Liten etanolbrännare, hiss eller diss?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ja jo men som rubriken lyder tänkte jag köpa mig just en sådan, att ställa på soffbordet t.e.x eller på vägen ovanför tv:n.

Är det nåt att ha? Eller det luktar röv och beter sig allmänt illa?

Polarn har en och den tycker jag är mysig, dock är ju han partisk i frågan om man ska ha en eller inte.

Detalj_DIV.jpg

Köp en biltema 199kr och prova....

Jag tycker inte om det men smaken är ju som

Jag har en variant och det kan vara lite mysigt. Men jag använder koncentrerad spolarvätska. Luktar inget. Förbränner ca 1-1,5 dl per timme.

Du kan ju börja med att fylla ett rostfritt decilitermått och ställa på en bricka. Fyll på med t-blå. Tänd på. Ha gärna något som du kan kväva elden med om det skulle behövas. Lågorna blir nog ca 15 cm höga.

Det kan kanske vara fint men nackdelen är att den dels skapar en massa koldioxid och dels förbrukar syre.
Jag påpekade det för sambon när hon ville ha en men hon stod på sig.
Nu har till och med hon fått erkänna att den faktiskt påverkar luftkvaliteten i rummet märkbart. Trots att det är en ny och välventilerad lägenhet.

Så visst är det kanske fint men det har vissa nackdelar. Men det är klart. Har man problem med att det blir kallt i lägenheten så värmer den ju i alla fall lite.
Och har du folk hemma så kan ju lite lägre syrehalt och mer koldioxid göra dom lite sömniga så chansen att få dom i säng ökar. :-P

Det kan kanske vara fint men nackdelen är att den dels skapar en massa koldioxid och dels förbrukar syre.
Jag påpekade det för sambon när hon ville ha en men hon stod på sig.
Nu har till och med hon fått erkänna att den faktiskt påverkar luftkvaliteten i rummet märkbart. Trots att det är en ny och välventilerad lägenhet.

Så visst är det kanske fint men det har vissa nackdelar. Men det är klart. Har man problem med att det blir kallt i lägenheten så värmer den ju i alla fall lite.
Och har du folk hemma så kan ju lite lägre syrehalt och mer koldioxid göra dom lite sömniga så chansen att få dom i säng ökar. :-P

Mjaa det har jag också funderat på.. Tänkte ha den i vardagsrummet, ganska stort rum.

Haha om det fungerar och jag inte haft mitt på det torra så hade jag köpt 10 stycken :D

Mjaa det har jag också funderat på.. Tänkte ha den i vardagsrummet, ganska stort rum.

Haha om det fungerar och jag inte haft mitt på det torra så hade jag köpt 10 stycken :D

En öppen eld käkar rätt sanslösa mängder syre. En grill som glöder är tillräckligt för att se till att alla i en hel lägenhet kvävs eller dör av kolmonixidförgiftning (det händer några gånger om året).

Ger det någon reell värme att tala om?

Sugen på någon fuskkamin då lägenheten är kall som satan nu, men funderar mer på en elfuskis då dom iallafall ger 2000w vid behov

Sugen på någon fuskkamin då lägenheten är kall som satan nu, men funderar mer på en elfuskis då dom iallafall ger 2000w vid behov

Den ger väl värme som 5-10 värmeljus..

Har en sådan däringa prydnadseld i uterummet och den ger en smula värme och bidrar med lite "mys" men jag är inte särskillt säker på att de skulle göra sig lika bra i vardagsrummet..

Den ger väl värme som 5-10 värmeljus..

Har en sådan däringa prydnadseld i uterummet och den ger en smula värme och bidrar med lite "mys" men jag är inte särskillt säker på att de skulle göra sig lika bra i vardagsrummet..

Jag hade mina misstankar om att det var så..

Bättre om man är ute efter värme, eldning och mysighet... Ja, om man har möjlighet då...

Kakelugn.jpg

1-1,5 dl sprit per timme är 600-900 W, vilket inte helt går att jämföra med elektriskt element som ju har en termostat som ligger och slår till och från så den genomsnittliga effekten blir ju därmed lägre än specade 2000 W.

Nu e det så att 15 cm över en glödlampa håller man gärna handen. 15 cm över en fotogenlampa håller man INTE handen...
Även en katt värmer, men inte hela rummet utan bara magen på vilken man låter den vila.

Förövrigt så ska man inte elda etanol, det ska man dricka..

1-1,5 dl sprit per timme är 600-900 W, vilket inte helt går att jämföra med elektriskt element som ju har en termostat som ligger och slår till och från så den genomsnittliga effekten blir ju därmed lägre än specade 2000 W.

Antar att 95% av dom 600w går rakt upp i taket.

I motsats till vilken annan värmekälla?
Och hur påverkar det luftens rörelse i rummet?

Till motsats mot en el-eldstad som står på golvet med inbyggda fläktar?
Överhuvudtaget brukar alternativen vara mot en vägg i golvnivå.
Då värmer det väggarna och golvet, till skillnad från en prydnadssak 1,5meter upp med bara luft runtomkring.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back