Linux

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Vad är den lättaste linuxversionen? Har aldrig använt linux men jag funderar kraftigt på att ta hem det och prova för jag spenderar mina nätter med att boxa sönder tangentbord och skrika. Är det lätt att fixa internet anslutning, divx och xvid skit, dc och mp3?? Senast jag provade linux så gav ja upp då jag inte kunde byta textstorlek i browsern. Jag vill inte ha nå textskit utan bara nån lättanvänd grafisk version.

Mandrake är den användarvänligaste linuxdistributionen. Rek. om man är nybörjare! :tummenupp

honkiie skrev:
Vad är den lättaste linuxversionen? Har aldrig använt linux men jag funderar kraftigt på att ta hem det och prova för jag spenderar mina nätter med att boxa sönder tangentbord och skrika. Är det lätt att fixa internet anslutning, divx och xvid skit, dc och mp3?? Senast jag provade linux så gav ja upp då jag inte kunde byta textstorlek i browsern. Jag vill inte ha nå textskit utan bara nån lättanvänd grafisk version.

Bränn ut en Knoppixdistribution (http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=44) och testa. Bara att flippa i skivan. Rör inte din hårddisk. Gillar du vad du ser kan du ge dig på vilken större dist som helst (se http://www.linuxiso.org/).

Jag rekommenderar att du väljer Fedora (Red Hat för privatpersoner), SuSE eller ovan nämnda Mandrake eftersom de är vanligast och därmed är lättast att hitta hjälp för.

/Y

Yozzi skrev:
Bränn ut en Knoppixdistribution (http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=44) och testa. Bara att flippa i skivan. Rör inte din hårddisk. Gillar du vad du ser kan du ge dig på vilken större dist som helst (se http://www.linuxiso.org/).

Jag rekommenderar att du väljer Fedora (Red Hat för privatpersoner), SuSE eller ovan nämnda Mandrake eftersom de är vanligast och därmed är lättast att hitta hjälp för.

/Y

Bra tips, ska ta hem och testa innan jag installerar nånting :tummenupp
Visst ska det funka ganska bra att ha både linux och windows installerat? Om man ska spela nånting alltså.

Även Mandrake har en live-distribution (som Knoppix) som heter Mandrake Move, kan vara bättre än Knoppix om du tänkt köra Mandrake senare. Knoppix är Debian-baserad vilket är rätt annorlunda än Mandrake på vissa saker som i och för sig kanske inte spelar så stor roll i början.

Det går fint att dela, jag tror att Mandrake nu för tiden t o m klarar att resiza din Windows-partition om den fyller hela disken så att Mandrake får åt sig egna partitioner, du kan också lägga Mandrake i Windows-partitionen. Beror lite på hur din disk är partitionerad nu och hur seriös du är. Prova med Move/Knoppix först så tar du inga risker alls, de rör inte disken utan konfar allt under boot. Du kan t ex använda en USB-nyckel för data och konfig om du vill köra dem mer seriöst.

När du har flera OS får du en boot-meny som innehåller Windows också förstås.

jag insåg just ett problem. Det är alltså inte meningen att jag ska kunna använda windows hårddiskarna? Eller går det fixa? Blir ju lite tråkigt utan alla filmer/mp3or.

Jag har inte provat att dela partition med Windows men kan garantera att alla andra varianter ger minst läsbarhet på Windows partitioner. FAT12/16/32 kan både skrivas och läsas men NTFS kan bara läsas (finns olika hack för att skriva också). Skulle du t ex prova Mandrake Move så kommer den att hitta alla Windows-partitioner automatiskt.

Det bästa om man installerar ett komplett Linux-system är partitionera så här:

1. 20 GB NTFS, C: för Windows
2. 20 GB FAT32, D: för Windows, /mnt/windows för Linux
3. 18 GB reiserfs, / för Linux
4. 2 GB swap för Linux

Ovan är bara ett exempel med 60 GB disk, du förstår nog vad jag menar, du har ett relativt bra och säkert filsystem till Windows OS:et och ett filsystem som är skriv/läsbart för båda som D:, där är det lämpligt att ha dina MP3:or t ex. Till Linux använder du ett loggande filsystem som är mycket säkert.

Ninjaboy skrev:
Jag har inte provat att dela partition med Windows men kan garantera att alla andra varianter ger minst läsbarhet på Windows partitioner. FAT12/16/32 kan både skrivas och läsas men NTFS kan bara läsas (finns olika hack för att skriva också). Skulle du t ex prova Mandrake Move så kommer den att hitta alla Windows-partitioner automatiskt.

Det bästa om man installerar ett komplett Linux-system är partitionera så här:

1. 20 GB NTFS, C: för Windows
2. 20 GB FAT32, D: för Windows, /mnt/windows för Linux
3. 18 GB reiserfs, / för Linux
4. 2 GB swap för Linux

Ovan är bara ett exempel med 60 GB disk, du förstår nog vad jag menar, du har ett relativt bra och säkert filsystem till Windows OS:et och ett filsystem som är skriv/läsbart för båda som D:, där är det lämpligt att ha dina MP3:or t ex. Till Linux använder du ett loggande filsystem som är mycket säkert.

Alltså jag lyckas inte hitta nån annan disk än linux disken. Ska jag "mounta" dom andra hårddiskarna på nått sätt eller? Misstänkte att det skulle vara nå sånt men jag vågade inte börja hålla på.

honkiie skrev:
Alltså jag lyckas inte hitta nån annan disk än linux disken. Ska jag "mounta" dom andra hårddiskarna på nått sätt eller? Misstänkte att det skulle vara nå sånt men jag vågade inte börja hålla på.
Vad har du kört för dist? Hur installerade du? Har du mer än en fysisk disk eller menar du partition?

Ninjaboy skrev:
Vad har du kört för dist? Hur installerade du? Har du mer än en fysisk disk eller menar du partition?

Installerade mandrake 10.? har två fysiska diskar varav en är delad på två där linux fått 8 gig. Hittar inte nånstans där jag kan "utforska" eller se de andra två diskarna.

Annars har det hittils krånglat mindre än windows, allting fungerade efter installation :tummenupp

Ok, 10.1 har du nog då, det är nyaste. Vad valde du vid installation, Gnome eller KDE fönsterhanterare (jag har Gnome). Har du inte en desktop som liknar min (se bild)? Du borde ha Computer och en Home ikon till vänster. Computer är som Min Dator ungefär och Home går till din hemmakatalog. Kolla Computer och sedan Filesystem och sist mnt så ser du vilka partitioner som den hittat automatiskt.

Bifogat

• Screenshot-1.jpg
    Screenshot-1.jpg
    127.1 KB · Visningar: 76
Last edited:
Ninjaboy skrev:
Ok, 10.1 har du nog då, det är nyaste. Vad valde du vid installation, Gnome eller KDE fönsterhanterare (jag har Gnome). Har du inte en desktop som liknar min (se bild)? Du borde ha Computer och en Home ikon till vänster. Computer är som Min Dator ungefär och Home går till din hemmakatalog. Kolla Computer och sedan Filesystem och sist mnt så ser du vilka partitioner som den hittat automatiskt.

KDE 3,2, har ingen computer ikon. då jag går in i harddrake så ser den båda hårddiskarna. Fast det går ju som inte att göra nånting i det. Skulle behöva en filhanterare av något slag. Ifall jag försöker öppna en fil i ett program så går inte nån annan partition eller hd att välja.

honkiie skrev:
KDE 3,2, har ingen computer ikon. då jag går in i harddrake så ser den båda hårddiskarna. Fast det går ju som inte att göra nånting i det. Skulle behöva en filhanterare av något slag. Ifall jag försöker öppna en fil i ett program så går inte nån annan partition eller hd att välja.
Haha, nu förstår jag vad du menar. Unix delar inte upp i enheter som C: och D: m m utan allt är under ett träd där toppen är / (root). Kolla under /mnt (mount) så hittar du nog lite saker där.

Tyvärr har jag aldrig kört KDE så jag har ingen koll där men en filhanterare måste de naturligtvis ha, ligger det ingen ikon direkt på desktopen eller någonstans på taskbaren? Kolla i menyerna eller högerklicka på desktopen.

Ninjaboy skrev:
Haha, nu förstår jag vad du menar. Unix delar inte upp i enheter som C: och D: m m utan allt är under ett träd där toppen är / (root). Kolla under /mnt (mount) så hittar du nog lite saker där.

Tyvärr har jag aldrig kört KDE så jag har ingen koll där men en filhanterare måste de naturligtvis ha, ligger det ingen ikon direkt på desktopen eller någonstans på taskbaren? Kolla i menyerna eller högerklicka på desktopen.

Ah, fann det. Men jag tycker att jag borde hittat det då jag sökte efter *.mp3 eller nånting. Som jag förstått det hittils så är konqueror både internet browser och filhanterare. Jaja, det löser sig nog. däremot så måste jag undra vad jag ska ta då jag ska ta hem drivarna till grafikkortet. Finns de tre nedanstående att välja mellan.

Linux IA32
Latest Version: 1.0-6629
Archive

Linux IA64
Latest Version: 1.0-5336
Archive

Linux AMD64
Latest Version: 1.0-6629
Archive

Sen efter det ska jag försöka sluta mata fram frågor på löpande band som den n00b jag är :tomten

Konqueror, har nog hört talas om den, i så fall är det som Nautilus som är filhanterare i Gnome, den går att använda till lite allt möjligt. Så är det ju i Windows numera också, att IE är integrerad så utforskaren kan använda den. Men du borde ha någon bättre browser med i alla fall, förmodligen Mozilla.

Du ska ha IA32, alltså 32-bitars Intel arkitektur, de andra är för 64-bitars processorer (om det inte är det du har så klart). Har du något problem med grafiken nu då? Du har ju generic drivers för Nvidia som brukar fungera fint i 2D, det du vinner med att lägga på Nvidias egen driver är 3D-acceleration i hårdvaran som aktiveras med deras driver. Men då Linux inte är världens bästa spelplattform så är det inte helt nödvändigt för alla.

Har du fått till ljud och nätverk?

Ninjaboy skrev:
Konqueror, har nog hört talas om den, i så fall är det som Nautilus som är filhanterare i Gnome, den går att använda till lite allt möjligt. Så är det ju i Windows numera också, att IE är integrerad så utforskaren kan använda den. Men du borde ha någon bättre browser med i alla fall, förmodligen Mozilla.

Du ska ha IA32, alltså 32-bitars Intel arkitektur, de andra är för 64-bitars processorer (om det inte är det du har så klart). Har du något problem med grafiken nu då? Du har ju generic drivers för Nvidia som brukar fungera fint i 2D, det du vinner med att lägga på Nvidias egen driver är 3D-acceleration i hårdvaran som aktiveras med deras driver. Men då Linux inte är världens bästa spelplattform så är det inte helt nödvändigt för alla.

Har du fått till ljud och nätverk?

ljud och nätverk fungerade direkt :tummenupp Angående drivarna så tänkte jag försöka fixa tv ut ifall det går att göra på något sätt och då är det väl inte så dumt att ha rätt drivare antar jag.

honkiie skrev:
ljud och nätverk fungerade direkt :tummenupp Angående drivarna så tänkte jag försöka fixa tv ut ifall det går att göra på något sätt och då är det väl inte så dumt att ha rätt drivare antar jag.

nvtv ska funka utan att trixa med nvidias egna drivrutiner har jag för mig.
Då får du ett grafiskt interface till att styra tv-ut o lite sånt med.
Rätt heltäckande program om jag inte minns fel
http://sourceforge.net/projects/nv-tv-out/

Hej, lånar tråden lite om det går bra.

Jag har också funderat på att installera mandrake på min burk, men jag undrar, bränner man bara ner de tre filerna på tre skivor å sen ska det funka att starta? eller kan man boota från hårddisken på nåt sätt?

MVH Jocke

PÅ tal om linux, hade tänkt att dissa Fedora Core 2 eftersom det bara trillskas med mig, lagomt kul att behöva göra en wish8.4 /bla bla/mer sånt/program/XX för att köra program som den inte vill installera på normala ./configure osv sättet.

Tänkte köra Mandrake istället, ser lite snyggare ut :näsblod.

Men vart på ftp.sunet.se hittar jag iso filerna? Blir tokig, letar som en get där efter MandrakeLinux 10.1 skivorna, :huvet.

Föresten, hur många skivor ligger Mandrake 10.1 på?

Tänkte även passa på att tipsa er om www.linux.se :tummenupp.
Många duktiga grappar där, men glöm inte att skriva villken dist och gjärna villken kärna ni kör på. (Jag glömmer alltid det och får smisk).

*/ ?>
Nyheter
Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

Back