Licenskurs i sommar *Anmälan*

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
Honda 1000RR -07
Licenskurs i sommar *datum spikat till den 22-23 Juli*

Ni som är intresserade av att ta licens nu i sommar mejla mig på d4niel@telia.com

Följande bör vara med:
1. Namn
2. Telefon
3. Personnummer
4. Mejladress

Om vi lyckas skrapa 20 pers så lovade Kenneth (Svemo) att han skulle fixa en kurs nu i sommar.
Den kommer hållas på Falkenbergsbanan och förmodligen i slutet på juli eller i början på augusti.

Mer uppgifter kommer senare men först och främst måste vi få ihop folk. Så ni som är sugna på att ta licens skicka ett mejl till mig så fort som möjligt så blir det lättare att boka ett datum.

:squid

Jag kommer uppdatera tråden efterhand som anmälningarna kommer in.
 
Last edited:
Bra jobbat!

Jag vet flera som är intresserade av att hänga på, jag har tipsat dem om denna tråd.....

RR är ett måste, gatkörning är för posers! :D
 
OK. Har mailat och anmält mig. Hoppas att detta ger resultat. Bra initiativ hur som helst. :tummenupp
 
Lägg gärna upp namnen!

På de anmälda här i en lista så ser man vilka som hakar på! Alltid roligt att veta vilka som konkurrerar i framtiden :tummenupp
 
Hej!

Hur mycket kostar det att ta licensen? Jag är helt färsk här på Sporthojsforumet, men jag är grymt sugen på att börja köra bana, så en licens vill jag ha, fast det kan ju vara bra att veta hur mycket det går på ungefär!

Hälsningar Exup
 
Re: Lägg gärna upp namnen!

XENOMORF skrev:
På de anmälda här i en lista så ser man vilka som hakar på! Alltid roligt att veta vilka som konkurrerar i framtiden :tummenupp

Jag har anmält mig. Låter dig vara snabbast i början... :tummenupp
 
X-up skrev:
Hej!

Hur mycket kostar det att ta licensen? Jag är helt färsk här på Sporthojsforumet, men jag är grymt sugen på att börja köra bana, så en licens vill jag ha, fast det kan ju vara bra att veta hur mycket det går på ungefär!

Hälsningar Exup
Kursen ca 800 och sen 2100 för att lösa ut B-licens.
 
Anmälda

Följande är anmälda än så länge:
1. Daniel Svensson
2. Marcus Bengtsson
3. Peter Telemo
4. Mikael Jonsson
5. Magnus Claesson

Får jag in 5 namn om dagen så har vi ju folk tills på fredag :D :D :D :D

------------------------------------------------------------------------------
X-up:
Amatörlicens går på 850:- och räcker om du inte tänker satsa på tävlingar.
 
Last edited:
Jag tror inte att det är någon bra idé att ta licens om man aldrig har kört på bana. I vart fall inte om man tänker träna på licensträningen. Kör på bana några gånger med t ex Bike Events och känn er för. Då får ni också en uppfattning om hur snabba ni är och om det är meningsfullt att köra i licensgruppen. Att man inte är mogen för det idag betyder inte att man är långsam eller en dålig förare, men bankörning är inte riktig samma sak som gatkörning. Det kan vara ganska skrämmande att bli omkörd av MYCKET snabbare ekipage. Det kan vara ganska skrämmande att köra om mycket långsammare ekipage. Inte bra för nån alltså...

Det är inte min avsikt att vara dryg och jag är inte snabb själv, men börja med en vanlig bankörning i den långsamma gruppen och om det går bra kör några gånger i mellan- snabbgruppen och överväg sedan att ta licens.

I all välmening... :)
 
Re: Re: Lägg gärna upp namnen!

Mange R-1000 skrev:
Jag har anmält mig. Låter dig vara snabbast i början... :tummenupp

Det var ytterligen vänligt av dig..... :bow

Säg bara till innan du kör om.... :squid
 
Jag skulle vilja ha lite mer info om hur en licenskurs går till.

Vilka krav ställs på en som förare, både teoretisk och praktiskt?
 
McB skrev:
Jag skulle vilja ha lite mer info om hur en licenskurs går till.

Vilka krav ställs på en som förare, både teoretisk och praktiskt?

Hel ren och funktionsduglig.... :D

Skämt åsido, det krävs inte speciellt mycket, teoripasset som är ca en halv dag hålls i form av en föreläsning om allt dubehöver veta för at komma igång, inget prov krävdes förra gången utan allt sker i en väldigt avspänd miljö med gott om plats för frågor.

Praktiken å andra sidan är stenhård!! Om du t.ex. inte klara att köra under 50 s på Falkenbergsbanan samtidigt som du agerar på ett korrekt sätt när du ser en blå flagga i kombination med ditt startnummer viftas i intervaller av 3s samtidigt som en gul saftblandare slår igång påhöger sida av depån...ja då kan du glömma det hela! :crash

Nä givetvis är praktiken lika busenkel som teorin, bara att köra runt några varv för att få känna på det hela med några provstarter och lite flaggsignaler. Ingen kommer att specifikt kolla just din kunskaper eller agerande på banan utan alla kör samtidigt under lugna kontrollerade former utan någon stress.

LICENSKURSEN ÄR INTE TILL FÖR ATT KONTROLLERA ATT FOLK ÄR FULLVÄRDIGA RR-FÖRARE UTAN ÄR ENDAST ETT STARTPAKET FÖR ATT KOMMA IGÅNG.... All det andra kommer av sig själv senare, precis som med allting annat i livet... :tummenupp
 
Det finns alltså inga krav på tider eller annat? Bara att man på ett säkert sätt klarar av att föra sin hoj runt banan?
 
McB skrev:
Det finns alltså inga krav på tider eller annat? Bara att man på ett säkert sätt klarar av att föra sin hoj runt banan?

Precisely sherlock! :tummenupp

Bara ta det lugnt och fiiiiint....

Jag kan nästan garantera att ingen blir kuggad.
 
Bingo skrev:
Jag tror inte att det är någon bra idé att ta licens om man aldrig har kört på bana. I vart fall inte om man tänker träna på licensträningen. Kör på bana några gånger med t ex Bike Events och känn er för. Då får ni också en uppfattning om hur snabba ni är och om det är meningsfullt att köra i licensgruppen. Att man inte är mogen för det idag betyder inte att man är långsam eller en dålig förare, men bankörning är inte riktig samma sak som gatkörning. Det kan vara ganska skrämmande att bli omkörd av MYCKET snabbare ekipage. Det kan vara ganska skrämmande att köra om mycket långsammare ekipage. Inte bra för nån alltså...

Det är inte min avsikt att vara dryg och jag är inte snabb själv, men börja med en vanlig bankörning i den långsamma gruppen och om det går bra kör några gånger i mellan- snabbgruppen och överväg sedan att ta licens.

I all välmening... :)

Håller inte med dig Bingo!
När jag tog licens så hade jag kört en säsong och inte en meter på bana, och jag tycker att det har gått bra! Är absolut inte snabbast men heller inte långsammast!

Ta licens!!!
 
Bingo skrev:
Jag tror inte att det är någon bra idé att ta licens om man aldrig har kört på bana. I vart fall inte om man tänker träna på licensträningen. Kör på bana några gånger med t ex Bike Events och känn er för. Då får ni också en uppfattning om hur snabba ni är och om det är ......., men börja med en vanlig bankörning i den långsamma gruppen och om det går bra kör några gånger i mellan- snabbgruppen och överväg sedan att ta licens.

I all välmening... :)

Jag håller INTE med! Visst bör du köra med långsamma/mellan gruppen på en banåkning eller två innan du tar licens men snabba gruppen är enligt mej helt onödig. Knökfullt med nötter som alltför ofta kör över sin förmåga ELLER med en ohyggligt hög nivå som stressar en av banan i sina försök att platsa.

Trots allt gnäll som varit under våren så hävdar jag fortfarande STENHÅRT att det är var mans rätt att vara långsam på en licensträning(kvinnor måste däremot vara skitsnabba).

För att vara säker på en bana ska man hålla spår. Sen om det går långsamt eller fort är en del av spelet.
Under våren har rapporter kommit om vingliga förare som kört långsamt och vingliga förare som kört fort. Om de fokuserar lite och inte mobbas av de snabbare så lär de sig på en dag eller två och sen kan man byta hur som helst och bli en säker deltagare på träningen.

Jag är rent generellt emot "snabba gruppen" till dess att jag är bombsäker på att det inte fuskas med försäkringar längre. Att ange "snabba gruppen" som ett kriterie innnan man börjar licensträna är ju bara dumt och motverkar ju flera av syftena med en licens.
 
Hur ska SVEMO göra nu om det kommer ytterligare 20 man som vill köra Rookie600/1000?

Det finns ju inte ens plats för de som har licens. Verkligen dags för B-tävlingar, om alla löser ut sina licenser som sagt och inte fegar runt som jag gör.
 
Goodstuff skrev:
Hur ska SVEMO göra nu om det kommer ytterligare 20 man som vill köra Rookie600/1000?

Det finns ju inte ens plats för de som har licens. Verkligen dags för B-tävlingar, om alla löser ut sina licenser som sagt och inte fegar runt som jag gör.

Det där är ett lyxproblem och förhoppningsvis skapar det möjlighet för tex Gelleråsen, Knutstorp och Sviestad att köra endags tävlingar i enklare snitt eller kanske enklare 2-dagars om funkisar finnes.

Om vi överbefolkar banorna så ger det rätt signaler på samma sätt som att 125JR skapar rätt genklang genom att växa. De flesta som tar licens går ändå och halvfegar med tävlandet så jag ser inte problemet som akut MEN nästa vår hoppas man på något konkret.

Den stora faran med det här som händer nu är att folk tröttnar, men lite segare virke än så får man allt vara av.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top