Lithiumbatteri + regulator rectifier till Honda CB900 F Bol d'Or 1980

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Halloj!

Tänkte köpa följande 8-cell lithiumbatteri till mitt caferacer-bygge: https://www.antigravitybatteries-uk...ZHQc8tPJJC08EwimYj1Ncqz_8DE6C6CQrijR28GIgMkSM

Tänker även ta det säkra före det osäkra och köpa en ny regulator rectifier som är kompatibel med lithiumbatteri. Jag funderar på att köpa nedanstånde, men reagerar på att just min modell inte är listad under "This part fits the following vehicles". Jag har en CB900 F Bol d'Or från 1980. Tror ni regulator rectifiern passar min hoj?

https://www.antigravitybatteries-uk...1u4bu0zUgNgN5VsosktbB8FYz4M8RJP9woTkkr6svmqfQ

Tacksam för svar!

Allt gott! /Filip
 
Standardutrustning på moderna hojar
Sv650S (3-fasgenerator med permanentmagnetrotor följd av likriktare regulator)
Triumph Sprint RS (1 fasgenerator där rotorströmmen regleras för rätt utspänning)
GSX1300R (3-fasgenerator med permanentmagnetrotor följd av likriktare regulator)

är en regulator som ger ca 14,3 Volt utspänning oavsett varvtal med tänd belysning.
Och 14,3 Volt med släckt belysning.
Vilket fungerar alldeles utmärkt på med både Litiumbatteri och Blybatteri.

Den "This part fits the following vehicles" som erbjuds är av typen likriktare regulator avsedd anslutas till en 3-fasgenerator.
Eftersom din hoj inte finns med kan det bero på att du har samma system som på Triumph Sprint RS
(1 fasgenerator där rotorströmmen regleras för rätt utspänning) problemet löst, grattis !
eller
Du har någon av äldre typ av generator likriktare "regulator" där det öppna blybatteriet står för en del av regleringen.
Genom att vid för mycket ström från generatorn så kokar batterivattnet i det "öppna" blybatteriet av.

Endera kollar du på elschemat vad du har för generator. Eller så mäter du batterispänningen med multimeter.
Vid varierande varvtal och tänd och släckt belysning.
Ska ligga på ca 14,3 Volt med små variationer. Oavsett varvtal, tänd eller släckt belysning.
Du kan också med Likströmstångamperemeter mäta batteriströmmen.
Den ska vara låg (under 1A) vid 14,3 Volt över batteriet. Oavsett varvtal. Med tänd och släckt belysning.
Då används inte batteriet för att reglera generatorspänningen.....

Till sist, den moderna likriktaren/regulatorn för 3-fasgenerator finns i två typer:
Den äldre som kortsluter generatorlindningarna när batteriet är uppe i 14,3 Volt.
Vanligt problem är att Regulatorn eller Generatorn eller båda överhettar och förstörs. Trist.

Den nyare som kopplar bort generatorn när batteriet är uppe i 14,3 Volt. Ofta kallad MOSFET regulator.
Är som jag ser det att föredra.....
Vad firman erbjuder framgår inte.
Dom vet kanske inte skillnaden mellan de två typerna hos
antigravitybatteries-uk

När jag läser beskrivningen av
https://www.antigravitybatteries-uk...ZHQc8tPJJC08EwimYj1Ncqz_8DE6C6CQrijR28GIgMkSM

Capable of every day use in bikes up to 550cc
Great for use in all enduro bikes used for trail riding up to 550cc
Race use for Enduro and MX electric start bikes up to 800cc. (Excluding BMW 800cc or above and V Twin)
Race and Track Day use in motors up to 1200cc. (High Performance motors should use Antigravity Batteries AG1201) - (Excluding BMW 800cc or above and V Twin)
Custom builds like cafe racers or small bore customs up to 800cc. (Excluding BMW 800cc or above and V Twin)

Så passar batteriet inte din hoj, du har ju en 900CC hoj. Med belysning. För vardagsbruk

Capable of every day use in bikes up to 550cc
 
Last edited:
Standardutrustning på moderna hojar
Sv650S (3-fasgenerator med permanentmagnetrotor följd av likriktare regulator)
Triumph Sprint RS (1 fasgenerator där rotorströmmen regleras för rätt utspänning)
GSX1300R (3-fasgenerator med permanentmagnetrotor följd av likriktare regulator)

är en regulator som ger ca 14,3 Volt utspänning oavsett varvtal med tänd belysning.
Och 14,3 Volt med släckt belysning.
Vilket fungerar alldeles utmärkt på med både Litiumbatteri och Blybatteri.

Den "This part fits the following vehicles" som erbjuds är av typen likriktare regulator avsedd anslutas till en 3-fasgenerator.
Eftersom din hoj inte finns med kan det bero på att du har samma system som på Triumph Sprint RS
(1 fasgenerator där rotorströmmen regleras för rätt utspänning) problemet löst, grattis !
eller
Du har någon av äldre typ av generator likriktare "regulator" där det öppna blybatteriet står för en del av regleringen.
Genom att vid för mycket ström från generatorn så kokar batterivattnet i det "öppna" blybatteriet av.

Endera kollar du på elschemat vad du har för generator. Eller så mäter du batterispänningen med multimeter.
Vid varierande varvtal och tänd och släckt belysning.
Ska ligga på ca 14,3 Volt med små variationer. Oavsett varvtal, tänd eller släckt belysning.
Du kan också med Likströmstångamperemeter mäta batteriströmmen.
Den ska vara låg (under 1A) vid 14,3 Volt över batteriet. Oavsett varvtal. Med tänd och släckt belysning.
Då används inte batteriet för att reglera generatorspänningen.....

Till sist, den moderna likriktaren/regulatorn för 3-fasgenerator finns i två typer:
Den äldre som kortsluter generatorlindningarna när batteriet är uppe i 14,3 Volt.
Vanligt problem är att Regulatorn eller Generatorn eller båda överhettar och förstörs. Trist.

Den nyare som kopplar bort generatorn när batteriet är uppe i 14,3 Volt. Ofta kallad MOSFET regulator.
Är som jag ser det att föredra.....
Vad firman erbjuder framgår inte.
Dom vet kanske inte skillnaden mellan de två typerna hos
antigravitybatteries-uk

När jag läser beskrivningen

Capable of every day use in bikes up to 550cc
Great for use in all enduro bikes used for trail riding up to 550cc
Race use for Enduro and MX electric start bikes up to 800cc. (Excluding BMW 800cc or above and V Twin)
Race and Track Day use in motors up to 1200cc. (High Performance motors should use Antigravity Batteries AG1201) - (Excluding BMW 800cc or above and V Twin)
Custom builds like cafe racers or small bore customs up to 800cc. (Excluding BMW 800cc or above and V Twin)

Så passar batteriet inte din hoj, du har ju en 900CC hoj. Och för vardagsbruk

Capable of every day use in bikes up to 550cc

Nu tänker jag "kapa" tråden lite när du finns här, regulatorfråga så det är topic men inte just hoj...

En fas likriktare, behöver regulator, har du något tips?

Nuvarande reglerar lite för mycket, ger max 13V allt av och maxvarv så de laddar dåligt med något på, typ neråt 12V.
Utan regulator skenar laddningen uppåt 16-17 så det funkar inte att köra utan på sikt.

Nuvarande regulator har en anslutning mot ena statoranslutningen och andra via tändlåset mot batteriplus, andra statoranslutningen går tillsammans med den som är ansluten till regulatorn till likriktaren.
Så likriktare har jag separat och behöver en ren regulator, tror max ligger runt 10-15A ut från statorn.

Hjälp? :)
 
Nu tänker jag "kapa" tråden lite när du finns här, regulatorfråga så det är topic men inte just hoj...

En fas likriktare, behöver regulator, har du något tips?

Nuvarande reglerar lite för mycket, ger max 13V allt av och maxvarv så de laddar dåligt med något på, typ neråt 12V.
Utan regulator skenar laddningen uppåt 16-17 så det funkar inte att köra utan på sikt.

Nuvarande regulator har en anslutning mot ena statoranslutningen och andra via tändlåset mot batteriplus, andra statoranslutningen går tillsammans med den som är ansluten till regulatorn till likriktaren.
Så likriktare har jag separat och behöver en ren regulator, tror max ligger runt 10-15A ut från statorn.

Hjälp? :)

Är det så att regulatorn är ansluten till systemet med två anslutningar och helt enkelt klipper växelspänningen när spänningen går över ett visst värde så kunde man koppla in en likriktardiod eller två likriktardioder i serie mellan regulatorns ena anslutning och systemet.
En likriktardiod höjer spänningen ca 1 Volt, två ca 2 Volt. Mellan plus och minusanslutningen.

Ett enkelt sätt inhandla dioder är i form av en enfaslikriktare med 4 stycken dioder i ett hölje.

Med Plus IN kopplat till Minusanslutningen (!) på likriktaren och Plus UT från Plusanslutningen på likriktaren ger två dioder i serie ca 2 extra Volt.
Med Plus IN kopplat till Minusanslutningen (!) på likriktaren och Plus UT från en av likriktarens växelströmsanslutningar blir det bara en diod som är inkopplad och ca 1 extra Volt.

Ovan begränsar bara ENA "perioden" från 1-fas växelström.

Vill man det ska fungera i båda riktningar behövs en 1-faslikriktare för 1 extra Volt.
Vill man det ska fungera i båda riktningar behövs två 1-faslikriktare motkopplade för 2 extra Volt.

Men sitter regulatorn efter likriktaren räcker det med en 1-faslikriktare, även för ca 2 Volt extra.

Allt under förutsättning att dagens regulator fungerar som två seriekopplade och motriktade Zénerdioder som klipper över en viss spänning.
Alternativ till RS (som har svensk hemsida också).
https://se.farnell.com/solid-state/kbpc2502/bridge-rectifier-single-phase/dp/1905280

Exempel med likriktarbrygga inkopplad för att se hur stort spänningsfallet blir med olika ström genom den.
1 Ampere gav 1,48 Volt
2 Ampere gav 1,55 Volt
3 Ampere gav 1,59 Volt ( ja noga 3,01A, men sista 0,01 ingen praktisk betydelse)
se foton
 

Bifogat

  • 2020-12-07-ENellerTVÅextraVolt.png
    2020-12-07-ENellerTVÅextraVolt.png
    106.2 KB · Visningar: 9
  • 1-Ampere-1k48-Volt.jpg
    1-Ampere-1k48-Volt.jpg
    92.5 KB · Visningar: 6
  • 2-Ampere-1k55-Volt.jpg
    2-Ampere-1k55-Volt.jpg
    91.9 KB · Visningar: 5
  • 3-Ampere-1k59-Volt.jpg
    3-Ampere-1k59-Volt.jpg
    93.3 KB · Visningar: 6
Last edited:
TS, Som Comeback redan nämnt så rekommenderas inte det batteriet till din hoj. Funkar säkert ändå men tråkigt att chansa.

R/R borde funka till din hoj, iaf enligt de scheman jag kollat på.


Nu tänker jag "kapa" tråden lite när du finns här, regulatorfråga så det är topic men inte just hoj...

En fas likriktare, behöver regulator, har du något tips?

Nuvarande reglerar lite för mycket, ger max 13V allt av och maxvarv så de laddar dåligt med något på, typ neråt 12V.
Utan regulator skenar laddningen uppåt 16-17 så det funkar inte att köra utan på sikt.

Nuvarande regulator har en anslutning mot ena statoranslutningen och andra via tändlåset mot batteriplus, andra statoranslutningen går tillsammans med den som är ansluten till regulatorn till likriktaren.
Så likriktare har jag separat och behöver en ren regulator, tror max ligger runt 10-15A ut från statorn.

Hjälp? :)
Jag googlade och hittade genast en stor mängd regulatorer. ”Regulator [insert volt here]”. Jag kan ha missuppfattat ditt rop på hjälp också, säg till om jag är trög. :tungan
 
Är det så att regulatorn är ansluten till systemet med två anslutningar och helt enkelt klipper växelspänningen när spänningen går över ett visst värde så kunde man koppla in en likriktardiod eller två likriktardioder i serie mellan regulatorns ena anslutning och systemet.
En likriktardiod höjer spänningen ca 1 Volt, två ca 2 Volt. Mellan plus och minusanslutningen.

Ett enkelt sätt inhandla dioder är i form av en enfaslikriktare med 4 stycken dioder i ett hölje.

Med Plus IN kopplat till Minusanslutningen (!) på likriktaren och Plus UT från Plusanslutningen på likriktaren ger två dioder i serie ca 2 extra Volt.
Med Plus IN kopplat till Minusanslutningen (!) på likriktaren och Plus UT från en av likriktarens växelströmsanslutningar blir det bara en diod som är inkopplad och ca 1 extra Volt.

Ovan begränsar bara ENA "perioden" från 1-fas växelström.

Vill man det ska fungera i båda riktningar behövs en 1-faslikriktare för 1 extra Volt.
Vill man det ska fungera i båda riktningar behövs två 1-faslikriktare motkopplade för 2 extra Volt.

Men sitter regulatorn efter likriktaren räcker det med en 1-faslikriktare, även för ca 2 Volt extra.

Allt under förutsättning att dagens regulator fungerar som två seriekopplade och motriktade Zénerdioder som klipper över en viss spänning.
Alternativ till RS (som har svensk hemsida också).
https://se.farnell.com/solid-state/kbpc2502/bridge-rectifier-single-phase/dp/1905280

Exempel med likriktarbrygga inkopplad för att se hur stort spänningsfallet blir med olika ström genom den.
1 Ampere gav 1,48 Volt
2 Ampere gav 1,55 Volt
3 Ampere gav 1,59 Volt ( ja noga 3,01A, men sista 0,01 ingen praktisk betydelse)
se foton

Det där lät....besvärligt....

Två trådar från statorn, bägge till likriktaren och "likriktare-ut" till batteiplus.
Regulatorn har två anslutningar, ena går till ena statoranslutningen och andra går till batteriplus via tändningslåset.

Min förhoppnimg är att det finns ett svar typ. "välj vilken regulator av denna(insert rätt typ)av regulator och kör och var glad" och bara någon antingen pekar i rätt riktning eller förklarar vilka parametrar jag behöver ta hänsyn till så är jag tacksam. :)

Bygga eget känns som sista utvägen. :tungan

TS, Som Comeback redan nämnt så rekommenderas inte det batteriet till din hoj. Funkar säkert ändå men tråkigt att chansa.

R/R borde funka till din hoj, iaf enligt de scheman jag kollat på.



Jag googlade och hittade genast en stor mängd regulatorer. ”Regulator [insert volt here]”. Jag kan ha missuppfattat ditt rop på hjälp också, säg till om jag är trög. :tungan

Har med hittat en masse, vad som funkar är dock inte min kopp thé...
 
Det där lät....besvärligt....

Två trådar från statorn, bägge till likriktaren och "likriktare-ut" till batteiplus.
Regulatorn har två anslutningar, ena går till ena statoranslutningen och andra går till batteriplus via tändningslåset.

Min förhoppnimg är att det finns ett svar typ. "välj vilken regulator av denna(insert rätt typ)av regulator och kör och var glad" och bara någon antingen pekar i rätt riktning eller förklarar vilka parametrar jag behöver ta hänsyn till så är jag tacksam. :)

Bygga eget känns som sista utvägen. :tungan



Har med hittat en masse, vad som funkar är dock inte min kopp thé...

Jag får inte riktigt ihop detta. Vad är det för hoj? Finns elschema?
 
Det där lät....besvärligt....

Två trådar från statorn, bägge till likriktaren och "likriktare-ut" till batteiplus.
Regulatorn har två anslutningar, ena går till ena statoranslutningen och andra går till batteriplus via tändningslåset.

Min förhoppnimg är att det finns ett svar typ. "välj vilken regulator av denna(insert rätt typ)av regulator och kör och var glad" och bara någon antingen pekar i rätt riktning eller förklarar vilka parametrar jag behöver ta hänsyn till så är jag tacksam. :)

Bygga eget känns som sista utvägen. :tungan

Har med hittat en masse, vad som funkar är dock inte min kopp thé...

Tydligt att regulatorn "mäter" spänningen mellan
ena statoranslutningen
och
batteriplus
Och när den spänningen blir för hög så reglerar den bort överskottet.
Min ide blir därför att koppla in en 1-faslikriktare mellan
Regulatorns ena anslutning
och
ena statoranslutningen.
För att höja spänningen när regulatorn börjar "klippa". För som jag fattar det har du med inkopplad regulator "bara" 13 Volt till batteriet.

Ett alternativ om du vill köpa färdigt är att inhandla en modern MOSFET MC-regulator.
Dessa har 3 anslutningar för ström från en 3-fasgenerator.
Det borde gå att få funktion med din 1-fasgenerator ansluten till 2 av de 3 anslutningarna på MC regulatorn.
 
Tydligt att regulatorn "mäter" spänningen mellan
ena statoranslutningen
och
batteriplus
Och när den spänningen blir för hög så reglerar den bort överskottet.
Min ide blir därför att koppla in en 1-faslikriktare mellan
Regulatorns ena anslutning
och
ena statoranslutningen.
För att höja spänningen när regulatorn börjar "klippa". För som jag fattar det har du med inkopplad regulator "bara" 13 Volt till batteriet.

Ett alternativ om du vill köpa färdigt är att inhandla en modern MOSFET MC-regulator.
Dessa har 3 anslutningar för ström från en 3-fasgenerator.
Det borde gå att få funktion med din 1-fasgenerator ansluten till 2 av de 3 anslutningarna på MC regulatorn.
What he said! :tummenupp
Måste vara betydligt enklare att ersätta nuvarande regulator och rectifier med en kombinerad variant.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top