Lossa framdrev på ZX9 -98?

Status
Ej öppen för fler svar.

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
Ninja
Efter mycket om och men så har jag fått loss det mesta för att lyfta ur maskin ur ramen.

Tyvärr så är det en sak som står mellan mig och en urplockad motor, framdrevet...

Det verkar sitta en herrejösses mutter som är fyrkantig och ca 23mm längst ut och som sedan övergår till något som verkar vara en 27mm sexkantig sak längre in.

Låsbrickan som är uppböjd på den har jag böjd ned och sedan antar jag att den är med vanlig gänga, alltså moturs för att skruva loss den? :va

Någon som har tips på hur man lossar denna något bökiga detalj?

Nuvarande plan är att köpa en 27mm hylsa och använda mitt nästan en meter långa spärrskaft för att helt enkelt tvinga av den. Det vore bra om någon med kunskap i ämnet kunde ge en tumme upp eller ett varningens ord ifall jag är på väg att göra något dumt... :hihi

MVH
/Leo

Ibland kan mutterpicka vara det enda sättet. Jula har en el-driven om du saknar tryckluft..

Tackar, då verkar värme vara den felade länken... värmepicka fram! :hihi

Dessutom så har jag ju nu lärt mig att maskiner i gemen skall konstueras så man kan ha riktiga skruvförband där man uppnår 1.5 d i klämlängd. Kan man inte det så bör man överväga krympförband, konor med woodruff, eller andra lösningar.

Dock bygger skruvförband på att det finns en naturlig friktion mellan gängflankerna och dessa har vanligtvis en friktionskoefficient 0.10 < my < 0.20. När det vibrerar kan flankerna och skruvskallen under ett minimalt ögonblick tappa kontakten, speciellt om skruven är dåligt dragen. I de ögonblicken finns det inte tillräckligt med friktion som hindrar skruven från att rutscha utefter gängans lutande plan.

Idealet är att göra som de gör t ex på kärnkraftverken och i vissa marina tillämpningar. Där töjer man ut skruven med ett hydraulaggregat till rätt förspänning, drar åt muttern för hand och släpper hydraultrycket. Skruven har nu en perfekt förspänning.

Om inget av ovanstående är möjligt så kan man tydligen använda låsvätska. :va

Ja, jag läste hela jävla tråden, det är väl mitt straff för att jag inte använde sökfunktionen :rofl

MVH
/Leo

Tackar, då verkar värme vara den felade länken... värmepicka fram! :hihi .....

Ja, jag läste hela jävla tråden, det är väl mitt straff för att jag inte använde sökfunktionen :rofl

MVH
/Leo

Jag kan meddela att jag slitit som ett svin och värmt denna mutter mm mm...
Någon har tamejfan svetsat fast muttern.
Dessutom är drevet vänt...
"hajfenorna" lutar framåt och normalt när man åker framlänges så slits det så att dom lutar bakåt! :va

"hajfenorna" lutar framåt och normalt när man åker framlänges så slits det så att dom lutar bakåt! :va

Ja jag erkänner, det var jag, och drevet är inte vänt. Jag låg bakom slyngeln på en kruppkörning i somras, jag var så less på hans eviga motorbromsande att jag körde en termitsvets på Waxholms hamnplan medans doxs ovetande stod och åt glass och kollade på rattar i sommarvimlet. Jag fick till en rätt bra fog va?!! :tråkad

Last edited:
Ja jag erkänner, det var jag, och drevet är inte vänt. Jag låg bakom slyngeln på en kruppkörning i somras, jag var så less på hans eviga motorbromsande att jag körde en termitsvets på Waxholms hamnplan medans doxs ovetande stod och åt glass och kollade på rattar i sommarvimlet. Jag fick till en rätt bra fog va?!! :tråkad

Kunde man väl ge sig fan på...:D

näää nu tänker du väl fel... drevet slits ju i framkant av tänderna på ett framdrev så hajfenorna ser ut att lute framåt... tvärt om bak..

Hade det inte varit du som skrev så hade jag frågat om den bekymrade säkert visste åt vilket håll gängan var slagen. Men det är ju ingen risk i ditt fall.

Har du fortfarande inte lyckats lossa muttern?

Alla som velat lossa ett av dessa framdrev,har gråtit och slitit sitt hår.
Jag tror att Kawasaki Heavy Industries har Japans fläskigaste muttermaskin.

Hmm konstigt mitt framdrev satt inte så hårt, kawasakis muttermaskin va møjligvis på reparation den dagen dom tilverkade mitt eksemplar??

Hade det inte varit du som skrev så hade jag frågat om den bekymrade säkert visste åt vilket håll gängan var slagen. Men det är ju ingen risk i ditt fall.

Har du fortfarande inte lyckats lossa muttern?

Har lyft ur bottenstocken och tar med den till (nya) jobbet på Måndag och sätter den i stora skruvstycket och gasar utav bara h....e.
Tordes inte dra mer med axlarna i motorn.

Alla som velat lossa ett av dessa framdrev,har gråtit och slitit sitt hår.
Jag tror att Kawasaki Heavy Industries har Japans fläskigaste muttermaskin.

Får väl hoppas att drivpaketet är bytt nån gång sedan -98

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti