Lite bilstereo-kopplings-frågor

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Har ersatt originalstereon i en Saab 9-3 med en Pioneer av nytt snitt (se länk nedan) och har två problem/frågor.

1. Trots att alla sladdar verkar rätt anslutna börjar stereon om från början och har glömt alla förinställningar varje gång jag slår av tändningen. Måste jag koppla ihop röd och gul till samma konstanta strömkälla för att bli av med det här trista problemet? Är det även så jag måste göra för att kunna lyssna på stereon när tändningen är avslagen?

2. Har en mindre baslåda (8") med inbyggd förstärkare i bagageutrymmet. Undrar om det är okej att dra ström till den inifrån kupén eller om jag måste hämta det ända från batteriet. Skulle underlätta mycket om det första var möjligt.

http://www.pioneer.eu/se/products/22/121/61/DEH-2500UI/page.html
 
1. Röd, konstant plus, gul, matning från tändningslås/ciggtändare eller dyligt som har ström när nyckeln är i "radioläge"

2. Rekommenderar att dra en kabel från batteriet eller åtminstone från tändningslåset, till ex en 4 kvadrat då matning till ex bagagerumsbelysning har alldeles för klena kablar 0,75 kvadrat.
 
1. Röd, konstant plus, gul, matning från tändningslås/ciggtändare eller dyligt som har ström när nyckeln är i "radioläge"

2. Rekommenderar att dra en kabel från batteriet eller åtminstone från tändningslåset, till ex en 4 kvadrat då matning till ex bagagerumsbelysning har alldeles för klena kablar 0,75 kvadrat.
Tack för svar. Ska dra från batteriet och försöka hitta någon genomförare/kanal från motorrummet. Hade hoppats slippa det, men det är tydligen bara att bita ihop.

Men undrar alltså varför det blir såhär:

”...börjar om från början och har glömt alla förinställningar varje gång jag slår av tändningen.”

Har kollat med spänningsmätare och använder både konstant 12V och en som går av och på med tändningen.

:confused:
 
Tack för svar. Ska dra från batteriet och försöka hitta någon genomförare/kanal från motorrummet. Hade hoppats slippa det, men det är tydligen bara att bita ihop.

Men undrar alltså varför det blir såhär:

”...börjar om från början och har glömt alla förinställningar varje gång jag slår av tändningen.”

Har kollat med spänningsmätare och använder både konstant 12V och en som går av och på med tändningen.

:confused:

Kolla så att den konstanta är kvar när du drar starten.
 
Kolla också så att konstantspänning inte ska vara på den gula och tillslag på den röda, står ju i instruktionen du fick med.
 
Åh, jag har skaffat en 9-3 med arnedåligt ljudsystem i, och tänkte göra samma sak.

Var detta ett väldigt stort projekt? :gnissla
 
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på saab men när jag bytte stereo på min bil så var jag tvungen att koppla "i kors" för att få konstant ström.

Fanns två sladdar som gick byta plats på och det var man tvungen att göra för att få det rätt. Var tydligen lite olika från bil till bil det där..
 
Angående baslådan så är det alltid bäst att dra egen ström. Blir riktigt dåligt ljud om lådan inte får tillräckligt med ström. Bör dessutom dras så långt ifrån ljudkablarna som möjligt dvs på varsin sida av bilen.
 
Finns kabel du kan dra på utsidan (undersidan) av bilen. Kan ofta vara enklare att både dra och hitta en genomföring bak än i torpedväggen. Glöm inte säkringen! Max 30 cm in på kabeln från batteriet.
 
Finns kabel du kan dra på utsidan (undersidan) av bilen. Kan ofta vara enklare att både dra och hitta en genomföring bak än i torpedväggen. Glöm inte säkringen! Max 30 cm in på kabeln från batteriet.

Silvertejpa fast det på avgassystemet? Det ska ju ändå hela vägen bak :tungan
 
Går både soppaledningar och bromsledningar som man kan stripe:a fast det på. :tummenupp

Mjaaa bromsledningen isåfall. Soppaledningen går ju bakifrån och fram så det går ju inte.

Men för att hjälpa TS kanske han kunde lägga in en bild på befintliga kablar samt stereons kablar?
 
Bifogar en bild på de kablar jag menade förut.
Den röda var alltså tvungen att kopplas till den gula och vice versa för att det skulle lira med min bil. Fast min bil är ju en skoda och stereon en kenwood men värt ett försök om dina kablar ser likadana ut.

CAM00156.jpg
 
Åh, jag har skaffat en 9-3 med arnedåligt ljudsystem i, och tänkte göra samma sak.

Var detta ett väldigt stort projekt? :gnissla
Nej då! :)

Jag tycker att jag förbättrade ljudet med typ 500% och har inte lagt ut mer än ca 2500 kr. Pioneer-enheten kostade knappt 700 kr på Net on net, baslådan med inbyggd förstärkare ca 1500 kr. Därtill lite sladdar och kopplingar för ett par hundra. All installation var väldigt enkel för mig som är genomsnittligt händig.

Nu undrar jag hur mycket bättre ljudet skulle bli om jag bytte ut originalets 6x9-högtalare bak (som ser ruskigt simpla ut, se bild) mot ett par modernare (se också bild), men utan att koppla in någon ytterligare förstärkare. Någon som vet?
 

Bifogat

  • 900alpha6936_1.jpg
    900alpha6936_1.jpg
    39.1 KB · Visningar: 200
  • images.jpg
    images.jpg
    7.2 KB · Visningar: 1,066
Last edited:
Det du vinner på att byta till ett par modernare 6x9 är framför allt diskant och mellanregister, baslåda har du ju redan.
 
Det som främst ger bra ljud är att byta främre högtalarna och koppla dem till ett slutsteg. Den inbyggda förstärkaren i stereon är inte så bra. Nånting att lägga pengar på innan man köper baslåda. :p
 
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top