Liten kille behöver hjälp med val av hoj

brainstorm

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Hoj
Susuki GSX400
Nu är det så att jag har drömt om att skaffa MC kort så länge jag kan minnas och nu är jag 23 år.
Jag vill ta körkort till tung MC, men till problemet så är jag bara 1.65 cm lång.
Så det är svårt för mig att hitta någon hoj som passar.
Jag har köpt en Yamaha XV750SE -82 som jag har börjat övningsköra på nu. men den känns väldigt tungt för mig, den vägar ca 230 kg.

Väger alla A hojar så mycket eller finns det någon annan hoj som skulle passa mig som första hoj?

Är en sporthoj något för mig angående min längd? vill ju helst stå stadigt med båda hälarna på marken.

Tacksam för hjälp

mm, har kollat på den nu å den är inte så farligt dyr å den ser fräch ut.
Den såg inte så hög ut heller. Vad kan den väga tro? någon som vet?
Kruxet är att det är en 650, det måste vara minst 700 cc för att köra upp med den.

En kollega till mig här nere i Tyskland har en SV 650 med sänkningssats redan monterad till salu. Någonstans runt 40-45 000 hade han tänkt sig, är det intressant kan jag kolla närmare vad hans lägsta pris är, kommer inte exakt ihåg vad han sa.

Jag kan transportera upp den åt dig till nästa helg. :)

mm, har kollat på den nu å den är inte så farligt dyr å den ser fräch ut.
Den såg inte så hög ut heller. Vad kan den väga tro? någon som vet?
Kruxet är att det är en 650, det måste vara minst 700 cc för att köra upp med den.

169 kilo "torr", 81 cm i sadelhöjd. Avser den 05:an jag har (ja inte hästen, för det lär väl kommentaras :D )

Ducati Monster är väl ganska låg också, liksom Kawa ER-6.

Japp :tummenupp

Lika lång som du, kör de flesta hojar utan problem..
cbr600 - 99
cbr900 - 95
cbr929 - 00
vfr800 - 02
zx6r - 05
r1 - 03
husaberg 650 - 05

Enda hojen jag haft problem med är gixxer k3, den var för lång från sadel till styret, låg som en utsträckt pannkaka pån.. funka inte. annars har alla andra funkar utmärkt.

Ducati monster 800 har en sadelhöjd på 800mm, sen kan man ju byta till 620 sadeln och då blir den 770mm hög (tror att det funkar på samma sätt till äldre monster också).
Kawa ER6 är 785mm hög.

Tror att det handlar mycket om hur bred cykeln är, och då har ju twinarna och paralelltwinnarna ett klart övertag över radfyrorna !

169 kilo "torr", 81 cm i sadelhöjd. Avser den 05:an jag har (ja inte hästen, för det lär väl kommentaras :D )

Japp :tummenupp

Tack Tack, riktigt bra info där 169 kg torrvikt, det blir nog mycket bättre för mig en den jag har som väger 230 kr torrvikt.
Sitthöjd 81 cm hmm. Har du någon koll vad en sänkningssats kostar till den?
Topphastighet?
0-100?

Er6 el sv 650 lär nog vara ungefär lika höga o båda är väldigt lättkörda. Dock är det ju samma heller problem med båda på ingen av dem är över 700cc. Men trevliga att köra är dom!

Jag undrar just om sadelhöjden verkligen spelar så stor roll vid val av cykel, -Visst, är man kort når man inte ner så lätt men jag vet flera som mäter runt 1,60 ovan jord som kör Enduro och cross med standardhöjd och det är inga problem.
Trots allt är det ju en ganska liten del av framfarten som sker med fötterna i backen. Vid rödljusen räcker det ju oftast att köra ner högerfoten i backen, förutsatt att man planerar lite. De flesta moderna välbalanserade cyklar borde man ju klara sig fint med. Det bästa är väl att prova sig fram eftersom det skiljer ganska mycket mellan tyngdpunkt och hur lättmanövrerade olika cyklar är.
Jag inbilar mig att en XV är mer anpassad att cruisa i lugn fart på raka landsvägar, vilket kan göra den osmidig på manöverprov jämfört med en modernare "streethoj" typ honda hornet eller så.
-Kort sagt, man skall inte stirra sig blind på sadelhöjden.

Tack Tack, riktigt bra info där 169 kg torrvikt, det blir nog mycket bättre för mig en den jag har som väger 230 kr torrvikt.
Sitthöjd 81 cm hmm. Har du någon koll vad en sänkningssats kostar till den?
Topphastighet?
0-100?

Jag har hört 168 kilo torr, 208 km/h och 3,2 sekunder. Om det stämmer vet jag dock inte.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT