Litet oljeläckage, laga med kemisk metall?

• Thread starter Thread starter R&B
  • Start date Start date

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
GSX 750F -90
EDIT: Kolla sida två istället.

Precis köpt en Suzuki GSX 750F från 1990 som har två små oljeläckage, det ena är vid oljepluggen och jag antar att det är för att den förra ägaren drog åt lite dåligt, tänker dock köpa ny plugg och av magnetisk typ. Min förhoppning är att det då ska bli tätt, kan jag behöva O-ring?

Den andra läckan är på rören som går från motorblocket upp till cylindrarna, antar att det är för att motorn är oljekyld som dessa rör existerar?

Hur som helst, min tanke är följande:

Skulle jag kunna tappa ur oljan, avfetta och kanske tvätta med kemiskt ren besin, rugga upp ytan och täta med kemisk metall?

Vilken kemisk metall/tätningsmassa är att föredra? Den måste klara olja, bensin samt värmen. (Hur varmt blir det?)

Inte min motor på bilden men det är dom två nedre hålen som rören är kopplade på.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=308225&d=1272398164

Last edited:
Nej fyfan, använd inte kemisk metall. Det är nog den sämsta uppfinningen någonsin. Det blir poröst och ramlar sönder, i alla fall de gånger jag testat.

Vart på rören är läckan egentligen? Är dom sönderskavda är det ju bara att byta, är det någon anslutning är det väl bara att dra åt eller plocka isär och ha i lite tätningsmassa etc etc, allt är bättre än sån där "metall" :tummenupp

Om det droppas vid oljepluggen så finns risken snarare att tidigare ägare har dragit åt för hårt än för löst. Och dragit sönder gängorna. Det är nog en ganska fingängad plugg som sitter direkt i aluminiumet. Då drar man lätt sönder den. Och då måste det lagas med hjälp av en insatsgänga, har man inte prylarna så kanske en motorrenoveringsfirma tar ca 500kr för att fixa det.

Det sitter nog ingen vanlig o-ring av gummi där. Utan en kopparpackning. De är det bra om man byter varje gång man tar loss pluggen. Läker det inte mycket utan bara svettas lite vid pluggen kanske det är för att tidigare ägare återanvänt kopparpackningen flera gånger.

Är det rören som läker eller där rören möter blocket?

Kemiskmetall är på sin höjd en tillfällig nödlösning.

Okej så ny kopparpackning till oljepluggen, check!

Skulle inte sätta mitt liv på detta men jag tycker det ser ut som om det är rören som läcker.
Får kolla lite noggrannare.

Hur jävligt skulle det vara att byta dessa rör? Måste man riva ner cylindrarna för att få lös dom eller hur funkar det?

Ska du laga med något kemiskt så är det JB Weld som gäller!

Oljepluggen är som sagt snarare för hårt dragen än för löst, inget går sönder för att man drar det för löst! Lossnar möjligen, men sönder går det inte. Men troligast är att kopparpackningen som ska sitta där antingen inte finns eller är slut. Kostar inte många kronor hos din lokala Suzukimånglare. En gummipackning skulle jag inte sätta dit!

Om det nu är en oljekanal så kan det vara som så att det måste vara kliniskt rent även på insidan, men det kanske var så du menade.

Back in the days var det en supermek som skulle riva ner en V70-låda lite snabbt, packbox eller koppling - minns ej, fort skulle det gå så han testade att slita loss lådan utan växellådslyft.. **kaBraakKnäck**..två meter fritt fall ner på verkstadsgolvet. Skiten sprack och nu blev det ännu mera bråttom :D Svetsguru kontaktades och denne förklara att själva svetsningen är inget problem men då måste det just vara kliniskt rent = ingen olja även på insidan = slutade med en ny låda denna gång.

Sen om hokuspokusmedel är att rekommendera i detta fall överhuvudtaget har jag ingen aning om.

Om det nu är en oljekanal så kan det vara som så att det måste vara kliniskt rent även på insidan, men det kanske var så du menade.

Det där låter inge vidare hoppfullt... Ska det vara rent på insidan måste jag ändå riva allt och då skulle man lika gärna kunna montera nytt...

Du ska ha den med röd och svart tub. Här är dom dessutom billigare: http://thojo.se/prodlist.htm
Jag har handlat av honom, funkade kanon :tummenupp

Då slänger jag iväg en beställning där, tack för tipset!

Får helt enkelt hålla tummarna för att JB Weld håller! Har ingen lust att riva hela maskinen nu när säsongen är i full gång!
Maskinen är ändå såpass gammal och kostade inte heller allt för mycket så en hokus pokus lagning duger nog!

Det ska alltså gå att släppa på rören utan att behöva riva större delen av motorn?

Det var några år sen jag meckade med en sånn motor men generellt sätt så konstruerar man motorn så att den ska gå att laga. Som jag minns det så går väl rören in i blocket lite längre ner och går att lossa i ena eller andra änden.

Du kan väl masa dej ut till garaget, böja dej ner och knäppa en bild? :)

/Fredde

Last edited:
Det var några år sen jag meckade med en sånn motor men generellt sätt så konstruerar man motorn så att den ska gå att laga. Som jag minns det så går väl rören in i blocket lite längre ner och går att lossa i ena eller andra änden.

Du kan väl masa dej ut till garaget, böja dej ner och knäppa en bild? :)

/Fredde

Tyvärr har jag bara en mobilkamera så kvalitén är därefter...

Tog en närmare inspektion nu och det ser ut som om någon före mig har varit och kladdat rätt friskt med någonslags tätning.
Syntes inte vid köpet pga alla kåpor, aja inte hela världen.

Bifogat

• DSC00019.JPG
    DSC00019.JPG
    208.4 KB · Visningar: 286
  • DSC00020.JPG
    DSC00020.JPG
    208.3 KB · Visningar: 223
  • test3.jpg
    test3.jpg
    223.7 KB · Visningar: 205
  • test.jpg
    test.jpg
    161.5 KB · Visningar: 185
Last edited:
Tvätta och gör rent så blir det nog enklare att se vart läckan är. ;)

/Fredde

Haha! Den var väntad :P

Ska göra det, inte hunnit än bara, köpte hojen igår, plockat av packväskor med fästen, alla kåpor bort och bytt framdrev idag.

Återkommer med bättre bilder (lånar riktig kamera) på en ren hoj, förhoppningsvis på tisdag :)

... köpte hojen igår...

Då kanske det är en ide att stämma av detta med tidigare ägare vad som varit problemet bara sådär "upplysningvis", speciellt om han försökt dra på någon klet innan. Det finns ju självklart en risk att den läcker i någon packning också och att det inte bara är oring som är kass.

/Fredde

Då kanske det är en ide att stämma av detta med tidigare ägare vad som varit problemet bara sådär "upplysningvis", speciellt om han försökt dra på någon klet innan. Det finns ju självklart en risk att den läcker i någon packning också och att det inte bara är oring som är kass.

/Fredde

Förra ägaren hade bara hojen i tre veckor sen fick han tydligen ett kanonerbjudande på en annan hoj, han stod där med två hojar nu och ville bara bli av med denna. Vill jag veta nåt får jag försöka leta rätt på förrförra ägaren isf.

Förra ägaren hade bara hojen i tre veckor sen fick han tydligen ett kanonerbjudande på en annan hoj, han stod där med två hojar nu och ville bara bli av med denna. Vill jag veta nåt får jag försöka leta rätt på förrförra ägaren isf.

Köpa - upptäcka fel - fullaga - sälja vidare.
Det är väl så det brukar funka.

"Ägaruppgifter kan du bara få på ett fordon som ägs av ett företag eller en organisation, en så kallad juridisk person. Om fordonet är registrerat på en privatperson får Transportstyrelsen enligt personuppgiftslagen (1998:204) inte publicera ägaruppgifter på Internet.

Du kan istället få uppgifterna via fax om du uppger ett faxnummer. Detta informeras du om i steg 2 i tjänsten. Sök uppgifter om annat fordon är en tjänst som främst är till för privatpersoner. Det är inte tillåtet att använda uppgifterna för behandling i andra system. Till företag erbjuder vi i stället direktåtkomst till vägtrafikregistret."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordons-agaruppgift/

Eller så ringer du:

Kundtjänst för fordonsfrågor 0771-14 15 16

Köpa - upptäcka fel - fullaga - sälja vidare.
Det är väl så det brukar funka.

Kan tänka mig att det finns folk som gör så, tråkigt men så är det.
Jag försöker ta det här med någorlunda ro ändå, bortsett ifrån dom små oljeläckorna är det inga fel på hojen så lyckas jag bara täta dom så var det ändå ett ok köp. :)

"Ägaruppgifter kan du bara få på ett fordon som ägs av ett företag eller en organisation, en så kallad juridisk person. Om fordonet är registrerat på en privatperson får Transportstyrelsen enligt personuppgiftslagen (1998:204) inte publicera ägaruppgifter på Internet.

Du kan istället få uppgifterna via fax om du uppger ett faxnummer. Detta informeras du om i steg 2 i tjänsten. Sök uppgifter om annat fordon är en tjänst som främst är till för privatpersoner. Det är inte tillåtet att använda uppgifterna för behandling i andra system. Till företag erbjuder vi i stället direktåtkomst till vägtrafikregistret."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordons-agaruppgift/

Eller så ringer du:

Kundtjänst för fordonsfrågor 0771-14 15 16

Tackar, då ringer jag dom imorgon då!

*/ ?>
Back