Ljuddämpare problem?

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
kapa i orginalrör

Jag letar efter en ny öppnare ljuddämpare och har hittat ett kolfiberslip-on som har rätt diameter på anslutningsröret. Men nu är det ju så att jag har ett fäste på mitt avgasrör och jag måste kapa av det för att få på ljuddämparen, det handlar om ca 2-3 cm rör + fästet som ska bort, sen är det bara att trä på sliponet på röret. Så till frågan, tror ni att det är en dålig ide att kapa av orginalröret precis innan fästet? Tror ni att hojen tappar värde?

Skriv vad ni tycker, jag behöver råd.


Bild på fästet som ska väck
 

Bifogat

  • avgcm.JPG
    avgcm.JPG
    46.8 KB · Visningar: 250
Last edited:
dom flesta har väl 4 st :va
 
Har nu köpt ljuddämparen men jag har inte satt på den ännu, jag frågar igen innan jag sätter sågen i röret, Tror ni att hojen tappar värde om jag kapar av orginalröret precis innan fästet? Det innebär att man inte kan sätta på orginalljuddämparen igen, om man inte svetsar ihop röret då förstås.

Minskar eller ökar chansen att få den såld om det sitter ett slipon på och det inte går att byta tillbaka till orginal?
 
Har nu köpt ljuddämparen men jag har inte satt på den ännu, jag frågar igen innan jag sätter sågen i röret, Tror ni att hojen tappar värde om jag kapar av orginalröret precis innan fästet? Det innebär att man inte kan sätta på orginalljuddämparen igen, om man inte svetsar ihop röret då förstås.

Minskar eller ökar chansen att få den såld om det sitter ett slipon på och det inte går att byta tillbaka till orginal?

köp ett bolton iställe för att kapa sönder orginalfäste.onödigt enligt mig
 
köp ett bolton iställe för att kapa sönder orginalfäste.onödigt enligt mig

Problemet är att jag redan har köpt slip-onet, för det ända bolt-onet jag hittar kostar 3195:-, det är 2000:- mer än slip-onet, och så är slip-onet snyggare eftersom det är kolfiber. Ett bolt-on är altså för dyrt. Men vad tycker ni andra?
 
Bättre att tillverka en mellanbit. Ena änden passar mot orginal fläns, andra änden ett rör som passar mot burken. Ett kort rör med en fastsvetsad platta med fyra hål typ.

O andra sidan, andrahandsvärdet behöver du kanske inte fundera över, den där hojen har inte så många tänkbara köpare, och lär behöva säljas så billigt att ett kapat avgasrör inte påverkar.

Custum 125cc från Korea har ett begränsat antal beundrare:tummenupp


Oj, det var ingen custum, men ändå....
 
Jag letar efter en ny öppnare ljuddämpare och har hittat ett kolfiberslip-on som har rätt diameter på anslutningsröret. Men nu är det ju så att jag har ett fäste på mitt avgasrör och jag måste kapa av det för att få på ljuddämparen, det handlar om ca 2-3 cm rör + fästet som ska bort, sen är det bara att trä på sliponet på röret. Så till frågan, tror ni att det är en dålig ide att kapa av orginalröret precis innan fästet? Tror ni att hojen tappar värde?

Skriv vad ni tycker, jag behöver råd.


Bild på fästet som ska väck

Tycker som tidigare förslag att en mellanbit/adapter vore det enklaste,
dock är det kanske inte det snyggaste alternativet.
Slipar du bort bolt-on flänsen blir du begränsad & aldrig mer kan använda orginalet. Kan ju kanske behövas ngn gång typ vid en besiktning eller liknande.

På bilden ser det ut som om fästet ligger väldigt nära svingen, hur långt kan du skjuta på slip-onet utan att det tar i svingen om du slipar bort bolt-on flänsen.

Mitt förslag är att du tar isär slip-on dämparen & tillverkar en bolt-on gavel istället, kräver iofs tillgång till maskiner & lite kunnande eller kompisar med tillgång till det.

Gjorde egna ovala kolfiber mullerburkar till min TLR med bolt-on gavel, kanske inte värdens coolaste design, men jag lär vara själv om det utseendet.

Lite bilder om du är nyfiken. Obs opolerade gavlar på bilderna.
 

Bifogat

  • BOLTON-TLR.jpg
    BOLTON-TLR.jpg
    72.3 KB · Visningar: 132
  • FRAM-BAK-VY.jpg
    FRAM-BAK-VY.jpg
    64.3 KB · Visningar: 151
Last edited:
På bilden ser det ut som om fästet ligger väldigt nära svingen, hur långt kan du skjuta på slip-onet utan att det tar i svingen om du slipar bort bolt-on flänsen.

Mitt förslag är att du tar isär slip-on dämparen & tillverkar en bolt-on gavel istället, kräver iofs tillgång till maskiner & lite kunnande eller kompisar med tillgång till det.


Svingen ska det inte vara några problem med.

Jag har tänkt på med en bolt-on gavel men har inte tillgång till varken maskiner eller kunnande att använda maskiner, det skulle vara om jag hittade nån som kunde göra en bolt-on gavel för en ganska billig peng. De som Du hade gjort såg ju jätte bra ut, även opolerade. Vad skulle du ta för att göra en bolt-on gavel?
 

Bifogat

  • kolfiberljud2.JPG
    kolfiberljud2.JPG
    93 KB · Visningar: 1,214
  • kolfiberljud3.JPG
    kolfiberljud3.JPG
    118.5 KB · Visningar: 342
  • kolfiberljud.JPG
    kolfiberljud.JPG
    100 KB · Visningar: 104
Problemet är att jag redan har köpt slip-onet, för det ända bolt-onet jag hittar kostar 3195:-, det är 2000:- mer än slip-onet, och så är slip-onet snyggare eftersom det är kolfiber. Ett bolt-on är altså för dyrt. Men vad tycker ni andra?

Då har du ju redan gjort ett val. Altså satt ett pris på att du tjänar 2000:- på att kapa röret.

Vad att fundera på???
 
Svingen ska det inte vara några problem med.

Jag har tänkt på med en bolt-on gavel men har inte tillgång till varken maskiner eller kunnande att använda maskiner, det skulle vara om jag hittade nån som kunde göra en bolt-on gavel för en ganska billig peng. De som Du hade gjort såg ju jätte bra ut, även opolerade. Vad skulle du ta för att göra en bolt-on gavel?

Om jag skulle köpa in material, demontera slip-onet, mäta upp sliponet, göra CNC-beredningen & sen bara köra en detalj så hade det förmodligen blivit billigare att köpa Bolt-on burken från början.
Men i dagsläget är det ovesäntligt, har alldeles för mkt jobb inne, det enda som skulle kunna ändra på det är om jag kan hitta den 8:e veckodagen så man får lite fritid.
Skall själv göra en ny ballare styrkrona med lite gravyr mm, men jag finner ingen tid.
 
Last edited:
Tycker som tidigare förslag att en mellanbit/adapter vore det enklaste,
dock är det kanske inte det snyggaste alternativet.
Slipar du bort bolt-on flänsen blir du begränsad & aldrig mer kan använda orginalet. Kan ju kanske behövas ngn gång typ vid en besiktning eller liknande.

På bilden ser det ut som om fästet ligger väldigt nära svingen, hur långt kan du skjuta på slip-onet utan att det tar i svingen om du slipar bort bolt-on flänsen.

Mitt förslag är att du tar isär slip-on dämparen & tillverkar en bolt-on gavel istället, kräver iofs tillgång till maskiner & lite kunnande eller kompisar med tillgång till det.

Gjorde egna ovala kolfiber mullerburkar till min TLR med bolt-on gavel, kanske inte värdens coolaste design, men jag lär vara själv om det utseendet.

Lite bilder om du är nyfiken. Obs opolerade gavlar på bilderna.

Heyah!

Lite frågor om dina MYCKET spännande burkar!

1. Hur sitter allt ihop egentligen? Limmat? Pressat? Ser inga nitar eller annan form av skruvförband :va

2. Var hittade du det pereforerade innerröret? Har letat mig blind efter sånna men finns inte i löslängd, bara svindyra 40cm-stumpar...

3. Kostnad och svårighetsgrad på att forma kolfiberväven?

Tack på förhud! :)
 
Heyah!

Lite frågor om dina MYCKET spännande burkar!

1. Hur sitter allt ihop egentligen? Limmat? Pressat? Ser inga nitar eller annan form av skruvförband :va

2. Var hittade du det pereforerade innerröret? Har letat mig blind efter sånna men finns inte i löslängd, bara svindyra 40cm-stumpar...

3. Kostnad och svårighetsgrad på att forma kolfiberväven?

Tack på förhud! :)

1. Ihopsättningen, På bilderna är dämparna inte 100% klara så nu när de är färdiga & sitter på hojen så är de nitade.

2. Innerrören köpte jag utav ett företag som gör avgassystem till bilar & lastbilar. Men om jag inte minns fel så har Ferrita perforerade rör ca 350-400kr/metern

3.Kolfibret var det dyraste & kostade ~600kr/st, men då var det redan färdiga ovala rör. Köpte jag utav ett svenskt företag som heter Midnight Composites.

Svårighets grad: Lätt då rören var färdiga, däremot endel pill & pul & mätning för att få fram formen på ovalerna så att jag kunde fräsa fram gavlarna.
 
annars om du kapar orginalet en bit in så stumpen som lossnar har en lite bit rör kvar, då kan du ju alltid sätta tillbaks det med nån slagsrörbitadapter.. :va
 
Jag skulle behålla originalavgassystemets fläns intakt. Dvs tillverka en mellanbit med övergång från fläns till rör. Alternativt svetsa på ett flänsfäste på din nya ljuddämpare. Det kan vara skönt att kunna sätta på original vid tex besiktning. Billiga eftermarknadsljuddämpare kan dessutom ha kort livslängd om man har otur. Då är det surt att ha anpassat hojen efter en dålig produkt. Det är ju trots allt en rätt ny och fin hoj du har. V-twin dessutom! :)

Att tillverka en mellanbit är rätt lätt. Köp en rörstump och en bit plåt till flänsen med samma tjocklek som den befintliga flänsen. Tillverka en mall av flänsen, rita av på plåten. Gör det stora hålet med en vanlig borrmaskin och en hålsåg som klarar metall (finns tex på Clas i sjön). Borra sedan de tre hålen med en vanlig borr. Skär sedan ut flänsens ytterkontur med en vinkelkap eller en sticksåg med metallblad. Sedan är det bara att traska iväg till en verkstad med svets och be ngn svetsa fast rörstumpen vid flänsen. Det gör de säkert för kaffepengar om du frågar snällt.

Om du sedan tycker att den nya ljuddämparen är för lång eller för tyst så kan du sedan kapa den, det är lätt och inte så riskabelt om du alltså väljer att inte såga bort flänsen på röret, eftersom du då lätt kan byta tillbaks till det tysta originalsystemet vid besiktning. Men det är ju en senare fråga.

Tycker jag.

Mvh
J
Jag letar efter en ny öppnare ljuddämpare och har hittat ett kolfiberslip-on som har rätt diameter på anslutningsröret. Men nu är det ju så att jag har ett fäste på mitt avgasrör och jag måste kapa av det för att få på ljuddämparen, det handlar om ca 2-3 cm rör + fästet som ska bort, sen är det bara att trä på sliponet på röret. Så till frågan, tror ni att det är en dålig ide att kapa av orginalröret precis innan fästet? Tror ni att hojen tappar värde?

Skriv vad ni tycker, jag behöver råd.


Bild på fästet som ska väck
 
Last edited:
Kör på en adapter. Kolla på skroten efter en skadad originaldämpare kanske för att kunna sno gaveln ifrån den?

Kan ju vara en fördel att kunna sätta dit originaldämparen inför besiktning. :)
 
annars om du kapar orginalet en bit in så stumpen som lossnar har en lite bit rör kvar, då kan du ju alltid sätta tillbaks det med nån slagsrörbitadapter.. :va


Så har jag också tänk, bara det att röret svänger ganska så snabbt så jag får mäta och kolla om det går. Då är det ju bara att ta en kort rörbit som passar utanpå röret och slitsa det i ändarna och använda två klämmor i ändarna, om ni fårstår.

Kör på en adapter. Kolla på skroten efter en skadad originaldämpare kanske för att kunna sno gaveln ifrån den?

Kan ju vara en fördel att kunna sätta dit originaldämparen inför besiktning. :)

Det är en väldigt ovanlig hoj i sverige så att hitta något på skroten är nog svårt.

På besiktningen tänkte jag sätta i en universal insatts, eller en diskboll :tummenupp

Jag skulle behålla originalavgassystemets fläns intakt. Dvs tillverka en mellanbit med övergång från fläns till rör. Alternativt svetsa på ett flänsfäste på din nya ljuddämpare. Det kan vara skönt att kunna sätta på original vid tex besiktning. Billiga eftermarknadsljuddämpare kan dessutom ha kort livslängd om man har otur. Då är det surt att ha anpassat hojen efter en dålig produkt. Det är ju trots allt en rätt ny och fin hoj du har. V-twin dessutom! :)

Att tillverka en mellanbit är rätt lätt. Köp en rörstump och en bit plåt till flänsen med samma tjocklek som den befintliga flänsen. Tillverka en mall av flänsen, rita av på plåten. Gör det stora hålet med en vanlig borrmaskin och en hålsåg som klarar metall (finns tex på Clas i sjön). Borra sedan de tre hålen med en vanlig borr. Skär sedan ut flänsens ytterkontur med en vinkelkap eller en sticksåg med metallblad. Sedan är det bara att traska iväg till en verkstad med svets och be ngn svetsa fast rörstumpen vid flänsen. Det gör de säkert för kaffepengar om du frågar snällt.

Om du sedan tycker att den nya ljuddämparen är för lång eller för tyst så kan du sedan kapa den, det är lätt och inte så riskabelt om du alltså väljer att inte såga bort flänsen på röret, eftersom du då lätt kan byta tillbaks till det tysta originalsystemet vid besiktning. Men det är ju en senare fråga.

Tycker jag.

Mvh
J

En mellanbit har jag funderat på men det blir svårt att få till det snyggt.

Är det lätt att kapa en kolfiberljuddämpare alltså? Vad behöver man för verktyg? Jag misstänker att dämparn är lite för tyst, men jag får se när jag har monterat den.
 
Last edited:

En mellanbit har jag funderat på men det blir svårt att få till det snyggt.

Är det lätt att kapa en kolfiberljuddämpare alltså? Vad behöver man för verktyg? Jag misstänker att dämparn är lite för tyst, men jag får se när jag har monterat den.

Det är inte så svårt att få till en mellanbit snyggt. Du kan lacka den mattsvart sedan precis som övriga originalröret. Du har ju tid på dig att vara seriös. Det är ju mitt i vintern! :)

Om du nu ändå tänkt såga sönder originalröret och sätta dit dämparen med slits och klämma så råder jag dig att verkligen få till upphängningen av dämparen i det bakre fästet ordentligt. Annars är risken stor att du tappar dämparen på vägen efter en tid. Det vill gärna vibrera sönder om det bara hänger på röranslutningen.

Vänta med att kapa dämparen tills du får dit den som sagt. Dumt att starta för många projekt på en gång! ;)
Men det man gör när man kortar den är iaf att man borrar bort popnitarna i gavlarna. Sedan drar man isär dämparen och kapar kolfiberhöljet samt det inre perforerade röret lika mycket. Sedan borra nya hål för nitarna i den kapade änden av kolfiberröret stoppa tillbaks dämpullen och nita ihop igen.


/J
 
Last edited:
tänkte att det kunde vara kul med en uppdatering, såhär blev det till slut:tummenupp
 

Bifogat

  • dämp.JPG
    dämp.JPG
    140.8 KB · Visningar: 117
  • dämp2.JPG
    dämp2.JPG
    140.1 KB · Visningar: 112
  • dämp3.JPG
    dämp3.JPG
    140.3 KB · Visningar: 112
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top