Ljuddämparrensning

wibbe79

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ninja
På min pegaso ser orginaldämparna ut så som på bild 1.
Jag har tagit bort de blankare slutdelarna och fann då två små vinklade krökar som genast togs bort (bild2). Detta ledde till ett "bättre" men tyvärr för burkigt ljud.

Frågan är nu om nån har erfarenheter från att öppna upp dem ytterliggare. Om det skall genomföras känns det som om omfattande borrningsarbetet och finslipning med vinkelslipen blir nödvändig.

/ daniel

Bifogat

• dämp1.JPG
    dämp1.JPG
    54.6 KB · Visningar: 105
  • dämp2.JPG
    dämp2.JPG
    55.6 KB · Visningar: 118
får en känsla av att det ser ut som ett råtbo därinne :död

wibbe79 skrev:
På min pegaso ser orginaldämparna ut så som på bild 1.
Jag har tagit bort de blankare slutdelarna och fann då två små vinklade krökar som genast togs bort (bild2). Detta ledde till ett "bättre" men tyvärr för burkigt ljud.

Frågan är nu om nån har erfarenheter från att öppna upp dem ytterliggare. Om det skall genomföras känns det som om omfattande borrningsarbetet och finslipning med vinkelslipen blir nödvändig.

/ daniel
Jag tror som föregående talare att det ser ut som ett råttbo med både sovrum, kök och toa.
Det brukar vara kammarsystem med pipor hit och dit på orginaldämp.
Men hur har du tänkt fixa besiktningen om du rensar ur orginaldämparna?
Jag skulle nog hellre jagat ett beggat system eller alternativt byggt ett eget än att kapa i orginalen.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Jag tror som föregående talare att det ser ut som ett råttbo med både sovrum, kök och toa.
Det brukar vara kammarsystem med pipor hit och dit på orginaldämp.
Men hur har du tänkt fixa besiktningen om du rensar ur orginaldämparna?
Jag skulle nog hellre jagat ett beggat system eller alternativt byggt ett eget än att kapa i orginalen.
//Tobbe

Okej. Tack för hinten

Kunde tänka mig det så därför så la jag ut detta. Är relativt ny hojjägare.
Beggat till denna modell blir svårt, om du inte vet andra modeller som skulle passa. Köpa två nya pipor skulle gå på en tredjedel av hojpriset så det kommer nog inte att ske.
Hade hoppas på att nån hade skrivit "rensa du bara de innehåller bara dämpull, inga probs att sätta tillbaks å svetsa igen när det börjar närma sig besiktning".

Bygga eget är jag inte främmande för, men undrar då hur det är med vad för dämpare jag behöver om det är viktigt med rätt genomströmning osv. Ska jag prova med att bygga ett system med en eller två slutdämpare?

/daniel

Orginaldämparna skall du inte såga i de måste du ha till besiktningen skall du tvunget ha mer ljud köp aftermarketdämpare. Jag har ett par till min pegaso tillverkade i rostfritt från någon holländsk firma, kostar 3kkr och ger bättre ljud och mer effekt (efter ombestyckning)

Fixar länk när jag kommer hem

wibbe79 skrev:
Okej. Tack för hinten

Kunde tänka mig det så därför så la jag ut detta. Är relativt ny hojjägare.
Beggat till denna modell blir svårt, om du inte vet andra modeller som skulle passa. Köpa två nya pipor skulle gå på en tredjedel av hojpriset så det kommer nog inte att ske.
Hade hoppas på att nån hade skrivit "rensa du bara de innehåller bara dämpull, inga probs att sätta tillbaks å svetsa igen när det börjar närma sig besiktning".

Bygga eget är jag inte främmande för, men undrar då hur det är med vad för dämpare jag behöver om det är viktigt med rätt genomströmning osv. Ska jag prova med att bygga ett system med en eller två slutdämpare?

/daniel
Ja är det så att det är skitsvårt att få tag på ett beggat orginal eller effektsystem så skulle jag inte kapa sönder ditt enda orginal.
Men som sagt, kanske kommer ngn märkesbroder in och ger dig en enkel lösning. Om inte så tar jag mig friheten att tipsa lite här nedan :)
Nu vet jag ju inte hur detaljerna ser ut på din bike, men om jag inte missminner mig så har du väl två rör ut från toppen?
Isf är det väl enklast att allt nytt, är det delat på vägen ngnstans så är det ju enklare att ta börja hemmapulande därifrån.
Dämpare borde gå att hitta ngr lämpliga universalare, gör det inte svårare än det behöver bli.
Försök hitta ngr dämpare som passar vettigt i diameter till övrigt system så blir det nog bra.
Är systemet heldraget framifrån ända bak så är det väl kanske snklast att ringa runt till skrotaran och höra om ngn har ett orginal som fått sig en smäll på rätt ställe.
Alternativt så plockar man av orginalsystemet och släpar med sig till ngn som kan bocka avgasrör.
//Tobbe

SKippa att ge dig på att konsturera ett eget halvsystem ty det blir strul med övergången till den efintliga främre halvan då den är tvådelad samt vinklad...

Har själv byggt ett helsystem till en pegasokille som ville vara värst och hade pengar i mängder men det slutade med +2hk jämfört med endast ljudämpare och 10000 mindre i plånboken.......

Last edited:
Borsiin JR skrev:
SKippa att ge dig på att konsturera ett eget halvsystem ty det blir strul med övergången till den efintliga främre halvan då den är tvådelad samt vinklad...

Har själv byggt ett helsystem till en pegasokille som ville vara värst och hade pengar i mängder men det slutade med +2hk jämfört med endast ljudämpare och 10000 mindre i plånboken.......
Aj aj aj sved mer i plånkan än asfalten det :D
//Tobbe

Borsiin JR skrev:

Hoho, jo jag ska komma undan med en annan lösning tänkte jag. Jag behöver ju inte tillverka eget hela vägen. Det är ju som du säkert vet enkelt att ta bort båda dämparna då det finns en typ av slangklämma där rören delar på sig och sticker iväg till respektive sida.
Min tanke är att övergångar samt rören mellan slänklämma och dämpare fixar jag själv med lite hjälp. Det är ljuddämpare som ger rätt motstånd som jag behöver tips på. Så din kommande länk är intressant.

LECA havet? inte har det med LECA-kulor att göra?
/ tack för infon än så länge, daniel

tobbeviking skrev:
Ja är det så att det är skitsvårt att få tag på ett beggat orginal eller effektsystem så skulle jag inte kapa sönder ditt enda orginal.
Men som sagt, kanske kommer ngn märkesbroder in och ger dig en enkel lösning. Om inte så tar jag mig friheten att tipsa lite här nedan :)
Nu vet jag ju inte hur detaljerna ser ut på din bike, men om jag inte missminner mig så har du väl två rör ut från toppen?
Isf är det väl enklast att allt nytt, är det delat på vägen ngnstans så är det ju enklare att ta börja hemmapulande därifrån.
Dämpare borde gå att hitta ngr lämpliga universalare, gör det inte svårare än det behöver bli.
Försök hitta ngr dämpare som passar vettigt i diameter till övrigt system så blir det nog bra.
Är systemet heldraget framifrån ända bak så är det väl kanske snklast att ringa runt till skrotaran och höra om ngn har ett orginal som fått sig en smäll på rätt ställe.
Alternativt så plockar man av orginalsystemet och släpar med sig till ngn som kan bocka avgasrör.
//Tobbe

Tack för inlägget Tobbe! Får se vad Borsiin JR plockar fram för länk
/ daniel

wibbe79 skrev:
Tack för inlägget Tobbe! Får se vad Borsiin JR plockar fram för länk
/ daniel
Nemas problemas
Hoppas det löser sig så du får höra lite skönsång utan att det kostar skjortan OCH kalsongerna nu :tummenupp
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Nemas problemas
Hoppas det löser sig så du får höra lite skönsång utan att det kostar skjortan OCH kalsongerna nu :tummenupp
//Tobbe
Arrow har ett system till pegaso men lyckades inte hitta nå pris på deras sida.. :confused:

Kuben skrev:
Arrow har ett system till pegaso men lyckades inte hitta nå pris på deras sida.. :confused:

Har hittat det för 650€ i tyskland och omkring 8500 i sverige.....

Är hemma nu men hittar inte länken i bokmärkena återkommer på ons med adressen till holländarna..

Och ja lecahavet är anspelning på de avåkningszoner i lecakulor jag har för vana att besöka då jag framför racecyklar :död

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!