Linser på nätet

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Detta har säkert tagits upp förut men i alla fall.

Jag tänkte beställa linser på nätet, är ju billigast så. De månadslinser jag har nu har en baskurva på 8,9. De flesta endagslinser har 8,6 eller 9,0. Jag borde väl kunna köra med 9,0 eller är det supernoga med att det blir rätt?

Ring kundservicen och fråga, eller snacka med optikern. Såvida du inte får nåt vettigt svar här. Själv har jag inte den blekaste aning

Synd att du inte bor i jkpg, då hade ja nog kunnat fixa ett litet specialpris till dig.
Dessutom har du inte samma garanti osv om du handlar på nätet som hoss en optiker i affären (tex. synsam:rolleyes:)

IO skrev:
Detta har säkert tagits upp förut men i alla fall.

Jag tänkte beställa linser på nätet, är ju billigast så. De månadslinser jag har nu har en baskurva på 8,9. De flesta endagslinser har 8,6 eller 9,0. Jag borde väl kunna köra med 9,0 eller är det supernoga med att det blir rätt?

9,0 är lite plattare än 8,9. det gör att linsen kan glida runt lättare på ögat samt andas lättare. Men det kan bli svårt att sätta dit den och den kan lossa/röra sig lättare. Som jag har fattat det, men jag är ju ingen optiker :P

Tackar för svar. Jag hittade linser med BC 8,9 till slut så jag slipper chansa.

Ska se om myten att endagslinser funkar som månadslinser. Någon annan som testat det?

IO skrev:
Tackar för svar. Jag hittade linser med BC 8,9 till slut så jag slipper chansa.

Ska se om myten att endagslinser funkar som månadslinser. Någon annan som testat det?

Är inte dina ögon och din syn mer värda än att du kan tänka dig att snåla till den grad att du skall återanvända engångslinser i en hel månad........
:tomten

Boris JR skrev:
Är inte dina ögon och din syn mer värda än att du kan tänka dig att snåla till den grad att du skall återanvända engångslinser i en hel månad........
:tomten

Jodå, men om det är sant att det är exakt lika dana linser i dagslinser som månadslinser så är det rent dumt att inte utnytja det. Eller hur?

Vet du att du riskerar din syn om du gör de...?

Själv använder ja en sproilans ny lins som kom ut på marknaden precis...
Den har funnit ett tag då den heter "Night and Day" men nu så har synsam tagit fram en egen, denna är mycket mjukare och tunnare...dvs skönare...

Man behöver inte ta ut den en enda dag på 1 månad...kan sova med den osv, för mig som är as-slö så är de skitbra:tummenupp

zpeppy skrev:
Vet du att du riskerar din syn om du gör de...?

Själv använder ja en sproilans ny lins som kom ut på marknaden precis...
Den har funnit ett tag då den heter "Night and Day" men nu så har synsam tagit fram en egen, denna är mycket mjukare och tunnare...dvs skönare...

Man behöver inte ta ut den en enda dag på 1 månad...kan sova med den osv, för mig som är as-slö så är de skitbra:tummenupp

Pris på den? :tomten

IO skrev:
Nej men jag har 2 veckors-linser som jag glömde att byta så jag hade dem 3 veckor. När man fick i "färska" i ögat igen insåg man hur slemmiga och hur fort torra de förra blev de där sista dagarna :D

IO skrev:
Jodå, men om det är sant att det är exakt lika dana linser i dagslinser som månadslinser så är det rent dumt att inte utnytja det. Eller hur?

Det kan jag garantera dig att det inte är åtminstone inte bland de stora tillverkarna.

Boris JR skrev:
Det kan jag garantera dig att det inte är åtminstone inte bland de stora tillverkarna.

Ok, kan vara så. Tänkte testa med endags i alla fall då jag bara orkar sätta i linserna när jag ska ut och åka. Köpte 6 par månadslinser sist och är på sista paret efter 1,5 år.

IO skrev:
Ok, kan vara så. Tänkte testa med endags i alla fall då jag bara orkar sätta i linserna när jag ska ut och åka. Köpte 6 par månadslinser sist och är på sista paret efter 1,5 år.

Jag använder bara endagslinser nu, efter att ha kört med månadslinser innan.
Jag tycker att endags är mycket bekvämare på alla punkter, så jag betalar gärna lite extra för att jag och mina ögon ska trivas.
Alltid fräscha, ingen vätska, bara att ta ut när man ska knoppa, jättesmidigt när man är ute och reser blir nästan som glasögon när man fått in den rätta knycken.

Poffer skrev:
Den kosstar 850 i halvåret, Btw... att köpa på internet känar man cirkus 30-50kr i halvåret, och då förlorar du garantin att bara kunna gå till affären och säga "hej, jag har tappat en lins, kan ja få en ny" de svarar "självklart"...den servicen skulle iallafall jag betala 40 spenn för...

Och snälla jämför inte denna linsen som jag pratar om nu med några skitlinser och säg att dom är ju sååå mycket billigare...

zpeppy skrev:
Synd att du inte bor i jkpg, då hade ja nog kunnat fixa ett litet specialpris till dig.
Dessutom har du inte samma garanti osv om du handlar på nätet som hoss en optiker i affären (tex. synsam:rolleyes:)

Jag e på jakt efter nya linser skulle vilja testa dom som precis har kommit. Stod om dom i exressen för någon dag sedan. Vet du något om dom linserna??

//Mheel

Mheel skrev:
Jag e på jakt efter nya linser skulle vilja testa dom som precis har kommit. Stod om dom i exressen för någon dag sedan. Vet du något om dom linserna??

//Mheel
Nej, det är min pappa som är optiker så jag vet inte vilka det är du pratar om...
Men om du förklarar vad de är med dom, vad dom skiljer från vanliga så kan ja fråga pappa...

zpeppy skrev:
Nej, det är min pappa som är optiker så jag vet inte vilka det är du pratar om...
Men om du förklarar vad de är med dom, vad dom skiljer från vanliga så kan ja fråga pappa...

Du kan fråga honom om linsen UC55 om det är något att ha. Dom är mycket billigare än dom vanliga toric linserna.

//Mheel

Mheel skrev:
Du kan fråga honom om linsen UC55 om det är något att ha. Dom är mycket billigare än dom vanliga toric linserna.

//Mheel
Jag har skickat ett sms till farsan och frågat honom nu...editar svaret sen när han har svarat...

Edit: Han svarade "Priset är bra, linsen är "ok". Den kom för 2 år sen..."

Last edited:
zpeppy skrev:
Jag har skickat ett sms till farsan och frågat honom nu...editar svaret sen när han har svarat...

Edit: Han svarade "Priset är bra, linsen är "ok". Den kom för 2 år sen..."

Ok tack då ska jag ta och testa den , får man fråga vad din farsa heter , kanske är han som är min optiker nu. Han heter göran tror jag som jag har gått hos på synsam.

//Mheel

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...