Lufta bromsar?

JoakimL

Bannad
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ingen för tillfället
Lufta bromsar

Hur länge ska det egentligen ta att lufta en frambroms på en aprilia AF1?
 
Jo jag har hållt på nu i en kvart me den jävla bromsen och pumpat konstant, men den blir inte hårdare för de :huvet
Någon annan som gjort de tidigare och kan säga hur lång tid det tog för er??
 
3 månader tar det ungefär med raster och övertid.



nej men vafan, pumpa upp lite tryck på bromsen, sen håll in handtaget hårt, öppna nippeln, släpp inte handtaget, sen när du tryckt in handtaget, stäng nippeln, pumpa upp tryck, osv, tills du fått ett bra tryck.
 
Last edited:
JoakimL skrev:
Jo jag har hållt på nu i en kvart me den jävla bromsen och pumpat konstant, men den blir inte hårdare för de :huvet
Någon annan som gjort de tidigare och kan säga hur lång tid det tog för er??


Du fyller på med vätska i behållaren hela tiden så det inte kommer inte luft där va?

ett tips i fortsättningen är att öppna behållaren och nippeln, koppla en slang på nippeln ner till en flaska. Pumpa med hantaget samtidigt som du häller i ny vätska. När vätskan som kommer ut är lika fräsh som den du häller i så är det klart, och inte en bubbla!
 
blir det inge bättre av att du luftar där nere så ska du prove lossa banjobulten där uppe vid behållaren medans du har tryck på bromshandtaget givetvis, där brukar det ofta samlas luft...
 
Vad ska man ha för bromsvätska?! den jag har och fyller på med nu står det Preem - Bromsvätska, inget annat. Vätskan verkar inte rinna ner i det lilla "hålet" som går ut till slangen sen!
Så vilken bromsvätska till en vanlig 125.a är lämplig?
 
JoakimL skrev:
Vad ska man ha för bromsvätska?! den jag har och fyller på med nu står det Preem - Bromsvätska, inget annat. Vätskan verkar inte rinna ner i det lilla "hålet" som går ut till slangen sen!
Så vilken bromsvätska till en vanlig 125.a är lämplig?

Den duger.
Har du haft systemet helt tömt kan det vara svårt att få upp tryck i systemet, tryck in vätska från oket längst bort, sedan när du fyllt koppen luftar du på vanligt sätt för att få bort sista luften.
 
-PLM- skrev:
Den duger.
Har du haft systemet helt tömt kan det vara svårt att få upp tryck i systemet, tryck in vätska från oket längst bort, sedan när du fyllt koppen luftar du på vanligt sätt för att få bort sista luften.

Hur får man in vätskan genom oket? det är genom nipplen du menar? men fattar ändå inte hur fan den ska gå att få in genom nipplen :3freak
 
JoakimL skrev:
Hur får man in vätskan genom oket? det är genom nipplen du menar? men fattar ändå inte hur fan den ska gå att få in genom nipplen :3freak


du måste ha en nippelspruta isånnfall. Men om det inte rinner ner från behållaren så plocka loss handtaget, kan ligga kristaller som täpper till hålet vid kolven där uppe.
 
JoakimL skrev:
Hur får man in vätskan genom oket? det är genom nipplen du menar? men fattar ändå inte hur fan den ska gå att få in genom nipplen :3freak

Busenkelt!
Gå till din fars nya fina V70, när han tittar bort knycker du spolarvätskeslangen. Han lär inte sakna den på ett tag.
Sen behöver du nån form av nippel, gå tillbaka till fars V70 och skruva loss en av luftningsnipplarna till oken. Han kommer nog inte sakna den på ett tag heller.
Borra upp hålet i den nysnodda nippeln och borra ett lagom stort hål i locket på bromsvätskelocket. Gänga in nippeln, se till att papperstätningen är kvar i locket. Trä på spolarvätskeslangen, öppna luftningsnippeln på oket längst bort, trä på spolarvätske slangen, vänd uppochner på bromsvätskeburken och pressa (måste vara plastflaska) och snart kommer bromsvätskekoppen att börja fyllas. Glöm inte att ta loss det locket först bara.
Stäng nippeln och lufta på vanligt sätt.
När du är klar tar du moppen och kör så fort du bara kan och köper en ny bromsnippel till fars V70 innan han märker vad du gjort.
 
-PLM- skrev:
Busenkelt!
Gå till din fars nya fina V70, när han tittar bort knycker du spolarvätskeslangen. Han lär inte sakna den på ett tag.
Sen behöver du nån form av nippel, gå tillbaka till fars V70 och skruva loss en av luftningsnipplarna till oken. Han kommer nog inte sakna den på ett tag heller.
Borra upp hålet i den nysnodda nippeln och borra ett lagom stort hål i locket på bromsvätskelocket. Gänga in nippeln, se till att papperstätningen är kvar i locket. Trä på spolarvätskeslangen, öppna luftningsnippeln på oket längst bort, trä på spolarvätske slangen, vänd uppochner på bromsvätskeburken och pressa (måste vara plastflaska) och snart kommer bromsvätskekoppen att börja fyllas. Glöm inte att ta loss det locket först bara.
Stäng nippeln och lufta på vanligt sätt.
När du är klar tar du moppen och kör så fort du bara kan och köper en ny bromsnippel till fars V70 innan han märker vad du gjort.



HAHAHAHAHA... dom är allt lite tröga dessa killar :D :D
 
Om du inte har trumbroms så sitter det iaf en nippel på ditt ok :kocko du tar en plast flaska o sätter på en genomskinlig slang... fyll flaskan med bromsvätska. Sätt sedan på slangen på nippeln ner på bromsOKET (notera på OKET) sen vrider du på nippeln med en fast nyckel och trycker upp olja genom systemet med hjälp av att använda händerna till att trycka på flaskan. resten borde du förstår själv :tummenupp
Vad du ska ha för vätska står på locket uppe vid handtaget antagligen dot 3,4,5... vad det är för märke spelar annars ingen roll...........
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top