Lite tips och råd till mig kanske

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Tjena, tidigare kört följande
GS500F
GPZ500s
ER6F (senaste)

Då er6:an blev stulen och jag tröttnade på att den var tokslö (kom ju knappt ens upp i 220) har jag istället riktat blicken mot en långsammare, roligare hoj. En supermotard.

Anledningen är att jag helt enkelt inte har råd att lägga 32000 i försäkring för en snabbare motorcykel.

Så jag prioriterar första hand.

1. Stryktålig
2. Låga serviceintervaller
3. Rolig (effekt!)
4. Billig (försäkring/inköp)

Min budget är någonstans runt 30,000 för hojen och
kanske 10,000 i försäkring.

Jag fyller 22 (2013) och har i Augusti 2013 haft hojkört i 2 år.

Mvh
 
Vill du undvika oljebyte och allmänt meck skall du bortse från i stort sett alla Husaberg, Husqvarna, Aprilia och KTM EXC! Kolla in japaner skulle jag påstå, typ Yamaha XT660. Annars en klassiker är ju allla KTM LC4 modeller 2003 och nyare, dessa kräver aningen mera meck än en japan men de är aningen rappare. Detta baserar jag helt på vad jag läst har absolut inga erfarenheter ja kan basera mina påståenden men man får ju rätta mig om jag har fel!
 
En XT660R ser riktigt perfekt ut faktiskt. Inte snabbare än 170 och mycket bakhjul istället. Kommer spara mitt liv! :)
 
bakhjul på xt660 är inte det lättaste.. kan tänka mig att det krävs en del trim och lättande för att det ska bli en bakhjulshoj! har kört en xt660x med slipon och en kugg mindre framdrev och det är precis man får upp den på 2an :crash
 
bakhjul på xt660 är inte det lättaste.. kan tänka mig att det krävs en del trim och lättande för att det ska bli en bakhjulshoj! har kört en xt660x med slipon och en kugg mindre framdrev och det är precis man får upp den på 2an :crash

:( men hur fan kommer det sig att försäkringen är så jävla dyr då?
Men jo, 47 hästar är lite för lite. Jag hade gärna sett att det vore någonstans runt 55.

Men låga serviceintervall/pålitligt är nästan viktigare än hästkrafter.
 
Lite modernare än XR då....

På vilket sätt modernare? Har kört 640 och 625 på både bana och gata och tyckte det var rätt lika jämfört med en Xr. Fjädringen är lite bättre på Ktm'en, det är väl det man märker av.
 
På vilket sätt modernare? Har kört 640 och 625 på både bana och gata och tyckte det var rätt lika jämfört med en Xr. Fjädringen är lite bättre på Ktm'en, det är väl det man märker av.

De är bara ställa en Duke å en XR brevid varandra å se....
 
Skulle spontant säga XR650 också. En Duke är inte att förringa heller. Har dock ingen egen erfarenhet av någon av hojarna men det är två jag själv funderat på av just de anledningar du nämner.
 
De är bara ställa en Duke å en XR brevid varandra å se....

Där är inga större skilnader vad jag kan se? Båda har vanlig ram, tanken utanpå osv. Det enda Duken har är en usd-gaffel.

Nej, bättre med en Xr som skakar mindre och håller bättre! :tungan
 
JAg har en i garaget, som jag borde sälja ... (för många motorcyklar, för lite plats)
Mycket bra allround hoj :hej

"Min budget är någonstans runt 30,000 för hojen och
kanske 10,000 i försäkring."

Vet inte om det kanske blir aktuellt då.
Men du får gärna skicka reggnr i PM så jag kan kolla runt lite på försäkringspremier.

MVH
 
Okej en liten uppdate:
Budget runt 35k (+5000)
Försäkringspremie runt 10-13 HEL/HEL
Ålder inte så viktigt (utseende mer - snyggt ska det vara)
Gärna 25kw / billig att strypa till 25kw (8 månader kvar på mitt strypta kk)
Hemkörning är en bonus, då kan köp göras nu i vinter.

MVH
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top