Lite gnäll...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har en del saker jag "stör" mig / irriterar mig / engagerar mig på...

Mitt gamla ras till hoj strular gärnet. Den drar olja som en alkis dricker T-sprit vid jul. Den ryker, den låter och är allmänt risig. Lamellerna är sletna och den dricker DYR soppa. Känns som om nästa grej att gå sönder kan komma precis när som helst.

Jag har inte känt nåt direkt sug på senaste att köra när hojen strular som den gör. Oljelampan lyser ständigt och ger ju givetvis en liten kår efter ryggen... Har kollat vad det skulle kosta att byta kolvringar och renovera så mycket som möjligt. Det kostar MYCKET mer än det smakar.

Jag har även, nu när jag kört på senaste "råkat" ut för MÅNGA bilister som kör som fan vet... Många läskiga situationer i samband med "vanlig" körning. Likaså alla olyckstrådar och folk som får hälsa på hos farbror blå. Jag vet inte, jag har blivit väldigt nojig på senaste, väldigt kluven. Okej, lite onödigt att svamla om det här, men ändå. Likaså när jag kör med andra hamnar man ju alltid sist, okej, alla kör i sin egen takt men jag känner att hojen har inte riktigt samma kapacitet som de andra hojarna har... Jag svänger, jag skrapar, jag lutar och kör i mitt tycke bra och aktivit, men det "räcker" ändå inte... Kanske är bra iochförsig.

Jag älskar ju att köra hoj. Vet inte vad jag ska göra, lägga det på hyllan ett tag å känna efter? Byta hoj har jag absolut inte råd med samt att renovera den lila gayhojen känns lite "onödigt" det oxå.

Nån som har några tips? Tack för att ni läst såhär långt förresten...

:hej

hållundan skrev:
...Nån som har några tips? Tack för att ni läst såhär långt förresten...

Köp en H-D och kör med ett år eller så, och byt sen tillbaka till FZR'en så kommer det vara roligare än någonsin att köra sporthoj :D

TheDude skrev:
Köp en H-D och kör med ett år eller så, och byt sen tillbaka till FZR'en så kommer det vara roligare än någonsin att köra sporthoj :D
Hahah, fast en håå-deee kostar ju fan som 5 stycken FZR...

MostWanted_NKPG skrev:
fixxa iordning å sälj å byt till en lite färskare??
Det är ju det som är bekymret... Högskolestudent = 6900 kr i månaden. Hittar nog ingen annan "sporthoj" med samma billiga kostnader ändå :(

Kör tills den går sönder.
Den håller mycket längre än man tror. (tror jag)

Eller så kan du köpa en helt ny hoj. Jodå, gå till banken bara. De har massvis med pengar.

gå på banken å lägg upp ett nytt sparande (läs LÅN) funkar bra för mig när jag behöver få en present! :tomten

Det är en yamaha. De gillar olja. Mycket. Billigare att mata den med olja än att byta kolvringar, iallfall mitt i säsongen.

Vad gäller fart, den går nog fort tillräckligt. Så länge det inte blir för mycket raksträckor (och det är ju kul....) så hänger jag med en hel del folk. Jag har 80nånting häst... Det kommer. Hur länge har du kört?

t-rex skrev:
Det är en yamaha. De gillar olja. Mycket. Billigare att mata den med olja än att byta kolvringar, iallfall mitt i säsongen.

Vad gäller fart, den går nog fort tillräckligt. Så länge det inte blir för mycket raksträckor (och det är ju kul....) så hänger jag med en hel del folk. Jag har 80nånting häst... Det kommer. Hur länge har du kört?
Mjo, olja har jag märkt att den tycker om. Mycket olja. Kanske en orsak att den drar mer nu när Yamaha-center-killen "lurade" på mig helsyntet för 160 spänn litern oxå?!

Jovisst den rör ju på sig, jag hade skitroligt på vår egna "slingerbult" alltså härskogsvägen för en timme sedan ungefär, det är när jag kör själv...

Detta är mitt tredje år jag kör "stor" hoj. Så visst, jag utvecklas ju fortfarande, absolut...

Haha, så du gick på den?! Jodu, raceolja i min så dricker den 1l/100 mil. Skall fan hälla i mineral nästa gång för att testa.

Är du säker på att det är kolvringarna som är slitna?
Det kan ju vara ventiltätningarna, dom är inte speciellt dyra och svåra att byta.

Kosta bara på den vad som absolut behövs. Lameller kan gå på några lappar om du behöver alla nya + fjädrar, stång, arbete osv. men det kan det vara värt i fall det blir tvunget. Huvudsaken att man är på 2 hjul, har mat i magen och soppa i tanken :)

hållundan skrev:
Har en del saker jag "stör" mig / irriterar mig / engagerar mig på...

Nån som har några tips? Tack för att ni läst såhär långt förresten...

Ställ undan hojen ett tag, ät glass, känn efter om du vill plocka fram den igen, ät glass, fundera lite till, ät mer glass.
Plocka fram hojen & ta en sväng till kiosken, posera lite & ät glass, åk sedan hem & ta dig en rejäl funderare på hur du vill göra.

Är du verkligen mätt på hoj-åkat? Du kanske ska åka hoj på bana istället? (när pengarna strömmar in... :rolleyes: )

:wiggle :hej

Kör så länge det håller, känns fel att lägga pengar på en renovering när du är lite halvtrött på hojen.

Om du sen skall renovera så är det i alla fall värt att kolla upp vad en utbytesmotor kostar på skroten.

Renoveringar kan bli väldigt dyra, beroende på hur mycket som skall fixas förstås.

Jag kör alltid mer öronproppar, så slipper jag höra hur skrotet rasslar, och fokuserar i stället enbart på körningen.
Känns bättre för mej.

t-rex skrev:
Haha, så du gick på den?! Jodu, raceolja i min så dricker den 1l/100 mil. Skall fan hälla i mineral nästa gång för att testa.
Jag funderar fan på det också. Har ju otaliga mängder mineralolja på jobbet...

Micke_Lindstrom skrev:
Är du säker på att det är kolvringarna som är slitna?
Det kan ju vara ventiltätningarna, dom är inte speciellt dyra och svåra att byta.
Känns som om det är det. Är inte säker... Får väl som sagt gå över till vintern. Men ORKA...

mb skrev:
Kosta bara på den vad som absolut behövs. Lameller kan gå på några lappar om du behöver alla nya + fjädrar, stång, arbete osv. men det kan det vara värt i fall det blir tvunget. Huvudsaken att man är på 2 hjul, har mat i magen och soppa i tanken :)
Det är ju inte tvunget så sett... Den går ju fint när den är varm...

Ghost skrev:
Ställ undan hojen ett tag, ät glass, känn efter om du vill plocka fram den igen, ät glass, fundera lite till, ät mer glass.
Plocka fram hojen & ta en sväng till kiosken, posera lite & ät glass, åk sedan hem & ta dig en rejäl funderare på hur du vill göra.

Är du verkligen mätt på hoj-åkat? Du kanske ska åka hoj på bana istället? (när pengarna strömmar in... :rolleyes: )

:wiggle :hej
Mjo, jag vet inte som sagt... Får la se... Glass äter jag, MYCKET :crash

Bana tänkte jag i slutet av juli... Falkenberg har la nått för allmänheten...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti