in kopplingshandtaget, håll inne kopplingshandtaget. Öppna luftnippeln och låt det spruta via slang ner i uppsamlingskärl (- bromsvätska är prima färgborttagare). Stäng luftnippeln igen. Släpp kopplingshandtaget. Tryck in kopplingshandtaget...... o.s.v.
Fortsätt så tills bromsvätskan som kommer ut är fri från luftbubblor. Se till att det hela tiden finns tillräckligt med vätska i behållaren vid handtaget.
Funkar inte den metoden så vet jag inte.....

Vad beträffar vätskevalet så finns det ju olika system. Jag vet inte vad som gäller på den hoj som är aktuell här, men vissa använder olja, andra bromsvätska till hydraulisk koppling. Se för tusan till att du använder det som tillverkaren föreskriver, väljer du fel lär inte tätningarna i huvud- och slavcylinder bli långlivade.
 
Last edited:
vaacum lufta bromsar o kopplingar med hjälp av tryckluft gör ja på bilverkstan, ta en lång slang sätt på nippeln o sug... beredd o spotta bara
 
Ni har glömt en grej, se till att högsta punkten på slangen inte är högre än huvudcylindern(dvs handtaget). Och som sagt se till att ni har rätt vätska/olja i systemet, tex ktm föreskriver mineralolja(går bra med samma olja som citroen har i sitt fjädringssystem)
 
GixxerJensa skrev:
2605488 Ni har glömt en grej, se till att högsta punkten på slangen inte är högre än huvudcylindern(dvs handtaget). Och som sagt se till att ni har rätt vätska/olja i systemet, tex ktm föreskriver mineralolja(går bra med samma olja som citroen har i sitt fjädringssystem)

slangen vi har till sprutan är jättekort så det är ingen fara på det sättet.

eller du kanske menade för luftning enligt variant 1?

Strul2då skrev:
2605464 vaacum lufta bromsar o kopplingar med hjälp av tryckluft gör ja på bilverkstan, ta en lång slang sätt på nippeln o sug... beredd o spotta bara

funkar det att suga med bara munnen. behövs det inte mer kraft?
 
Last edited:
bmwjohan skrev:
2605500 slangen vi har till sprutan är jättekort så det är ingen fara på det sättet.

eller du kanske menade för luftning enligt variant 1?



funkar det att suga med bara munnen. behövs det inte mer kraft?
den på verkstan suger inte särskilt hårt så det går nog bra, men när kopplingen är nyluftad får man pumpa rättså mycke innan trycket är som det ska igen
 
hur hårt måste man trycka när man använder en spruta för att trycka det bakvägen? jag funderar på om vi kanske använder en för litet spruta så att man helt enkelt inte klarar av att trycka upp den bakvägen. man kanske skulle kunna testa att pumpa upp oljan från en oljekanna. då får man nog lite högre tryck på oljan.
 
Det funkar att suga med munnen men det smakar inte hallon :-)

Pumpa med oljakanna funkar kanon

Har du provat att pumpa 10ggr på handtaget innan ni öppnar nippeln?

Konstigt nog så måste man ha sug eller trycka upp vätskan bakifrån ibland...

En sug kostar fö 300kr på harald nyborg
 
bmwjohan skrev:
2605806 jag ska testa med oljekanna imorgon
lufta i ev. banjo bultar oxå.

Det funkade för mig på min frambroms,
 
Kör själv GG och det låter som att antingen är ni klåpiga när det gäller luftningen eller så är packningen till kopplingscylindern (den nere på motorn) kass. Du skall använda det som står på locket till vätskebehållaren, varierar beroende på årsmodell men är troligen DOT4 bromsvätska (dvs du kan använda DOT 3 eller DOT4 dock ej DOT5)
 
Last edited:
vi testade att trycka upp oljan bakvägen med oljekanna. från att hela koppingssystemet var helt tomt på olja tills att det var luftat och klart tog ca 5 min. pissenkelt. ruskigt enkelt verkligen. det var alltså som jag misstänkte att sprutan var för liten så att man inte orkade pressa oljan med den.
tack för tipsen!

PS. satan i helvete va kul det var att köra. motorcross på leriga crossbanor regerar :yoparty
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top