Ljusrelä

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Tjena!

Mitt halvljus dog häromdan, efter en snabb felsökning så konstaterade jag att det ena reläet hade lagt ner verksamheten. Var in på Alviks idag och konstaterade då att ett nytt orginal kostar 404:- :arsele <-- för orginal!

Eftersom hojen är relativt gammal och det är egenlösningar på diverse saker allaredan så tänkte jag helt enkelt klippa kablarna och trycka dit ett relä med normal kostnad (30:-) men jag känner att jag måste fråga om det är något speciellt med hojens elsystem eftersom ett relä kostar 404:- och det är ett 4-stifts relä :va

Om det är fyra stift så är det troligtvis ett växlande relä alternativt ett relä med dubbla "utgångar". Även dom finns i billigare varianter, men det bästa är om du kan kolla ett elschema för att lista ut vad det är för relä.

404kr för ett elektromekaniskt 12V-relä lät extremt dyrt. Möjligt att jag skulle köpa ett sådant om det var i solitt guld, inte annars.
Vanliga relän fungerar precis lika bra (klarar vanligtvis att bryta last på 30A eller 40A). Biltema har för 19.90kr och även 5-polig sockel för 14.90kr.

Om det är ett slutande relä så har de som regel 4 stift och om det är ett växlade relä så har det 5 stift.
30-87 = slutande kontakt.
30-87a = brytande kontakt.

Köper man exempelvis ett 4-stiftsrelä men har ett 3-stiftsrelä som original så kopplar man helt sonika ihop stift 86 och 30 (alt. 85 och 87).

Bifogat

• relä_biltema.JPG
    relä_biltema.JPG
    3.9 KB · Visningar: 826
  • vxl.jpg
    vxl.jpg
    12.2 KB · Visningar: 98
El-schema har jag.

Det är dubbla relän på hojen, båda av samma sort, ett till hel & ett till halv ljus.
Tack för svaren. Ljus vare det här!! :D

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back