Limma ihop aluminium (i bensin)

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Ena klacken som håller i flottörnålen är av och jag funderar på om det finns lim eller kemisk metall som tål bensin?

918c5cb169ee07080845d8751ad30aa8.jpg
 
Det är ej ren aluminium det är någon blandning i förgasare. Har prövar att tig svetsa just det du visar och nej det går ej.

Mordern bensin med etanol löser upp iprincip alla epoxy lim 2k lim även JB weld o liknande har stora bekymmer att överleva i Mordern bensin.

Köp ny förgasare för i slutet så har du lagt ut mer tid o pengar än en begagnad förgasare på en mc skrot.
 
Håller med "Moddlaren", men är det stört omöjligt att hitta reservdelar så kanske det går att sätta in en "lösbit". Om "stolpen" där klacken satt är solid så kan man pröva att fräsa den plan. Gänga ett hål M3? i stolpen, svarva en mässingsbit med gänga i ena änden och motsvarande klacken i andra.
Skruva dit, linjera upp hålet och låsa med ett försiktigt körnslag.
Det borde vara noll belastning på klacken så den håller troligen länge (hur gick den sönder? tappad i golvet?)
 
Lödning är enda sättet att få det att hålla i längden. Problemet är att med "vanligt" hårdlod för alu så riskerar du att smälta det lilla örat innan den stora delen är varm nog. Det går att göra men kräver en del skicklighet.
Jag skulle kört Meltolit 230Al som är ett mjuklod för alu och smälter vid så pass låg temp att du kan använda lödkolv. Inte lika hållbart som att hårdlöda men det spelar ingen roll i detta fall.
 
Man kan TIGa den även om det är fulalu. Kolla the fabrication på YouTube. Han har ganska många bra videos med sånt.
Men man åker på att bearbeta delen sen. Typ fräsa bort överflöd och eventuellt borra om hålet.

Så bättre begagnad är enklare.
 
Man kan TIGa den även om det är fulalu. Kolla the fabrication på YouTube. Han har ganska många bra videos med sånt.
Men man åker på att bearbeta delen sen. Typ fräsa bort överflöd och eventuellt borra om hålet.

Så bättre begagnad är enklare.
Jag undrar hur många videos han påbörjat och smält sönder grejerna innan han lagt upp något - svetsa alu är minst sagt spännande, ibland går det - ibland går det... åt h-e. Så skall man försöka laga med TIG så är det bra att ha en eller två extra förgasare att testa på. Just gjutna men även pressgjutna prylar kan ställa till det
 
Har liknande fel på en reservförgasaren, en tidigare ägare löste problemet med att borra ett litet hål (troligen 1mm) i stolpen en liten bit under och sedan en bit ståltråd som en ögla.

Äh, gick ner i garaget och tog en bild istället för att försöka förklara
20220608_090223.jpg
 
Jag undrar hur många videos han påbörjat och smält sönder grejerna innan han lagt upp något - svetsa alu är minst sagt spännande, ibland går det - ibland går det... åt h-e. Så skall man försöka laga med TIG så är det bra att ha en eller två extra förgasare att testa på. Just gjutna men även pressgjutna prylar kan ställa till det
Enkelt är det inte, men teknikerna fungerar ju med godtagbart resultat i flesta fall. Men är det spännande legeringar i alut så brukar det kunna skita sig snabbt vad man än gör. Var inte han förresten svetslärare i grunden?
Men svetsreparation i det här fallet är vara dumt och för dyrt.
Du ska ha svets, kunskap och tur.
Billigare med ny/begagnad del eller uppgradera hela förgasaren när man ändå håller på.
 
Har liknande fel på en reservförgasaren, en tidigare ägare löste problemet med att borra ett litet hål (troligen 1mm) i stolpen en liten bit under och sedan en bit ståltråd som en ögla.
Tänkte på något liknande om "klacken" är homogen vilket verkar vara fallet, då kan man ju skruva dit en metallbit med passande hål....
 
Tänkte på något liknande om "klacken" är homogen vilket verkar vara fallet, då kan man ju skruva dit en metallbit med passande hål....
Precis. Det viktigaste är att "lagerläget" mot förgasarhuset är intakt, så att flottören hamnar i rätt mot flottörnålen. Pinnen ska ju inte rotera och pinnen styrs i sidled av flottörhuset.
 
Jag skulle ha testat JB Weld innan jag köpte nya grejer, men det kommer ju fortfarande krävas en del jobb.
JB mjuknar av den nya bensinen tyvärr jag har testat några gången när jag byggt om förgasare. Finns dock bättre än JB som en del som portar använder o den tål etanol/metanol/nitro men kostar därefter oso.
 
Bara jag som tror på mjuklödning?
 
är ju absolut ingen belastning, borra naja o se glad ut ,kan själv :smasha
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top