Literhojarna 05-06

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Så, nu när lite tid har passerat sedan 954:an och jag med den gick på ödesdiger skogspromenad har jag börjat kolla på förmågor inför nästa säsong. Valet står mellan, i princip, samtliga av de stora fyra 05-06 (ZX10R och CBR1000RR 2006, R1 05-06, K5/K6); åkningen är den vanliga, lite längre repor, bus, bankörningar och gruppkörningar. Så länge hojen är ondskefullt svart och i bra skick är jag nöjd.

Anywho, det är ett par frågor jag gärna skulle få input på. Innan jag ställer dem så vill jag bara poängtera att nej, jag kan inte dra ut och provköra hojarna i skrivande stund. Får inte gå på ytterligare två månader.

Hursomhaver. Det jag undrar är följande:

-Ni som kör rettan, hur har ni handskats med effekttappet i mellanregistret? PC m.m. plus mappning? Resultat?

-Ni som kör gixxer/blejd, har någon av er flyttat fotpinnar? Resultat? Är 186 och har trasiga knän, så en helt fuckad knäställning lär bli jobbig.

-Till sist, är det något på de respektive modellerna jag specifikt bör hålla utkik efter? Har läst skapliga spaltmeter med info, men om någon vill tillföra något så uppskattas ju det.

Tack på forehand, som Arne Hägerfors skulle ha sagt innan han fått en flygande ölburk i fontanellen.
 
Testa zx10 06:a-07:a är själv 186 och hade en kawa 1 säsong,
Dom är inte riktigt lika brutala som 04-05 modellerna men med lite akra och höjning bak och lite sänkning fram så svänger den oxå på en fem öring

jag tyckte att man satt skönt för lite längre åkning och effekt har den så de räcker,
har sett en dela svarta för rimliga pengar under förra hösten, sålde själv min förra året i början av säsongen för en 70 lappar och den hade gått strax under 1000mil,

tittade just på blocket verkar inte finnas något bra kap just nu dock.
 
Yes, precis därför jag tittar på 06:an. Ska ha 07:an i tanke också. Tackar.
 
Kör ZX10.an 05.a och är 195cm lång och kör 25 mils turer utan problem på den!
Sitter kanonbra! bra med effekt..ännu goare register med pc3 och filter. toppenskoj hoj! lite svampig frambroms orginal enligt mig..hade oxo en 954 innan och den har ju underbara bromsar! men man vänjer sig. Kan byta till en annan bromscylinder dock.

Har bara ros om denna maskinen efter kört den i 1 säsong.

/Martin
 
Kör ZX10.an 05.a och är 195cm lång och kör 25 mils turer utan problem på den!
Sitter kanonbra! bra med effekt..ännu goare register med pc3 och filter. toppenskoj hoj! lite svampig frambroms orginal enligt mig..hade oxo en 954 innan och den har ju underbara bromsar! men man vänjer sig. Kan byta till en annan bromscylinder dock.

Har bara ros om denna maskinen efter kört den i 1 säsong.

/Martin

Vet du hur det är med höjden på fotpinnarna på din jämfört med 09? På 09:an har jag knäna uppe vid hakan. Jag är ett par cm längre än dig. :såjaponken
 
Jag är supernöjd med min K5'a men den är ju mindre än R1'an och är du en dec längre än jag med knäproblem så rekommenderar jag nog ändå den rymligare Rettan även fast K5'an är den roligaste/vettigaste av dem i min mening (har testat alla). Ingen har så underbart mellanregister som K5'an och det är där nålen spenderar mest av sin tid på en 1000 faktiskt. Det blir rätt hysteriskt på femsiffriga rpm (även om det är roligt ibland oxå)

Hondan har fått kritik för hur beige och tråkig den är. Kawan kan bita ifrån rätt bra om man inte har 100% koll och kräver lite fix för att nå sin fulla potential. Mitt tips till dig:

1: R1 (pga storleken o knäna)
2: K5 (underbar motor)
3: ZX10 (roligare än Hondan)
4: CBR (typisk honda, klarar allt men saknar lite karaktär)

Lycka till! // K
 
Har kört R1:an och precis köpt CBR:en...

R1:an har inget mellanregister, den jag körde var iofs helt original men den behövde man ju varva rejält om det skulle hända något. Inte direkt den karaktären jag vill ha hos en litershoj.

CBR:en är grymt skön att köra, motorn drar jämnt över hela registret och bromsarna är grymma. Det man kan sakna hos den är den där vilda "wheelar överallt"-känslan. Den går som ett skott men lyfter inte på framhjulet om du inte vill det, men effekten finns där så vill du ha upp den på bakhjulet är det inga problem. Känns som en grymt välbyggd hoj med hög kvalitét...

Vad det gäller körställningen så kommer jag faktiskt inte ihåg hur R1:an va, men den är säkert bättre för knäna än Firebladen. På Hondan har man en riktigt sportig körställning med skarp knävinkel.
 
R1:an hade varit ett ledande val om inte för effektkurvan. Längtar inte efter en slangbella, direkt. Det, tycker jag, borde man väl kunna lösa genom PC, men som sagts ovan vore det intressant att höra från någon som gjort det.
 
Har haft både Blade 06 och K6 och måste säga att motorn i
Gixxern känns helt överlägsen, men det kanske är en smaksak.

Jag är 182 cm och satt bättre på Gixxern.
 
Har både en zx10 06 och en gixxer 06 i familjen,

Gixxern: efter 20 mil har man ont i baken, knäna värker lite (1.80 lång) men inga stora problem, efter 40 mil har man ytterligare lite mer ont på förut nämnda ställen men den funkar att köra långt med. På bana grymt vrid och lättsvängd men (enligt sambon) lite lurigare än ZX att dosera gasen rätt.

ZX10: Efter 20 mil ont i handleder och knän, efter 40 mil ordentligt ont i handlederna, lite jobbigare än gixxern på långa turer. Diverse vibrationer i handtag gör att fingrarna domnar bort efter ett tag, har aldrig märkt det på gsxr:en. På bana, kräver ett mer bestämt handlag in i kurvorna men väl där är den bergstadig (fortfarande enligt sambon, JAG har inte fått pröva hennes ZX på bana... bara tvärtom)

En iriterande detalj är att jag fått byta packboxar på gixxern varje år.

Tja mina två ören, du blir förmodligen nöjd med vilken som, men jag föredrar gixxern
 
Vi har ju snackat om detta lite tidigare...

R1: Tror du kan fixa till denna med PC3 och en neddrevning då körställningen är överlägset bäst! Är även grymt stadig på ett hjul...

Gixxer: Som alla andra skrivit...motorn är underbar!

Cbr: Lugn, fin och städad med bra chassie samt bromsar enligt gällande honda standard! Dock trång som bara den och att skjutsa på den är ett brott mot mänskliga rättigheter!

Zx: Enda hojen jag inte kört men inte hört något dåligt om den utan tvärt om! Trots att jag inte ser mig som utseendefixerad när det gäller hojar måste jag ändå säga att årgången 06-07 är det fulaste som producerats efter millenieskiftet!
 
Känns som att det lutar åt en Gixxer. Får väl flytta fotpinnarna i värsta fall.
 
Ja asså hur sitter vi som är långa på en K6?? Själv är man 188 lång.
Sitter hyfsat bra på 929an, men undrar verkligen hur en K6 är!?

Motorn råder väl inget tvekan om. Kvalité på Suzuki är väl bra det me som man har hört!?
 
får inte gå på två månader ? vad hände ? sitter själv här med gipsat ben som jag inte får använda på två veckor..
 
får inte gå på två månader ? vad hände ? sitter själv här med gipsat ben som jag inte får använda på två veckor..

Gick på en jävligt onödig skogspromenad. Rejäl hjärnskakning, korsband- och ligamentskador i båda knäna, tibiakondylfraktur på höger dessutom. Två operationer, ett par veckor på sjukan osv. Får inte stödja på höger ben på ytterligare en och en halv månad typ och sedan måste jag ju bygga upp allt.. Har ortoser på båda benen, ser ut som Forrest Gump. Själv?
 
Last edited:
Jävlar låter som en ordentlig vurpa. Lider med dig men detaljer! Vad hände som orsakade vurpan? Bara onödigt hög fart eller?

Ps din blogg är rolig
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top