Liten köksrenoveringsfråga...

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hur många timmar borde det ta på ett ungefär att bygga om ett kök?

Som det är nu så ska ett kök från IKEA in, det ska kosta ca 20-25tusen. Spis och kyl/frys ska vara kvar.

Det är nu totalt 13 luckor, en lådsektion och 4 m. diskbänk i vinkel. En micro ska även byggas in.
Dessa 13 luckor mm. ska bytas ut mot dom nya grejjerna. Kanske inte exakt likadant men nåt liknande iaf. Diskhon ska inte flyttas utan ska vara kvar där den är.

Att riva ut all skit och slänga den borde väl inte ta mer än en dag va!?

Frågan är dock, hur lång tid tar det att bygga upp det nya sen?

Tar det mer än en vecka för två man som kan?

Riv ut det gamla själv så löser en erfaren köksmontör det på en dag.

Ja, det tar inte mer än en dag att riva ut om vatten och sånt är urkopplat så att inget strular med det vill säga... Är det alltså bara luckor som ska bytas och något lådskåp som det handlar om ska det inte ta så lång tid...
När jag tänker på renovering av ett kök så är det riva ut allt, förbereda vatten och avlopp och el, in med nytt golv, upp med skåpsstommar, bänkskivor, diskho, på med luckor o handtag, socklar, lister, kanske byggas mot taket, målning, kakel, fogning, montering av vitvaror, inkoppling av nytt vatten, avlopp och el...

om du gör det själv så tänk på att det finns många "problem " som kan uppstå...
dvs ta längre tid
och sen beror tiden på hur bra huset är bakom det gamla köket..
Och det vet man oftast först när det gamla är borta..

Ja, det tar inte mer än en dag att riva ut om vatten och sånt är urkopplat så att inget strular med det vill säga... Är det alltså bara luckor som ska bytas och något lådskåp som det handlar om ska det inte ta så lång tid...
När jag tänker på renovering av ett kök så är det riva ut allt, förbereda vatten och avlopp och el, in med nytt golv, upp med skåpsstommar, bänkskivor, diskho, på med luckor o handtag, socklar, lister, kanske byggas mot taket, målning, kakel, fogning, montering av vitvaror, inkoppling av nytt vatten, avlopp och el...

Nej, så krångligt ska det inte göras. Är som sagt bara skåp, luckor, diskbänk samt diskho/blandare som ska bytas ut. Avlopp, vatten el mm mm ska vara kvar.

Sen ska det kanske kaklas lite men det jag inte riktigt. Farsan är helt kass på sånt här. Men han tyckte att det lät lite mkt med 2 gubbar i 2 veckor för att fixa det.

Att lösa allt på en dag låter väl snabbt. Är ju massa skåpshandtag mm som ska skruvas ihop och pluppar i slåp att ställa in så hyllorna kommer på plats.

om du gör det själv så tänk på att det finns många "problem " som kan uppstå...
dvs ta längre tid
och sen beror tiden på hur bra huset är bakom det gamla köket..
Och det vet man oftast först när det gamla är borta..

Nej, jag ska inte göra nåt.

Pappa hade varit i kontakt med nån (jugge)gubbe som han skulle anlita. Han i sin tur har då arbetarna.

En erfaren kille monterar det på en dag, inkl. beslag. Riva kan du fixa själv alt. tar de honom en halv dag för det också.

En erfaren kille monterar det på en dag, inkl. beslag. Riva kan du fixa själv alt. tar de honom en halv dag för det också.

Jag hade gärna rivit ut skiten för jag älskar att gå bärsärk med en slägga samt kofot. Tyvärr bor gubben 42 mil bort, närmare bestämt i Råkkhålm.

O han vill nog inte riva själv. Han tycker det är tillräckligt krångligt att byta säkringarna i hallen ;)

De tog mig och tjejen en helg att riva ut de gamla. sedan byggde hon ihop alla nya sektioner i vardagsrummet och sen byggdes de upp igen nästa helg.
Ikea is the shit!!! två veckor inte en chans!!

Rivningen går snabbt och är i princip gratis!

Gå ut på stan en fredagskväll leta på några våldsamma snorisar som ni sätter ett sexpack folköl och en kofot i näven på :tummenupp

Rivning= 1 dag max
Städning= beror på hur snabb din tjej är
Nybygge= omöjligt att säga men på ett bygge där jag håller på och pular litegrann så monterades ett helt HTH-kök upp på 2 dagar av 2 man, då hade de allt annat än bråttom. De sade även att Ikea är det bästa köket att montera, det går snabbast av alla då det aldrig krånglar med prylar etc.
Ska du flytta vatten så beror det ju på själva rörmokaren om du inte drar det själv.
Men jag är ganska så säker på att det INTE tar 2 veckor :D Eller jo, om det är NyTeknik som ska montera det kanske :gnissla

Skulle tippa på 1 vecka för köket.

Jag (som inte kan ett piss om bygg) och en erfaren, duktig polare kastade ut mitt gamla kök och satte nytt. Då menar jag rubbet - hel mosaikvägg, ommålning, ombyggnation av ventsystem, golvläggning o hela skiten visserligen men om jag bara räknar kökssättandet så tog det nog 1 vecka (då var alla skåp/moduler ihopbyggda innan). Vi var iofs oftast apraka och det drar ner tempot så dra av några dagar till då men jag skulle iaf räkna med 1 vecka. Då har du lite marginal på det också.

Riva tog mig en dag ungefär själv. Knepet är att vara full och ha aggressiv musik i bakgrunden. Sen hjälper det om du bara kan hiva ut allt genom ett fönster.

Jag hoppas jag aldrig måste sätta ett nytt kök. Det var lätt bland top20-vidrigaste sakerna jag gjort. Ha det så kul! :)

Montera kök är ju finjobb jämfört med annat i byggbranschen, bra betalt är det också. Om man gör åt andra vill säga...

Bara lite skåp går fort, även om man är noggrann. Vi håller på just nu och bygger helt nytt kök (i ett f.d. sovrum/vardagsrum) och det innebar allt utrensat in till trossbotten och sedan ny el, vvs, mosaik på väggar osv. Skåpen är den lätta och snabba biten, som en glad amatör fixar på ett par dagar lätt som en plätt (om man har allt liggandes - beställningsvarors leveranstid räknar man inte med).

btw, handsåga bänkskivor i ek tar en stund och är svettigt... :näsblod

Bara lite skåp går fort, även om man är noggrann. Vi håller på just nu och bygger helt nytt kök (i ett f.d. sovrum/vardagsrum) och det innebar allt utrensat in till trossbotten och sedan ny el, vvs, mosaik på väggar osv. Skåpen är den lätta och snabba biten, som en glad amatör fixar på ett par dagar lätt som en plätt (om man har allt liggandes - beställningsvarors leveranstid räknar man inte med).

btw, handsåga bänkskivor i ek tar en stund och är svettigt... :näsblod

Alla människor, med någorlunda självaktning, äger en klinga och skulle aldrig få för sig att handsåga en bänkskiva :huvet

Jag har hört att det kan göras på 1 dag, men även att det kan ta två veckor. Det kanske beror på vem som utför arbetet?

Alla människor, med någorlunda självaktning, äger en klinga och skulle aldrig få för sig att handsåga en bänkskiva :huvet

Ah, men inte för de där runda och sirliga specialhålen :) Sticksågen bränner bara sönder sina stackars små blad - taskig kvalisort tydligen. Hålsågen för de infällda EvoLine-uttagen var dock lättare - 40 spänn för ett helt kit hos ByggMax (500 spänn för "originalsåg")...

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back