Licensfakta.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Skulle vilja ha lite kött på benen ang licens, funderar på att ta licens på Gelleråsen i April 07, 2 dagars en dag teori och en dag praktik.

Tänkte höra lite mer hur det fungerar med Licensen, är den för livstid?
Har själv inte i dagsläget någta tävlingsambitoner, men vill utveckla mitt åka och och att man får mer möjlighet att kunna åka på bana på träninsgtider. Och att man har möjligheten i framtiden att delta i ERF/classic racing. Då jag samtidigt tycker det är så roligt att åka bana med och det har bara blivit mer och mer, så tror jag det kan vara något för mig, utbildning och kunskap är en lätt börda att bära:tummenupp

Är det några andra kostnader som tillkommer som ex en årlig avgift? Något annat man bör tänka på?
 
Till att börja med krävs det olika licenser för att tävla i ERF (A/B-licens) och classic (C-licens), classic har alltså en egen licens.

Till nästa år kommer det bli så att man måste lösa ut minst amatörlicens för att få träna på svenska banor.

Licensen är giltig i 5 år om man inte tävlar (tror inte det räcker med att träna) sen får man gå om kursen för att få ut ny licens.

Man behöver inte skriva något prov för att bli godkännd på teoridelen, lite fel kan man tycka då man inte behöver lära sig ett smack i praktiken. Men det brukar visa sig när man kommer ut på banan vilka som har lyssnat och vilka som bara suttit med.

Lycka till med licensen, du kommer inte ångra dig!

Läs mer på svemos hemsida:

http://www.svemo.se/view.php?&p=139
 
Man betalar varje år en avgift för att få ut sin licens för det året. Tror det var 2700:- för en b-licens tex. Går att ta ut en engångslicens med om man bara vill köra nått enstaka race. Tror den var på 1000:- nästa år.
 
Om man har cross- och/eller enduro-licens måste man då gå kursen? Eller kan man då bara göra en ansökan? Flaggor osv är väl samma, antar jag? Och att man vet var broms mm sitter är väl oxå ganska uppenbart...

Frågan låter säkert dum i någras öron, men när jag skaffade min crosslicens efter ett par år med endurolicens gjorde jag bara en ansökan. Det är ju förståss ca 15år sedan...
 
Two stroke man skrev:
2668255 Om man har cross- och/eller enduro-licens måste man då gå kursen? Eller kan man då bara göra en ansökan? Flaggor osv är väl samma, antar jag? Och att man vet var broms mm sitter är väl oxå ganska uppenbart...

Frågan låter säkert dum i någras öron, men när jag skaffade min crosslicens efter ett par år med endurolicens gjorde jag bara en ansökan. Det är ju förståss ca 15år sedan...
Du måste nog gå en kurs är jag rätt säker på.
 
PRISER

LICENSER


OBS!!!

NYTT FÖR 2007
Amatör Träning RR. Du som har Amatörlicens och kör Roadracing måste inneha särskild licens 2007.
Kontakta licensavdelningen 011-23 10 83.

DET NYA ÄR ATT DE SKRIVER UT ROADRACING PÅ LICENSEN , FÖR ATT KLUBBARNA SKA VA SÄKRA PÅ ATT FÖRSÄKRINGEN GÄLLER ROADRACING.
ANNARS SOM FÖRUT.
 
Alx skrev:
2659618
Till nästa år kommer det bli så att man måste lösa ut minst amatörlicens för att få träna på svenska banor.

Menar du att licensansökan som man får efter godkänd kurs (fick för mej att den räckte) inte räcker för träning utan att man måste skicka in pappret och betala licensavgiften för att få träna nästa år?
Har inte hittat någon info om det.
 
Hornpelle skrev:
2685363 Menar du att licensansökan som man får efter godkänd kurs (fick för mej att den räckte) inte räcker för träning utan att man måste skicka in pappret och betala licensavgiften för att få träna nästa år?
Har inte hittat någon info om det.

kort och gott JA
 
Sen är det upp till klubbarna att tillåta träning på amatörlicens, kan hända att de kräver B-licens, ex.vis Falkenberg och Gelleråsen. Så bara för att du har RR skrivet på din amatörlicens betyder inte det att du kan träna.
Enligt tel. med licensavd. på SVEMO.

Så trots att amatörlicensen ska gälla för "träning och enklare tävling" är det inte alltid så......

//Jalle

Hitecfrollo skrev:
2668320 PRISER

LICENSER

DET NYA ÄR ATT DE SKRIVER UT ROADRACING PÅ LICENSEN , FÖR ATT KLUBBARNA SKA VA SÄKRA PÅ ATT FÖRSÄKRINGEN GÄLLER ROADRACING.
ANNARS SOM FÖRUT.
 
Jalle skrev:
2685391 Sen är det upp till klubbarna att tillåta träning på amatörlicens, kan hända att de kräver B-licens, ex.vis Falkenberg och Gelleråsen. Så bara för att du har RR skrivet på din amatörlicens betyder inte det att du kan träna.
Enligt tel. med licensavd. på SVEMO.

Så trots att amatörlicensen ska gälla för "träning och enklare tävling" är det inte alltid så......

//Jalle
Det där stämmer inte angående G-åsen i alla fall, tvivlar på att Falken går mot Svemo heller. Som mest krävs kursintyg och amatörlicens ihop för att visa på att man gått rätt kurs då amatörlicensen hittills inte varit grenbunden. Det har inte med försäkringen att göra som någon skrev tidigare.
 
Last edited:
Då var det bara att börja spara pengar...

Kommer LMS sluta med att man får köra där utan att licensen är uttagen så länge man har gått deras licenskurs?
 
Alicia skrev:
2685633 Då var det bara att börja spara pengar...

Kommer LMS sluta med att man får köra där utan att licensen är uttagen så länge man har gått deras licenskurs?

Taget från lms hemsida.

"För att få vara med och köra gäller att du ska kunna visa upp en licens för roadracing som är max 5 år gammal. Från och med 2007 måste alla som ska träna lösa ut en "Amatörslicens RR", det räcker alltså inte längre med att endast ha gått licenskursen utan alla som vill träna måste lösa ut en licens, den billigaste licensen kostar 1000kr."
 
P@trik skrev:
2685693 Taget från lms hemsida.

"För att få vara med och köra gäller att du ska kunna visa upp en licens för roadracing som är max 5 år gammal. Från och med 2007 måste alla som ska träna lösa ut en "Amatörslicens RR", det räcker alltså inte längre med att endast ha gått licenskursen utan alla som vill träna måste lösa ut en licens, den billigaste licensen kostar 1000kr."

Slår mig själv på fingrarna för att jag är så lat och inte går in och läser på deras hemsida :rolleyes:
 
Neutral skrev:
2685588 Det där stämmer inte angående G-åsen i alla fall, tvivlar på att Falken går mot Svemo heller. Som mest krävs kursintyg och amatörlicens ihop för att visa på att man gått rätt kurs då amatörlicensen hittills inte varit grenbunden. Det har inte med försäkringen att göra som någon skrev tidigare.
Falkenberg har nekat folk med amatörlicens att träna vid flera tillfällen. A- eller B-licens är det som gäller där, det vet jag.
 
Alicia skrev:
2685633 Då var det bara att börja spara pengar...
Försöker men det blir inte lätt nu när bandagarna ska betalas i januari,medlemskap,träningskort och tydligen licensen ska betalas så jag kan va med i depån när träningarna drar igång.
Dessutom behöver jag typ allt utom godgänd licenskurs,laptimer,stövlar och verktyg.Skinställ och hjälm kan klara sej om det krisar riktigt innan första träningarna.
 
Hornpelle skrev:
2685749 Försöker men det blir inte lätt nu när bandagarna ska betalas i januari,medlemskap,träningskort och tydligen licensen ska betalas så jag kan va med i depån när träningarna drar igång.
Dessutom behöver jag typ allt utom godgänd licenskurs,laptimer,stövlar och verktyg.Skinställ och hjälm kan klara sej om det krisar riktigt innan första träningarna.


Lycka till!!
Jag har allt som tur är, så det är bara medlemskap, träningskort och licens.
Räcker som sagt det också.
 
Vore intressant att veta om det går att ta en amatörlicens och sedan uppgradera den till en B-licens om det verkligen visar sig att man kommer tävla. Jag siktar på det men har ingen aning om hur snabbt man får upp tillräckligt tempo för det.
 
Alicia skrev:
2685756 Lycka till!!
Jag har allt som tur är, så det är bara medlemskap, träningskort och licens.
Räcker som sagt det också.

Det som är bra med RR är att man aldrig behöver fundera länge över vad man ska spendera sina pengar på. Och skulle man ha en slant över löser man det elegant genom att krascha hojen. Fast det är ändå värt det, när man ser tillbaka. :)
 
Last edited:
Neutral skrev:
2685588 Det där stämmer inte angående G-åsen i alla fall, tvivlar på att Falken går mot Svemo heller. Som mest krävs kursintyg och amatörlicens ihop för att visa på att man gått rätt kurs då amatörlicensen hittills inte varit grenbunden. Det har inte med försäkringen att göra som någon skrev tidigare.

Så var det i fjol på Gelleråsen i alla fall, under Bikeweek.
Men i och med att det nu står RR på licensen så behöver de inte undra om man har endurolicens. Men när jag pratade med SVEMO så spelar det ingen roll om det står RR på licensen, klubbarna väljer själva om det ska krävas B eller amatörlicens.

Som Nr 18 skriver så var minst B-licens ett krav i fjol på Falken och det har inget med att gå emot SVEMO att göra, finns inget hinder för respektive klubb att sätta B-licens krav på träning.

/Jalle
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top