Logitech Squeezebox Classic

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Är det så att Logitech Squeezebox Classic även spelar upp ljudet från en film man spelar upp från datorn och visar på TVn?

Har likt några vet, problem med få ut ett kraftfullt ljud till förstärkaren via min dator (kör en 10 meters stereokabel till 2-plug in i förstärkaren) och vill bättra på ljudet nu helt enkelt.

Jag tror inte att köpa ett nytt ljudkort plötsligt skulle lösa alla problem.

Nåja, huvudfrågan är om Squeezeboxen även spelar upp ljudet från film..., eller är det bara ljudfiler såsom MP3 osv som spelas upp?

Utan att vara en mediaspelarexpert tror jag inte du når önskat resultat med den här burken. Den verkar inte vara tänkt för den funktionen, helt enkelt.

Vad har du för problem med att få ljud ur dator via förstärkare? Jag är extremt nöjd med mitt urgamla Audiophile 2496-kort (visserligen bara stereo, men det täcker mina behov och har inga problem med ljudkvalitet). Vill du inte rota i datorn finns väl liknande ljudkort (med RCA-in/utgångar) med både USB- och firewirekoppling...

Det låter som ett lite konstigt problem du har. Jag kör med en 5m sladd från datorn till stereon utan problem. Och det finns en hel hög med saker som det skulle kunna bero på. :va

Du använder rätt utgång på ljudkortet då?

Squeezeboxen vet jag inget om. Men det kanske kan fungera att koppla in en hörlursförstärkare? Om den inte ger för mycket kräm det vill säga. Finns i olika modeller från ett par hundra kronor upp till många tusenlappar.

Ja problemet jag har nu är att ljudet som kommer ut ur förstärkaren är väldigt lågt. Måste höja volymen väldigt mycket och basen står på max och den är knappt kännbar. Byter jag till radio som kommer via antennuttaget så måste jag sänka volymen för det blir alldeles för högt.

Stereokabel 10 meter från dator till förstärkare. Rätt utgång. Testat flera olika ingångar oxå på förstärkaren, ingen skillnad.

Ja problemet jag har nu är att ljudet som kommer ut ur förstärkaren är väldigt lågt. Måste höja volymen väldigt mycket och basen står på max och den är knappt kännbar. Byter jag till radio som kommer via antennuttaget så måste jag sänka volymen för det blir alldeles för högt.

Stereokabel 10 meter från dator till förstärkare. Rätt utgång. Testat flera olika ingångar oxå på förstärkaren, ingen skillnad.

Vad är det för kabel? 10m vanlig svart oskärmad kabel kan ev spöka lite. Annars ska inte tappet vara märkbart på 10 meter.

Vad är det för kabel? 10m vanlig svart oskärmad kabel kan ev spöka lite. Annars ska inte tappet vara märkbart på 10 meter.
Mja vet inte, den är ju jord för ändamålet och inget hemmapyssel liksom :)

Och det känns ju inte som att ett nytt grafikkort på en PCI-plats skulle vara så mycket starkare och helt plötsligt leverera mycket högre volym i förstärkaren.

Mja vet inte, den är ju jord för ändamålet och inget hemmapyssel liksom :)

Nä men det finns ju dom svarta vanliga som man får med när man köper nån stereo produkt typ, Så finns det även lite tjockare mer skärmade modeller. ( går ju att ta reda på iofs med att flytta datorn tillfälligt och ta en kort kabel! :tummenupp

Och det känns ju inte som att ett nytt grafikkort på en PCI-plats skulle vara så mycket starkare och helt plötsligt leverera mycket högre volym i förstärkaren.

Försök hitta nån som har ett annat ljudkort liggandes och se om det funkar bättre? Får du så låg volym så är det ju nästan garanterat nått fel så är bara felsöka :)

Jag har 10m optisk ljudkabel in i förstärkaren och klagar inte på ljudet då. Billigaste kabeln på Kjell & Company

klämmboxen körs från SqueezeCenter på datorn och mellanlagrar ljudet i ett internt minne så du kan inte hämta filmljud därifrån om du inte lägger videon för sig och ljudet för sig med sync problem osv. Däremot så tycker jag det är märkligt för vilket sketet ljudkort som helst levererar ju full signal ut till sina 3,5mm ljud utgångar. Kolla först inst i din mediaplayer på ljudinställningar sen får du kolla i kontrollpanelen om ljudkortet har egna inställningar annars ligger det under windows ljudikonen är allt där ok så kan jag bara tänka mig att se över drivrutinerna för ljudkortet. Prova även att byta rca ingångarna på förstärkaren ifall det är nått strul med förstärkaringångarna... Lycka till..

Tänkte från början på att 3,5mm-kontakter ibland blir utslitna; därav rekommendationen att skaffa billigast möjliga ljudkort med RCA-anslutning.

Ditt problem låter ju rätt mycket som glappkontakt/kortslutning någonstans. Klarar ljudkortet av att driva vanliga hörlurar på vettig volym ska det fixa att trycka "tillräckligt" med ljud till förstärkaren.
Jag skulle rekommendera felsökning enligt följande:
1. Koppla in hörlurar i ljudkortet. Du ska utan problem kunna få ut obehagligt hög ljudvolym genom dem. Kan du inte det, ligger problemet i, troligast, mjukvara, möjligen hårdvara.
2. Koppla in existerande kabel mellan dator och förstärkare i en annan ingång i förstärkaren och se om du får annan volym.
3. Baxa ut datorn närmare förstärkaren och plugga i en vanlig, billigast möjlig, kabel med 3,5mm phonoplugg i ena änden och RCA- (eller vad nu förstärkaren har för ingångar) pluggar i andra. Pluggar du in ett oscilloskop kommer du troligen se en viss signalförsämring jämfört med dina optiska superduperkablar för 9000:-/m, men jag har aldrig någonsin varit med om att detta skulle ge dålig ljudvolym.

Ovanstående lär ge någon hint om var problemet ligger.

Ja, det driver ju mitt vanliga ljudsystem vid datorn som även har subwoofer. Bra kräm där. Inga problems...

Jag har en annan förstärkare som är äldre, men riktigt bra Yamaha. Samma problem där, med låg ljudnivå.

Jag har testat ALLA de olika ingångarna som finns. Ingen skillnad.

Jag ska testa ta någon bärbar dator och kortare kabel för att se om det gör skillnad.

Jag har en Squeezebox och det är det bästa köpet jag gjort på länge.
Så skönt att inte behöva sitta vid datorn varje gång man ska byta låt.
Menyerna lär sig en en teknik ointresserad tjej på 10min, du får in en massa radio kanaler om man vill lyssna på det. Har inte använt min vanliga CD spelare sedan jag skaffade denna.

Ja, det driver ju mitt vanliga ljudsystem vid datorn som även har subwoofer. Bra kräm där. Inga problems...

Jag har en annan förstärkare som är äldre, men riktigt bra Yamaha. Samma problem där, med låg ljudnivå.

Jag har testat ALLA de olika ingångarna som finns. Ingen skillnad.

Jag ska testa ta någon bärbar dator och kortare kabel för att se om det gör skillnad.

OK, då har du i princip eliminerat två av faktorerna; återstår signalkabeln du använder. Jag tror inte det är kabelns längd i sig som är problemet; däremot kan det just vara problem med en dåligt tillverkad anslutning eller något i den stilen. Men som sagt: får du det att funka med en annan kabel är det ju bara att testa med en ny av rätt längd.

Huvudfrågan var vad jag förstår trots allt klämmboxen och den är ett litet underverk i sig, mycket populär även hos lite latare hifi-nördar. Den har en mycket bra D/A omvandlare (bättre än dem flesta cdspelare i 10000:- klassen)
Men är du ute efter en liknande manik för att film så ska du kolla på mediaspelare i stället som Tvix eller D-link media spelare..

Bygger om mitt vardagsrum och är straxt klar så jag investerade själv i en klämmbox idag...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti