Litet bilproblem, vid däckbyte.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Bror min skulle byta till mina vinterdäck på min bil nu när jag inte kan göra något själv pga axeln.
När han kommer till ena bakhjulet och har tagit loss befintlig fälg, och kommer och ska sätta på vinterfälgen så har det liksom vridit sig, så det går inte att få i bultarna. Något innanför skivan har vridit sig liksom.

Jag vet inte om vi kanske är helt dumma i huvudet, men vad ska man göra år det? Bilen är en automatare, och den är upphissad med domkraft vid bakhjulet, och står i en lätt nerförsbacke....

Vrid lite på skivan/trumman så kommer hålen rätt alt. pilla lite med mejsel så är du i hamn.
Hålen innanför är navet med gängor och dom utanför är bara till bromstrumman/skivan.
Mvh

ps
En del skivor har en liten låsskruv som ser till att hålla skivan vid däckbyten ex. finns det ett litet hål, kan ni sätta i en skruv(ofta försänkt) så slipper ni detta problem i framtiden.
ds

En Audi? Lr BMw ? ...

Skivan sitter inte fast i drivaxeln, Handbromsen är bergis på oxå ..

Lägg klossar under hjulen så att bilen inte far iväg, lossa handbromsen och pilla/vrid skivan rätt igen ...
Lycka till

SATAN försen igen....:huvet

Ja, det är en BMW.
Okej, ska få ut brorsan att testa att lossa handbromsen. Men den står i en backe alltså... Hoppas det räcker med en kloss, är ju bara ena bakhjulet i backen...

Brb....

Edit: Hur kan det ha hamnat så från början, när handbromsen varit åtdragen från början?

Last edited:
Ja, det är en BMW.
Okej, ska få ut brorsan att testa att lossa handbromsen. Men den står i en backe alltså... Hoppas det räcker med en kloss, är ju bara ena bakhjulet i backen...

Brb....

Edit: Hur kan det ha hamnat så från början, när handbromsen varit åtdragen från början?

Handbromsen låser skivan,inte drivaxeln om den lilla skruven saknas.

Ja, det är en BMW.

Brb....

Tjaa , Bromsarna går ju på skivan / trumman drivaxeln är ju inte bromsad i detta läge

räcker med att motorn vill vrida sig lite om växeln ligger i så blir det så

SATAN försen igen....

Den andra däcket som är i backen vrider sig lite när man hissar upp bilen, vilket får det andra att följa med, thats why.

Den andra däcket som är i backen vrider sig lite när man hissar upp bilen, vilket får det andra att följa med, thats why.

Nja alltså han tar ju inte loss alla hjulbultar innan han hissat bilen och så precis diff är det inte på en Bmw förutom (kanske) med 510hk under huven och då med en helvetes diffbroms alt AGA-diff ala raggarvagn ;)

Det rör sig gärna när man lossar på grejjerna, inget konstigt om ingen låsning finnes. Bmw´s handbroms har haft en ganska kass konstruktion/funktion under många år nu så skivan kan mkt väl ha flyttat på sig trots allt.

Nja alltså han tar ju inte loss alla hjulbultar innan han hissat bilen och så precis diff är det inte på en Bmw förutom (kanske) med 510hk under huven och då med en helvetes diffbroms alt AGA-diff ala raggarvagn ;)

Det rör sig gärna när man lossar på grejjerna, inget konstigt om ingen låsning finnes. Bmw´s handbroms har haft en ganska kass konstruktion/funktion under många år nu så skivan kan mkt väl ha flyttat på sig trots allt.

Hade först ditt svar på frågan, men sen skrev jag det andra svaret.
För det kan vara hur som.

Jag har aldrig sett problemet i det hela eftersom jag alltid vrider rätt skivan eftersom den 9/10 flyttar lite på sig o jag har inte riktigt sett det som nåt man måste ha en orsak till varför det blir så :D

Problemet åtgärdat och jag känner mig blond och dum. :rodnar Bilar är inte riktigt min grej..

Jättebra förutsättningar dessutom - utomhus, regnar och becksvart. Han får skylla sig själv, för han kunde gjort det i förmiddags, men då "orkade" han inte.

Problemet åtgärdat och jag känner mig blond och dum. :rodnar Bilar är inte riktigt min grej..

Jättebra förutsättningar dessutom - utomhus, regnar och becksvart. Han får skylla sig själv, för han kunde gjort det i förmiddags, men då "orkade" han inte.

Jag hade nog oxå stått som ett fån med det problemet. Har aldrig hört talas om det innan, men jag har aldrig haft nån BMW heller.

Jag hade nog oxå stått som ett fån med det problemet. Har aldrig hört talas om det innan, men jag har aldrig haft nån BMW heller.

Ända sen jag skaffade min första bil har jag bytt hjulen själv, och detta har aldrig inträffat förr. Men ja, man lär så länge man lever. :huvet:D

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti