Livsarbetstid. Har jag blivit lurad?

Username

:-)
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
Suzuki DR650 SE, i ett dike nära dig.
Det finns ju något som heter livsarbetstid. En viss procent av den arbetade tiden avsätts till den anställdes förfogande. Man kan välja antingen en kontant utbetalning, arbetstidförkortning eller insättning på pensionskonto. Såg siffror någonstans att vid en inkomst på 200 000 per år så motsvarar detta 6000kr. Hursomhelst så har jag aldrig sett röken av detta. Är inte medlem i facket. En dag kom facknissen och ville att jag skulle gå med i hans klubb. Jag frågade då om detta och han svarade helt enkelt att de hade ett specialavtal där endast fackliga medlemmar har rätt till livsarbetstid. Jag misstänker ju starkt att det är min arbetsgivare som försöker blåsa mig, och för att undvika problem från fackligt håll så låter han dom få sin livsarbetstid. Har jag blivit lurad eller är det helt enkelt så lätt att de kan avtala bort lite grejer. Kan ju även meddela att jag under min snart femåriga tid på detta företag bara fått övertidsersättning en enda gång, detta var i samband med att en facknisse var tvungen att jobba över.

Kanske kunde varit värt att vara med i facket???

Vadhettedetsadu??? :hihi

Jag har blivit lurad, jag har då aldrig fått något sånt... :mad
Det där måste man ju kunna plocka ut retroaktivt! 15år*12k/år
Yeeeehaaaaaaaa I'm RIIIIIIICH!!!! :hihi

Seriöst dock, har aldrig hört talas om att man ska få några pengar
för att man arbetar, mer än en ev. lön då...

Livsarbetstid eller arbetstidsförkortning, ser lite olika ut mellan olika fackförbund men brukar i regel handla om en dryg vecka ca 50h som den anställde kan ta ut antingen som tid eller få insatt i pensionsfond.

Detta är ett avtal mellan arbetsgivar-organisationer och löntagar-organisationer så det är inte helt omöjligt att arbetsgivaren kan undkomma detta om du inte är fackligt ansluten.

Min gissning är dock att du bör ha rätt till det även som "fristående".

Plockar ut den som komptimmar på min nuvarande
arbetsplats.
Har för mig att det blir ca 40 timmar/år.
Är icke fackansluten whatsoever :tummenupp

Ok, på andra företag som jag har jobbat på så har jag fått komptimmar fastän jag inte varit med i facket. Men kan jag gå till facknissen på jobbet och få se avtalet på papper?

sleven Kanske kunde varit värt att vara med i facket???

Njae, är lite allergisk mot facket på min arbetsplats. Dels för att de är nästan osynliga och många gånger så känns det som om de är mer på arbetsgivarens sida än på den anställdes. Min bild av facket är att folk skall behandlas lika, och ordet "kollektiv" klingar nånstans i bakhuvudet, ändå har vissa anställda egna löneavtal och förmåner. I grunden är jag positiv till facket:tummenupp men på denna arbetsplatsen så känns det som om man ändå kör sitt egna rejs.

Jag behövde då inte vara med i facket för att få dom timmarna.
Arbetsgivaren berättade alla förmåner osv, och då nämnde han även att det blir ca:50tim/år i inarbetad tid. Den kunde jag välja att få i pengar eller ledighet.
Tror dock inte man kan spara dom i flera år, men där e jag osäker.

Jag behövde då inte vara med i facket för att få dom timmarna.
Arbetsgivaren berättade alla förmåner osv, och då nämnde han även att det blir ca:50tim/år i inarbetad tid. Den kunde jag välja att få i pengar eller ledighet.
Tror dock inte man kan spara dom i flera år, men där e jag osäker.

De flesta seriösa arbetsgivare väljer att behandla alla anställda lika, dels för att det är fairplay dels för enkelhetens skull, jag är dock inte så säker på att de är tvingade till det!

De flesta seriösa arbetsgivare väljer att behandla alla anställda lika, dels för att det är fairplay dels för enkelhetens skull, jag är dock inte så säker på att de är tvingade till det!

förmodligen är de så.
men kan ej heller säga säkert.. jag kasserar snart in ca 7000 minus 30% skatt bara för att :banana

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!