Ljud från kedjan?...

Jochen

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
FireBlade 929
Hej,

Har precis bytt drivpaket på min fzr 600. Men när jag tog premiärturen med det nya drivpaketet uppmärksammade jag ett "vinande ljud" när jag kommer upp i farter över 80 km/h.
Ljudet låter ungefär som när man vevar runt ett snöre med en tyngd i ena änden.......
Om jag släpper gasen och motorbromsar försvinner ljudet, men när jag sedan ger gas igen så återkommer det.
Någon som har något tips på vad som kan vara fel?

Tacksam för hjälp!

/Joakim

kanske din kedja är för spänd.....kolla det, släpp lös den lite o kolla igen.....

när man byter drivpaket brukar framdrevet te sig dubbelt så högljutt som ett inkört framdrev.

Kan låta lite som ett el-motor-vinande (typ som de små rymdskeppen i tv-serien V :crash )

Var bara noga med korrekt slack och smörjning så kommer ljudet att försvinna när kedja och drev har fått nöta ihop sig lite (typ 100 mil)

Skulle tro att du hör när kedja och kuggar smäller i ingrepp på samma sätt som rakskurna drev brukar vara rätt högljudda.

Jag svarar som Mattias gjorde naer jag fragade samma sak:

Det aer med stor sannorlikhet lagret till utgaaende axeln som har skurit!

;)

Iof en gammal tråd, men lösningen(orsaken) till mitt problem kan säkert hjälpa andra. :banana

Orsaken till missljudet från kedjan var att framdrevet inte var ett orginaldrev. Orginaldrevet har två gummipackningar placerade på var sin sida av drevet, dessa packningar fungerar som en ljuddämpare när kedjan går på drevet. Piratdrevet saknar dessa gummipackningar varpå "missljud" uppkommer.

Jag spenderade alltså åtskilliga timmar på att felsöka kedjan efter ett fel som inte var ett fel. :huvet :huvet

Lev väl
/Jochen

Jochen skrev:
Iof en gammal tråd, men lösningen(orsaken) till mitt problem kan säkert hjälpa andra. :banana

Orsaken till missljudet från kedjan var att framdrevet inte var ett orginaldrev. Orginaldrevet har två gummipackningar placerade på var sin sida av drevet, dessa packningar fungerar som en ljuddämpare när kedjan går på drevet. Piratdrevet saknar dessa gummipackningar varpå "missljud" uppkommer.

Jag spenderade alltså åtskilliga timmar på att felsöka kedjan efter ett fel som inte var ett fel. :huvet :huvet

Lev väl
/Jochen

Man lär så länge man lever...

Men en rejält urbränd slipon dämpare borde åtgärdat problemet! :hihi

Jochen skrev:

Lev väl
/Jochen

Tackar, har haft samma problem. Men då vet man det nu.. :banana

Jochen skrev:

Lev väl
/Jochen

Bör man byta det främre drevet eller är det bara köra med det?
Mitt framdrev har då inga gummipackningar på sig och jag får ungefär samma ljud som du beskriver.

/AC

Back