Var ute och provade den lite ordentligen idag
det fanns några saker som förbryllade min lilla hjärna
1. På bränsle spaken finns tre alternativ a: res (reserv antar jag) b: on (det borde vara på) och c: pri (primay el vadå?) a och c är enligt "boken" bränsle flöde t förgasare och b är en vakum ledning från förgasare t tanken? ska det vara så och vilken ska man använda...
OBS! jag körde på on!
1. När förgasare var lite lågt ställd (1500rpm tomgång) så hände det att hojen gjorde typ en "sne tändning" när du körde (jämt tempo ingen accerlation) den hoppa till lite så jag höjde till (2000) då försvann en del av det men inte helt och hållet vad kan det bero på?
2. Efter en 20min körning så motorn var varm och god så tänkte jag göra en kraftig accerlation på 2:an vid ungerfär 10.000rpm (fullt pådrag upp till 10.000) så sa det *PANG* bakom mig lät som om det kom från ljuddämparen hojen rullla fint efteråt inga delar som var borta å så heller. men vad var det egentligen som lät och varför?
Tackasam för svar
det fanns några saker som förbryllade min lilla hjärna
1. På bränsle spaken finns tre alternativ a: res (reserv antar jag) b: on (det borde vara på) och c: pri (primay el vadå?) a och c är enligt "boken" bränsle flöde t förgasare och b är en vakum ledning från förgasare t tanken? ska det vara så och vilken ska man använda...
OBS! jag körde på on!
1. När förgasare var lite lågt ställd (1500rpm tomgång) så hände det att hojen gjorde typ en "sne tändning" när du körde (jämt tempo ingen accerlation) den hoppa till lite så jag höjde till (2000) då försvann en del av det men inte helt och hållet vad kan det bero på?
2. Efter en 20min körning så motorn var varm och god så tänkte jag göra en kraftig accerlation på 2:an vid ungerfär 10.000rpm (fullt pådrag upp till 10.000) så sa det *PANG* bakom mig lät som om det kom från ljuddämparen hojen rullla fint efteråt inga delar som var borta å så heller. men vad var det egentligen som lät och varför?
Tackasam för svar