Lite frågor om bankurser osv

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Tjo

"Återfallsförbrytare" som jag är så tänkte jag börja med en avrostning nästa vår och sedan troligen ta en bankurs i närheten av Göteborg. Har läst lite vad man måste tänka på vad gäller hojen osv.

Har ni några extra tips förutom att bromsar/gafflar/däck/kedja/dämpare osv ska vara i bra skick då man kommer dit? Hur är det med ljuddämpare tex? Jag tror mina är något högljudda (inte mätt dem själv), fick med andra med hojjen som ska vara lite tystare, har läst att det är decibelbegränsning på banor osv, gäller detta även SMC:s kurser (jag antar det då det är banans regler som gäller)?

Jag har kört bana typ 91-92 senast så det var ju ett tag sen (är jag så gammal? :rolleyes:)

Tyckte det var skitkul och man lärde sig så himla mycket om hojjen och om sin egen körning.

mvh
/T
 
Skulle rekommendera att alltid åtminstone ta med original ljuddämpare. Klagar de så kan Du lätt byta. Köper Du begagnat, så kolla att den fortfarande är ok packad.
 
Kolla om du kan hitta passande db-killer insatser. Annars brukar det räcka att växla lite tidigare på rakorna.
 
Bullerkrav gäller på SMC:s kurser också! Sedan är det najs att säkerställa att inget läcker. Olja, kylarvätska, packboxar, bromsvätska. Ta ett varv runt och säkerställ att allt sitter fast ordentligt också. Kåpskruvar verkar ha en tendens att skruva upp sig, och det brukar vara en och annan regskylt som ger sig av... :D
 
Eftersom det är en ducce - loctite har diverse riktigt bra gänglåsningsprodukter. :hihi

Se till att hojen är säker, och har däck/bromsar kvar att den klarar en dag med aktiv körning. Och återfallsförbrytare brukar ha en tendens att falla in i "jag kan det här, körde ju hoj för 25 år sedan, herregud..", och då blir det lätt lite tokigt. :crash

Så egot lämpas av hemma, ta med vatten, ät, ha kul och LYSSNA på instruktören. Och ha kul. Nämnde jag att du skulle ha kul?
 
Eftersom det är en ducce - loctite har diverse riktigt bra gänglåsningsprodukter. :hihi

Se till att hojen är säker, och har däck/bromsar kvar att den klarar en dag med aktiv körning. Och återfallsförbrytare brukar ha en tendens att falla in i "jag kan det här, körde ju hoj för 25 år sedan, herregud..", och då blir det lätt lite tokigt. :crash

Så egot lämpas av hemma, ta med vatten, ät, ha kul och LYSSNA på instruktören. Och ha kul. Nämnde jag att du skulle ha kul?

Egot lämnar jag alltid hemma. :rolleyes:

Kommer ju ha lite tid i vinter att fixa o dona med hojen så det blir till att skruva på sånt som eventuellt måste fixas eller bytas efter att årets säsong är över. Nu är det ju inte 25 år sen jag körde aktivt, däremot fram till 5-6 år sen, dock på en NX650 Dominator (helt annat typ av hoj) och ibland på nån hyrhoj. (skaffa aldrig hus som behöver renoveras, tar all ledig tid man eventuellt har)

Tack för tipsen. Uppskattas! :tummenupp

//T
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top