Ljustutan på Thudrace

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej.

Snart vår och dax för besiktning. Ljustutan fungerar inte på hojen. Slå på helljuset på hel/halvljusknappen fungerar så lampan är OK. Jag har dela och sprutat 5-56 på insidan av kontakten till ljustutan men det verkade inte hjälpa. Några tips o idéer?

Börja med att ta isär kontakten och kolla att du har ström till knappen.
Och sen att du har ström från knappen.
Otherwise,kabelbrott.

ljustuta

Jag har monterat xenon-helljus på min bandit ,o som alla vet,tänder xenon upp väldigt långsamt,varvid helljusblink blir tämligen skitdåligt:arsele Jag mailade till SBP o frågade,de svarade att det inte finns några krav på helljus-blink...men det är nog bäst o kolla...Själv kopplade jag om så jag fick halvljusblink...:banana ( dock ej besiktat me`t än)
leffe

Börja med att ta isär kontakten och kolla att du har ström till knappen.
Och sen att du har ström från knappen.
Otherwise,kabelbrott.

Okey.

Jag har en (aldrig använd multimeter). Har försökt få reda på hur man använder mackapären. Två saker vill jag lära mig om någon vänlig kan instruera mig.

1. Kontrollera om jag har ström till och från knappen som ovan skriver.

2. Se status på batteriet på hojen/bilen om det är friskt,

Tack tack.

Enklast är att göra en överkoppling (bygel) med exempelvis en kabelstump över "ljustuteknappen" så nära knappen som möjligt. Lyser helljuset då så är det ett mekaniskt fel på knappen. Lyser den inte så har saknar du förmodligen spänning fram till knappen (kabelbrott eller säkringsbrott). Då använder du lämpligen multimetern för att konstatera att du har eller inte har spänning fram till knappen. Multimetern ska vara inställd på likspänningsmätning "DC" eller "V=" och mätsladdarna på COM (svart) och V (röd). Den svarta ansluter du till lämplig jordpunkt (ledande metalldel av ramen eller batteriets minuspol) och med den röda mäter du på båda sidor om ljustuteomkopplaren. (Ej intryckt ska du ha spänning endast på ena sidan av knappen och intryckt på båda sidorna om knappen).

Bifogat

• Ljustuta.JPG
    Ljustuta.JPG
    13.7 KB · Visningar: 42
  • Batteri.JPG
    Batteri.JPG
    47 KB · Visningar: 49
Tack för hjälpen.

Det var til slut trots allt lite 5-56 som gjorde susen så den fungerar igen. :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon