Lite till Italienskt

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jaha som Ducce betalning kom vi på fyllan fram till att polarn har en Vespa Super med sidovagn i källaren. Själv hade jag sett den för säkert 12 år sen & den har stått minst det dubbla. Så det måste ju vara den perfekta dagisräcern kom vi fram till ,man får ju med sig 2 ungar lätt på den:tummenupp
Så efter några veckor lyckades vi dra fram den ur vedhögen & konstaterade att nästan alla delar fanns, dock så var vagnen uppklippt i sittbrunnen (synd då det är en orginal Vespavagn) men det är ju fint för då får ju ungarna lättare plats.
Idag så har jag just fyllt i & klistrat igen kuveret till Tranportstyrelsen om ursprungskontroll, sen så kommer nog detta bygg eller renovering inte gå lika snabbt som förra för på sommaren så har jag bara plats hemma för det vi kör på & så är det så att jag alldrig rört 2takt heller. Det som är bra är att jag lärt känna Micke som har en Vespa affär (Getthipp) här i Örebro & att polarn nog har 12 st så det går nog att få lite info, sen så finns det en trevlig Vespa klubb som man kan dricka öl på i stan:tummenupp:tummenupp
Så detta ska nog gå bra men planen är att få ihop det i vinter så man kan hämta ungar nästa år.
Visst känns det som om denna tråd passar fint här på SP tänkte att nu byggs det ju bobber & HD här så va fan.
Lite bilder på liket då.
Just det en Vespa 150 Super -56:a är det

Bifogat

• SAM_2558.jpg
    SAM_2558.jpg
    148.1 KB · Visningar: 603
  • SAM_2561.jpg
    SAM_2561.jpg
    169.1 KB · Visningar: 652
  • SAM_2570.jpg
    SAM_2570.jpg
    147.4 KB · Visningar: 644
  • SAM_2564.jpg
    SAM_2564.jpg
    155 KB · Visningar: 597
  • DSC00189.JPG
    DSC00189.JPG
    38 KB · Visningar: 1,177
Fan så cool, synd på orginalholken bara, men den kanske går att rädda?

Mmm det ska bli kul. Dock så kommer det nog att se ungefär ut så här fast dock fungerande.
Holken är lite synd japp men jag tänkte att det är bra för då får man i 2 ungar på ledd i den sen om nåt år kan man svetsa igen den till "orginal" stuk för de är jävligt snygga. Fick till & med en ruta i äktaplast som nog var genomskinlig för 20 år sen sist, men man har formen på hur det ska vara mot plåten.
Så här ska det se ut men det kommer det inte att göra riktigt tror jag..

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    36.8 KB · Visningar: 759
Sidvagnsvespa är skitfränt ju! Smäller högre än rettor å gixxrar vid korvmojen i min bok!:tummenupp Har alltid haft en aversion mot div. scootermoppar men en äkta Vespa vill jag äga minst en gång i livet.

Har haft en såndär vespa faktiskt.
Stod bakom ett skjul i skokloster i bra många år innan jag fick lägga vantarna på den.
Lite rengöring, oljebyte, tändstift och förgasarkoll så gick den som fan sen. 70-80knyck
utan vidare roblems. 90 i den brantaste backen jag hittade
Dock så sålde jag den för en Jawa (jag var 14 :knäppskalle) vilket var riktigt synd.

Lycka till iaf! Din trådar är alltid läsvärda!

Kulspruta/vattenpistol alá Ural Dneper på vagnen.:yoparty

Kommer säkert bli asfränt med tanke på dina tidigare byggen::)

Tack alla jag hoppas med att det blir fränt, ska dock inte kapa & göra massa aluplåtar på denna men man kan nog få den lite rå ändå. Min GS 160 gör 85-90 & den är renoverad nyss enligt förra ägaren bara 5000mil sen hehe, gått över 30.000mil.
Har börjat fundera ifall man kanske skulle kunna få plats med den på tvären längst fram på lyftbordet då blir den ju inte så mycket ivägen.
Kanonide med vattenkanon åt ungarna i vagnen, fast jag vet inte hur poppis man skulle va i kvarteret eller på dagis när de kommer blöta varje dag, men fler såna fina förslag & så gärna om nån har en ide på småstolar man kan sätta i vagnen för det är ju inte så snyggt med bilbarnstolar precis.

fan va fräckt! på tiden att sporthoj utvecklas lite mer! tycker allt att man borde öppna upp mer för olika typer av hojar och uppdelning av forum efter "typ" :tummenupp

Ser onekligen riktigt roligt ut! Btw, visst var det du som gled in på en Ducce på TOOLS eventet vid mässan härom veckan? Tyckte jag kände igen hojen!?

Japp det var jag men såg till å ställa mig en bit bort så att den inte skulle bli smittad av Bosshoggarnas vackra formspråk. Det var bra fan va folk man kände där & så 2 hamburgare glass kaffe & kaka finfin lunch:)
Håller med dig Pato så länge det är nåt fränt med motor så kollar gärna jag sen om det är nån flygmanick eller moppe så spelar det mindre roll för mig.

håller på att fixa upp en likadan vespa från 57, dock utan sidovagn :tummenner Fast den är i nyskick jämnfört med din och min har precis blivit inkörd :tummenupp

Last edited:
vespa-1-gm.gif

Kanon FuzzFuzz har du massor med bra pdf:er instruktionsböker & sånt till den???
Skulle ju vara hur bra som helst med tanke på att det blir 1:a gången man river i en Vespa.
Skicket på min fina penselmålade med STORA reflexklistermerken är faktiskt helt ok om man inte kollat till kromet men det är inte massor med rosthål i den så det är skönt, motorn vet jag dock inget om änsålänge.
GranatkastarVespa är hårt har sett den förut hur fan fick de till det i vinoland???
Jag var duktig idag & borrade fast mitt lyftborb i backen efter nåt år. Sen så skruvade jag fast en saxlyft i framkant så nu borde allt skit få plats därinne + en Vespa till, men dricker jag en öl förmycket så kommer jag nog inte förbi...:gnissla
Här har jag provmonterat den röda lite. Som jag pimpat dit ett sidostöd på & rätt baklyse

Bifogat

• IMG_20110525_204433.jpg
    IMG_20110525_204433.jpg
    233.9 KB · Visningar: 440
Gött med Vespa! :tummenupp Har varit nära och köpa några gånger men inte blivit av. Sidovagn = :tummenupp:tummenupp Lycka till!

Köp om du får tag i en det är skitkul att lulla runt på runt stan osv. Själv blir jag dum i huvudet av att åka landsväg med den men det är nog för att man är van med lite snabbare hojar.
Igår tänkte jag hämta hem vraket men det blev lite fix med Trajjan nytt batt & lägga igen lite av det man bilat upp ikällaren istället.

Fan vad coolt!

Skall bli kul att se vad du snidar ihop :)

Fan vad coolt!

Skall bli kul att se vad du snidar ihop :)

Mmmm håller med 1:a gången man skruvar 2-takt inte en aning om hur det funkar så det ska nog gå bra.:D
Släpade några kvarter från 2:a garaget idar svintungt utan luft ( INGEN KOMPRESSOR DÄR) vill jag lova.
Sen så mekade jag fast den lilla sparveln på en sånt där HD saxlyft som jag visst hade & det blev KANON:tummenupp
Sen var det bara att börja riva lite så motorpaket Stötdämpare & sånt kom av. Sen så fick jag testa min nya lågbudget muttersmack funkade men jag blev mer impad av lådan än SMACKEN.(chipps & vin på fyllnad)
Fick bort endel motordelar + att jag konstaterade att den gick runt:tummenupp Fan inte illa efter en 25-30 år.
Jaha det var vad jag hann med på en skum Norge öl på över 8% idag.
Nästa steg blir nog till att försöka få bort den fasterjade svingen :yoparty:yoparty
Men jag har sprutat med min favis X1-R som löser allt (står på burken>).
Just han ju lyssna på nya KMFDM 2 gånger så jävla bra, men nu till lite rock Boxcar Satan.:tummenupp

Bifogat

• SAM_2741.jpg
    SAM_2741.jpg
    190.8 KB · Visningar: 513
  • SAM_2744.jpg
    SAM_2744.jpg
    178.1 KB · Visningar: 423
  • SAM_2745.jpg
    SAM_2745.jpg
    195.2 KB · Visningar: 456
Last edited:
Nyheter