Livslängd på tändstift?

Lemmen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
Honda cbr1000rr 2008
Hej, har nyss köpt min första maskin, en R6a årsm. 2006 och den står på 19.8xxkm.
Uppkommande service enltigt boken är vid 2000 mil och den skall såklart göras.
Den lokala Yamaha-återförsäljaren, där hojen är köpt ny av förra ägaren och alltid servad, gav mig ett pris på 4000kr och förklarade att dom då byter olja, filter och tändstift.
Tycker det är en rätt tung utgift för något så simpelt, och tänker därför göra det själv, anser inte stämpeln i boken vara värd pengarna.

Min fråga angår nödvändigheten av att byta tändstift på hojen, då jag hört att det inte är speciellt viktigt plus att det innebär endel jobb och pengar så överväger jag att skippa det och bara byta olja/filter.
Vill dock inte göra det på bekostnad av motorns livslängd, det vore dum-snålt.
Så, nya tändstift eller ej?
Tack på förhand

Jag lämnade in min hoj på service förra veckan och hade fått pris uppgift osv. Då ingick bla tändstift i servicen men de hade kontrollerat de och tyckte det var dumt att byta för de såg fina ut. Så min service blev 700kr billigare pga det. De är inte bytta sedan hojjen var ny och nu har hojjen rullat 840mil.

olika tändstift har olika livslängd.

Vill minnas att mina till CBRen byttes först vid 4800 mil eller liknande.

SH-oraklens kristallkula ser inte dina stift och inte du heller tydligen, skruva ut dem och kolla innan du fattar ett beslut. :tummenupp

Nya stift kan du ju leta bästa priset på nätet, du kan ju vänta en vecka eller två iom att det inte är akut.

Kolla på www.mannfilter.de för oljefilter till din hoj och beställ sen via lokala Mekonomen/Autoexpertenbutiken, olja på Swedol/Biltema etc.

Som tidigare talare sade, kolla stiften. Ser de bra ut kan du köra vidare utan att något dramatiskt händer.

Vill du byta ändå så kolla ebay, stift är billiga i usa. Se bara till att få dem skickade som gåva.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back