Ljust rasslande från motorn

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Hej

När jag kör så hör jag ett högfrekvent rasslande från motorn. Det hörs bäst på vänster sida. Ljudet upphör när jag släpper gasen eller när jag frikopplar. Vad tror ni ljudet kommer ifrån?

Hojen är en Kawa ER-6n. Har gått knappt 150 mil.

Någon som kan lösa gåtan?

/john

Har kikat på den och den ser bra ut. Välsmord och fin, och annat vore väl konstigt eftersom hojen nyss varit på service. Och om det vore kedjen så skulle det väl låta hela tiden så länge hjulen snurrar? Nu låter det ju bara när jag gasar utan att frikoppla, dvs när cykeln drivs framåt av motorn.

Kan ju vara kopplingen som låter lite ,då den tycks tystna under belastning och frikoppling.

Säkert inget att oroa sig för,sväng förbi verkstaden och be dom lyssna på den så får du säkert svar.

Rätt säker på att det är tanken som vibrerar, prova att trycka knäet emot när du kör, för att se om det är felet.(egenskapen) sådan är min iallafall... sitter med två skruv i bakkant och gummibussningar fram, borde räcka att fetta in dessa..om man får ork någongång..

Ok, jag ska testa ifall det är tanken som låter. Om inte, så får jag väl svänga förbi verkstan då. Måste ändå köpa sån där spackel för att laga ett stenskott i tanken.

Tack för era svar

TTR-Fredrik skrev:
2255843 Rätt säker på att det är tanken som vibrerar, prova att trycka knäet emot när du kör, för att se om det är felet.(egenskapen) sådan är min iallafall... sitter med två skruv i bakkant och gummibussningar fram, borde räcka att fetta in dessa..om man får ork någongång..

Eller så skärmar du av ljudet med benet när du klämmer det mot tanken. Bara en tanke... :va

Du har väl garanti på hojen, så det är bara in till återförsäljaren.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti