Lite funderingar

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Om jag aker och koper en hoj en bra bit fran dar ja bor och kor hem den. Jag har for mig att det gar in en forsakring automatiskt da, som i och for sig ar dyr?

Nar ja kommer hem, staller ja av den direkt och borjar leta efter billigaste forsakringen i den stora djungeln.

Hur ar det men SMC och Folksam? Jag har forstatt att man far billigare forsakring om man tar en sporthoj-kurs hos SMC.
Hur ar hojen forsakrad nar man kor till och fran kursen?

(Inlagget ar skrivet fran Australien...)

Jag vet inte exakt hur det fungerar med den där allmänna försäkringen, men dyr är den ju. Jag skulle nog ha försökt att ringa ett f-bolag och försäkra den innan jag åker hem, de har ju oftast rätt bra öppettider. Annars är det ju ganska vanligt att man får åka på den förra ägarens försäkring hem, eller så kan du ringa ett f-bolag innan du åker dit ifall du är 99% på att du ska ha den.

Jag kollade runt på försäkringar till min gsx-r 600 01:a, och billigast blev Folksam, de hamnade säkerligen 15 000 billigare än många andra. Jag gick sedan med i SMC och åkte på en sporthojskurs på Sviestad. Osäker på exakt vilket rabatt jag får då, men den sjönk med kanske 3500:-. Bara som medlem i SMC får du 10% hos Folksam på MC.

Året-runt-försäkring har jag...

Någon försäkring har du inte i det där fallet.
Om du skulle ställa till det, kommer däremot "tredje man" att ersättas trots att du är oförsäkrad.
Det du tvingas betala (och det är riktigt dyrt) är en avgift till den trafikskadefond som håller igång systemet.
Enklast är att se det som en sorts böter...

För att kunna teckna en SMC försäkring, så krävs också att du har hojen inlåst på hemorten nattetid. Har gått kurs hos SMC och för mig så var det ingen större skillnad på premien, beror lite på var man bor.

Men helt klart värt att kolla upp!

Om du köper hojjen av en seriös handlare så har dom "ombud" som dom kan ringa och teckna en försäkring hos! Sen har du alltid 3 veckors ångerrätt på den försäkringen och kan bara ringa och säga upp försäkringen!

SMC, be att de skickar hem villkoren för den försäkringen, det är ganska mycket som skiljer sig...högre självrisk,garage,mm

//Lelle

.... Annars är det ju ganska vanligt att man får åka på den förra ägarens försäkring hem...

Försäkringssbolagen säger att förre ägarens försäkring slutar att gälla när nyckeln är överlämnad. Då är den oförsäkrad om du inte tecknar någon ny.

Jag skulle nog ha försökt att ringa ett f-bolag och försäkra den innan jag åker hem

Men om klockan ar 10 pa kvallen och det pissregnar ute, skall ja da halla pa att kolla upp den billigaste forsakringen? Det tar ju ett tag att jamfora olika alternativ..

För att kunna teckna en SMC försäkring, så krävs också att du har hojen inlåst på hemorten nattetid. Har gått kurs hos SMC och för mig så var det ingen större skillnad på premien, beror lite på var man bor.

Men helt klart värt att kolla upp!

Kan ja tackna vilken forsakring jag vill och direkt efter kursen tackna en annan?
Kan ja blir medlem i SMC samma dag som jag tacknasr deras forsakring?

Om du skulle ställa till det, kommer däremot "tredje man" att ersättas trots att du är oförsäkrad.

Ar det alltsa saljaren som far pengarna om ja kraschar?

Sen har du alltid 3 veckors ångerrätt på den försäkringen och kan bara ringa och säga upp försäkringen!
//Lelle

Ja skall alltsa tackna en forsakring pa platts direkt efter kopet, aka hem och saga upp den om det inte ar just den jag vill ha?

Last edited:
Ar det alltsa saljaren som far pengarna om ja kraschar?

Ja skall alltsa tackna en forsakring pa platts direkt efter kopet, aka hem och saga upp den om det inte ar just den jag vill ha?

Säljarens försäkring upphör att gälla det datum som ägarbytet sker. Du kan alltså åka på hans försäkring om ägarbytet inte skett formellt.

Om säljarens försäkring upphört att gälla och du inte skaffat en ny, då finns absolut ingen försäkring för bågen. Bara för de som eventuellt drabbas av en olycka där du är inblandad. Skulle du alltså köra på en bilist ordnar trafikskadefonden det ekonomiska för den du kör på. Blir din båge skrot får du noll komma noll kronor i ersättning.

Observera att Vägverket inte följer datum på ägarbyteslappen utan lägger in ärendet när de fått det + har tid att mata in i datorn.

Om jag aker och koper en hojj, och sedan kor hem den och krachar pa vag hem far jag sjalv inte ut ett ore fran nagon. Ar det korrekt uppfattat?

Jag maste tackna en forsakring pa platts direkt efter kopet for att kunna kora hem den och kanna mig lugn?

Säljarens försäkring upphör att gälla det datum som ägarbytet sker. Du kan alltså åka på hans försäkring om ägarbytet inte skett formellt.

Jag trodde agarbytet skedde nar pappret skrevs pa...

Om ja koper hojjen pa fredag kvall kan jag alltsa kora den till mandag morgon?

Last edited:
Ägarbyte sker det datum ni skriver att ägarbytet sker, men vägverket registrerar ägarbytet först när det skrivs in i registret!

Skriver ni ägarbyte samma dag, men DU inte tecknar försäkring, en ny försäkring på dig! Så kommer hojen att vara oförsäkrad...dvs att du kommer att få hem ett inbetalningskort från trafikförsäkringsföreningen med krav på inbetalning av obligatorisk trafikförsäkring = DYR

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park