Ludvig, Yngve, Erik..?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Någon här vet säkert hur detdär stavningssystemet är uppbyggt. Jag har inte en aning. Bilda mig!:)

Jag menar alltså detdär systemet som polis, militär och alla andra använder som är uppbyggt runt mansnamn. Typ Erik (E), Ludvig (L), Yngve (Y)..

Jag kan det engelska utantill :gnissla

Snabbgoogling och det svenska hittades med. Fast varför det är som det är vet jag itne...

Adam, Bertil, Cesar, David, Erik, Filip, Gustav, Helge, Ivar, Johan, Kalle, Ludvig, Martin, Niklas, Olof, Petter, Qvintus, Rudolf, Sigurd, Tore, Urban, Viktor, Wilhelm, Xerxes, Yngve, Zäta, Åke, Ärlig, Östen

Last edited:
Jag kan det engelska utantill :gnissla

Snabbgoogling och det svenska hittades med. Fast varför det är som det är vet jag itne...

Adam, Bertil, Cesar, David, Erik, Filip, Gustav, Helge, Ivar, Johan, Kalle, Ludvig, Martin, Niklas, Olof, Petter, Qvintus, Rudolf, Sigurd, Tore, Urban, Viktor, Wilhelm, Xerxes, Yngve, Zäta, Åke, Ärlig, Östen
go boy!

Det är bara det svenska bokstaverings alfabetet som är uppbygt runt (mans)namn, men även det har attackfeministerna upptäckt och kräver nu varannan damernas...

Adam
Berit
Cesar
Dilba...

I det internationella använder man ord som ljudar bra när man säger det.

Kilo och Wiskey till exempel.

När man bokstaverar något över en dålig (radio)förbindelse gäller det att använda ord som låter bra med mycket mickgain och hög komprimering

Last edited:
Adam
Bertil
Cesar
David
Erik
Fredik
Gustav
Harald
Ivar
Johan
Kalle
Ludvig
Martin
Niklas
Olof
Petter
Qvintus
Rudolf
Sigurd
Tore
Urban
Viktor
Xerxes
Yngve
Zäta
Åke
Ärlig
Östen

Det är bara det svenska bokstaverings alfabetet som är uppbygt runt (mans)namn, men även det har attackfeministerna upptäckt och kräver nu varannan damernas...

Adam
Berit
Cesar
Dilba...

Finns ju faktiskt ett alternativt för det på svenska ju...

Anna, Birgitta, Cecilia, Dagny, Eva, Flora, Greta, Helena, Inger, Jenny, Karin, Lotta, Maria, Nana, Ofelia, Petra, Qvinna, Rosa, Sigrid, Tyra, Ulla, Viktoria, Xantippa, Ylva, Zenia, Åsa, Älskling, Öllegård

Anna, Birgitta, Cecilia, Dagny, Eva, Flora, Greta, Helena, Inger, Jenny, Karin, Lotta, Maria, Nana, Ofelia, Petra, Qvinna, Rosa, Sigrid, Tyra, Ulla, Viktoria, Xantippa, Ylva, Zenia, Åsa, Älskling, Öllegård

Älskling? :D

Du får mig ALDRIG ALDRIG ALDRIG att använde det i radio när jag ligger i en skyttegrav i krig....

Fienden kan ju höra... :mad:

Appropå det.
Är det nån som vet nån sida där man kan lära sig det militära teckenspråket?
Gärna både det svenska och det engelska.
Enda tecknet jag kan är "mina i spåret", enligt min fänrik var det att hålla en knuten hand med fingrarna mot sig och göra cirkelrörelser framför ansiktet.

Jag vet också att det hade gått att googla eller gå in på wikipedia. Men lönt att ha ett forum om man inte kan fråga saker? Jag hjälper bara till att hålla igång sporthoj!:tummenupp

Tack för dom snabba svaren! Nu kan jag leka besserwisser inom ännu ett område!:)

Appropå det.
Enda tecknet jag kan är "mina i spåret", enligt min fänrik var det att hålla en knuten hand med fingrarna mot sig och göra cirkelrörelser framför ansiktet.

Man kan läsa Sold F kanske?

Appropå det.

Nu vill jag ju inte säga att din fänrik far med osanningar men mina i spåret är väl ändå öppen hand med handflatan mot ansiktet?

Dock med skillnaden att alla mansnamn är tvåstaviga väl? Och dina kvinnonamn är det inte... ;)

Appropå det.
Dykare använder det mer fantasifullt.
Peka:
Ögat.
Hjärtat (ungefär).
Röven.

Betydelse: "Jag glömde det".

Den som satt samman det kvinnliga bokstaveringalfabetet har uppenbarligen tänkt fel, eller kanske inte alls.

Man behöver inte ha särskilt god fantasi för att inse att följande bokstäver lätt blandas ihop om det är lite dålig ljudkvalitet:
Anna - Nana
Ulla - Ylva
Rosa - Åsa
... och flera till, om man bara funderar över hur de uttalas, låter och uppfattas med lite olika dialekter, brytningar och brus.

Den som satt samman det kvinnliga bokstaveringalfabetet har uppenbarligen tänkt fel, eller kanske inte alls.

Vi har ju redan enats om att det är attackfeminister och inte radioamatörer som ligger bakom.....

// 73

Men feministerna kanske tar dig annars! Vad väljer du helst? Krigsfånge och dom retar dig för att du använt fult alfabet eller galna feminister? Jag vet vad jag hade valt :gnissla

:rofl
priceless

Sen ska vi inte glömma bort besiffring!

40 utläses exempelvis "Fyra Noll" för annars, ex.vis i Blekinge så kan "fötti" och sjötti" låta lika med den inavlade dialekten... :P

Samma för 70 således. Uttalas: "Sju noll"

Nomenklaturmässigt skrivs oxå besiffring på ett specifikt vis.
Men skriver första såsom: 1.
Alltså ETT-PUNKT, då man menar Första.
Inte 1:a som många helt felaktigt skriver.
Inga kolon. Inga bokstäver.

Första pjäs blir alltså: 1.Pjäs

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back