Ljuddämpare

Dr.EVIL

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Någonstans
Hoj
Brum...
Denna tråd finns säkert redan, men jag ids int leta efter den.

Frågor kring ljuddämpare:
I dagens läge verkar det helt omöjligt att ta sig förbi SBP utan nått annat än orginal dämpare... Alla som nu bygger SF här i en massa egna trådar skiter ni i om MC:n låter som ett JAS eller smyger ni dit orginal vid besiktningen?

Sen OM man nu sågar/byter eller bara skiter i att ha nån ljuddämpare alls så borde det uppstå följd problem, typ justering av insprutning/förknasare :tungan ect.

Jag är inte nog dristig att bara såga i skiten så där för att jag har lust (avunnas den som vågar bara lite grann), men förändra vill man ju alltid när man bygger :D .

Till er som har gjort en förändring i avgassystemet eller kör med raka rör, berätta i denna tråd hur/vad ni gjort och vilka effekter det fick (typ i ljud, effekt osv)
 
Last edited:
Jag provade min Honda utan dämp. Den lät som en f1 bil när hon låg på 4000 varv. När jag sen snärta till gasen kunde jag knapt stå kvar brevid :tummenupp
 
ecce skrev:
Jag provade min Honda utan dämp. Den lät som en f1 bil när hon låg på 4000 varv. När jag sen snärta till gasen kunde jag knapt stå kvar brevid :tummenupp

teoretiskt borde motorn gå som ett rövhål då :hihi
 
Jag kör med en kort slip on. Har inte starta den än men det lär inte låta lite. SBP kör man till med så mkt orginal på hojen som möjligt. Annars grinar dom... :rolleyes:
 
Håller med föregående talare att till SBP har man orginalprylar eller E-märkta saker. Annars får man hälsa på dom nästa vecka igen.

Just när det gäller slip-on så är det enklast att byta tillbaka till orginal istället för att chansa.

Mitt avkortade slip-on till min förra R1:a lät riktigt ljudligt och gott. Men det fanns inte en chans att det hade gått igenom SBP nät.
 
Wiseguy skrev:
Håller med föregående talare att till SBP har man orginalprylar eller E-märkta saker. Annars får man hälsa på dom nästa vecka igen.

Just när det gäller slip-on så är det enklast att byta tillbaka till orginal istället för att chansa.

Mitt avkortade slip-on till min förra R1:a lät riktigt ljudligt och gott. Men det fanns inte en chans att det hade gått igenom SBP nät.

Öronproppar på alltså :)
 
Problemet med hojarna idag är att man har så mycket effeckt som ska ut så om man byter till ett 4-1 så blir det för mycket motstånd om det ska klara sbp , Så så blir det till att döna mer eller mindre.Jag själv har 114db jag provade ett system innan å hade 105db men jag losade 9hp på slangen.Då ska det ju till lägas att jag har en 1300 på 160hp på hjulet å 133Nm , mycket luft som skall ut :)
 
Det behöver inte vara helt omöjligt.
Jag besiktade min förra Blade -00 med Acra helsystem.
Inte ett ljud från SBP, men det lät destå mer från hojen :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top