Ljuddämpning kompressor

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ljudämpning av kompressor, hur mycket kan man få ner ljudet (hur långt är ett snöre fråga, jag vet) men stor skillnad?
Hade tänkt nått liknande->
kmp.png
klädd med ljudämpningsmatta etc.. om luftillförsel räcker så 1án, annars 2.
Bor i radhus med halva källaren inred som hobbygarage, ej lyhört men lite väl o dra igång 94-97db som dom flesta billiga kompressor ligger runt. Tror ni att man kan få en acceptabel ljudnivå?
Används inte direkt mycket, mest till lite renblåsning/airbrush. För närvarande kör jag med kylskåpsvarianten (vääääldigt lång tid) / Flyttbar trycktank som jag får fylla i garaget(en mil bort, + lathet). Ej nöjd med dessa 2.

Last edited:
Jag skulle nog göra en (någorlunda) tät låda i MDF där hela insidan kläs med ljuddämpningsmatta (biltema) och tilluft och frånluft genom ljuddämpare för ventilationsaggregat.
Se till att ha luftflödet så att motorn får frisk kylluft.
Av erfarenhet vill jag påstå att det viktigaste är att den står så att det inte blir resonans.
Enklaste modellen är att sätta en ordentlig ljuddämpare på luftintaget och en mjuk matta under kompressorn.
Ljuddämpare går att ansluta med plastslang, men den skall vara så kort och grov som möjligt.
Det finns effektiva dämpare för kompressorer i järnhandeln för sisådär en hundring, men det är inte alltid de passar på billiga kompressorer.

Tänkvärt 1:a altenativ. Jo haft nån liknande insugsljudämpning för en massa år sen i ett garage, funkade bra där men skulle behöva lite mer dämpning nu.
En låda borde ju rimligtvis ta ner ljudet en bra bit till? kanske tom använda sej av båda, dvs en insugsdämpning innanför lådan. Om man inte stryper insugsluften lite för mycket då... o andra sidan kommer användningen mest vara för att fylla en tank, sen får den vila minst nån timme, oftast resten av den dagen.

Last edited:
Man skall vara försiktig med att strypa kylluften, särskilt om man bygger in så att man inte ser hur mycket damm som samlas.

Tog du bort fläktkåpan?
Ja, så kan man nog kalla det. För att förtydliga så står det inte öppet(om det var det du tänkte på?), plasthuset är numera skivor med ljudisolering på insidan som sträcker sej lite längre i fram/ner.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick