Lossa bakhjul ducce 900ss

Bjerkan

Twin Twin
Gick med
9 Jun 2006
Hoj
Ducati 900 ss
Tjenare!

Nybliven ducce ägare söker hjälp för att lossa bakhjulet. Skruvat en massa innan men detta gick jag ni på. lossat båda muttrarna på varsin sida och hängt av kedjan. Nu till frågan: hur får man ut axeln? den är gängad på båda sidorna. de jag skruvat på har man knackat ut dem bara men är det nått spec på dessa modeller?

På min 900 SSie -00 räcker det att lossa muttern på ena sida och sen knacka ut axeln från den sidan , men har du lossat båda sidor så är det bara att knacka ut axeln från valfri sida , kan sitta rätt hårt ibland om axeln inte har varit ordentligt infettat ...

/Juha

Jupp.. det var mer våld som fattades.. skall fetta in den riktigt när den monteras tillbaka. Hur kinkigt är det med kamremsbyte efter 2 år på dessa? Min har stått still i över 2 år och jag kollade nyss på den och såg ut som ny, varken torr eller fransig.

vad jag har hört är det inte lätt att se om remmen är gammal o skruttig eller inte. Byte är billigare än att remmarna pajar.....

/Hanna

Jupp.. det var mer våld som fattades.. skall fetta in den riktigt när den monteras tillbaka. Hur kinkigt är det med kamremsbyte efter 2 år på dessa? Min har stått still i över 2 år och jag kollade nyss på den och såg ut som ny, varken torr eller fransig.

Byt den i vinter. 2 år är lika lite som en utmattningsberäkning en absolut sanning.
Materialet till Ducati bryts inte i särskilda gruvor och remmarna är inte specialdesignade, även om en del vill tro det :)

Min går på 4:e året nu eftersom jag inte kunnat köra så mycket de senaste två säsongerna, men i vinter ska jag sätta dit nya remmar. Ska bara konstruera färdigt ett verktyg så jag kan mäta frekvensen när jag spänner remmen. :tummenupp

Det är kinkigt, det SKA göras, ALLT som står i boken SKA göras.

PERIOD!

Hur kul är det om en rem smäller av? Det tar 1 timme att byta båda, och det är inte svårt eller dyrt, typ 500 spänn.

...om någon frågar...Måste man göra si eller så.. så kan du ge dig f-n på att det alltid är NÅGON som säger JAA DE MÅSTE DU, ALTERNATIVET ÄR SÅ OTROLIGT DYRT!!... så jag skulle nog gå på magkänslan istället.. byt i vinter.. Elwe har koll på läget...

de är nog grymma marginaler på de där rekommendationerna kan man ju tänka.. både tillverkarna av hojen och de som säljer grejer vinner ju på att ha nojiga kunder som köper nytt helatiden...om du fattar vad jag menar...

....bara en tanke...

Klart man ska göra rembyten med förnuft och inte med manisk/fanatisk "paragrafnoggranhet"! Mina remmar hade stått i 4 år när jag köpte min och jag körde ändå 400 mil på dom när jag köpte hojen. Men är man ändå inne i't å river så... Kostar ju inte mycket med nya remmar till 2 ventilarna heller.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2